قاضی‌پور:

عدم صدور مجوز تولید مشترک دخانیات صدها کارگر را بیکار می‌کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت عدم صدور مجوز تولید مشترک دخانیات و واردات رسمی در ایران، صدها کارگر بیکار می‌شوند.
کد خبر: ۳۰۷۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ - 03September 2018

عدم صدور مجوز تولید مشترک دخانیات صدها کارگر را بیکار می‌کندبه گزارش دفاع پرس از تهران، «نادر قاضی‌پور» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دخانیات ایران به قرارداد تولید مشترک برای بقا نیاز دارد، اظهار داشت: انتظار داشتیم وزارت صنعت در وقت مقرری که عنوان کرده بود، این موضوع را حل و فصل کند.

وی با اشاره به جلسه‌ای که چند ماه پیش با وزیر صنعت در این خصوص برگزار کرده بود، افزود: اگرچه از سال‌های گذشته تاکنون به صورت مکرر دستگاه‌های امنیتی کشور در پاسخ به استعلام‌های مسوولان سابق و فعلی وزارت صنعت، فیلیپ موریس را شرکتی غیرصهیونیستی اعلام کرده‌اند، اما به گفته مسوولان مرکز نظارت و برنامه‌ریزی دخانیات، برای چندمین بار این موضوع استعلام شده است.

قاضی‌پور افزود: از لحاظ قانونی نباید پروسه این استعلامات زیاد طول می‌کشید؛ متاسفانه به رغم اینکه مرکز نظارت و برنامه‌ریزی دخانیات مدعی است که ظرف چند روز مجوز تولید مشترک را صادر می‌کند، اما با گذشت چندین ماه همچنان این موضوع به نفع قاچاقچیان و سودجویان مسکوت مانده است.

این نماینده خانه ملت با تاکید بر اینکه وزارت صنعت باید به سرعت این موضوع را به سرانجام برساند، افزود: در صورت عدم صدور مجوز تولید مشترک و واردات رسمی برای این برند، صدها کارگر دخانیات بیکار می‌شوند، قاچاق غوغا می‌کند، ارز فراوانی از طریق قاچاق خارج می‌شود و ضمنا سیگارهای قاچاق غیراستاندارد و بی‌کیفیت بدون دادن عوارض برای دولت وارد کشور می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره خبرسازی‌های ایجاد شده درباره این تفاهمنامه نیز تصریح کرد: این نوع فضاسازی‌ها کار قاچاقچیانی است که نمی‌خواهد تولید در کشور صورت بگیرد و با واردات قاچاق این صنعت را به نابودی بکشانند. اگر زمینه تولید محصولات فیلیپ موریس در ایران فراهم شود، به امنیت شغلی کارگران دخانیات کمک می‌کند.

در ادامه «عبدالرضا عزیزی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این‌باره یادآور شد: اگر سیگاری در داخل کشور مصرف دارد باید زمینه‌های تولید آن در داخل کشور فراهم شود تا ضمن مبارزه با قاچاق شرایط ارزآوری آن فراهم شود.

وی درباره مجوز تولید سیگار مارلبرو در داخل کشور گفت: متاسفانه آمار سیگار قاچاقی که وارد کشور می‌شود بسیار شوک‌آور است. این موضوع یعنی هزینه سلامت در داخل پرداخت می‌شود، ولی تولید درآن سوی مرزها انجام گیرد، در واقع تولید و اشتغال و سودآوری مالی برای شرکت‌های برون مرزی است اما مصرف در داخل کشور است، پس بهتر است که وقتی درخواست برای مصرف این برند وجود دارد مجوز تولیدش نیز صادر شود.

وی تصریح کرد: شرکت دخانیات پس از واگذاری بدون کارشناسی به بخش خصوصی دچار مشکلات عدیده‌ای شده است که اگر زمینه تولید محصولات فیلیپ موریس با توجه به بازار عظیمی که در ایران دارد فراهم شود، هم به امنیت شغلی کارگران دخانیات کمک می‌کند و هم می‌تواند زمینه صادرات آن به کشورهای همجوار را فراهم و سبب ارزآوری در شرایط امروز کشور شود.

عزیزی تاکید کرد: نمی‌توان با سرمایه‌گذاری مخالفت کرد و زمینه قاچاق را فراهم کنیم آن وقت انتطار داشته باشیم اشتغال ایجاد شود.

این مسئول در پایان متذکر شد: امیدوارم که هیچ بازار مصرفی برای سیگار در کشور وجود نداشته باشد، اما مصرف سالیانه 60 میلیارد در سال واقعیتی است که باید مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار