گرامیداشت شهدای ۱۵ خرداد در مهدیه تهران

مراسم گرامیداشت شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد، روز چهارشنبه ۱۵ خرداد ماه، ساعت ۱۰ صبح با حضور خانواده‌های شهدا، ایثارگران و مردم شهید پرور تهران در مهدیه تهران برگزار می شود.
کد خبر: ۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۵ - 03June 2013

گرامیداشت شهدای ۱۵ خرداد در مهدیه تهران

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، به مناسبت پنجاهمین سالگرد یوم الله قیام 15خرداد سال 42 به رهبری بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مظلوم 15 خرداد، مراسمی با مشارکت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران و ستاد بزرگداشت مراسم شهدای 15 خرداد جنوب شرق تهران و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ باحضور مسئولین لشگری وکشوری و آحاد مردم شهید پرور تهران بویژه خانوادهای معظم شاهد و ایثارگر برگزار میشود.


این مراسم روز چهارشنبه 15 خرداد ماه ساعت 10صبح در مهدیه تهران برگزار خواهد شد.


با فرا رسیدن محرم 1383 قمری، اعلامیه ای از سوی امام، خطاب به وعاظ و سران هیأت های عزاداری در سراسر ایران توزیع گردید. در چنین شرایطی، امام خمینی روز عاشورا را جهت اوج نهضت و ایجاد شور حسینی، روز مناسبی دیدند. لذا به علمای قم پیشنهاد کردند که در روز عاشورا برای مردم که از شهرهای مختلف به قم می آیند، سخنرانی نمایند و حقایق را به گوش آنها برسانند. انعکاس این خبر، موجب وحشت رژیم گردید. عوامل رژیم از یک طرف آماده باش ارتش را برای حمله به فیضیه هنگام سخنرانی، شایع کردند و از طرف دیگر، سعی کردند از طرق مختلف علما (خصوصاً امام) را از انجام سخنرانی منصرف کنند.

اما تهدیدات و وساطت اشخاص مختلف، قادر به انصراف ایشان نبود و نهایتاً ایشان در جمع پرشور مردم، برای سخنرانی حاضر شدند. در جریان نطق انقلابی و حماسه آفرین عصر عاشورای (1383 قمری) و حمله به شاه، امام خمینی رسماً مقابل شاه قرار گرفتند. در شامگاه 11 محرم 1383 قمری (شب 12 محرم مطابق 15 خرداد 1342 شمسی) ساعت 3 بعد از نیمه شب، عوامل ساواک مرکز به قم آمدند و به دستگیری امام مبادرت ورزیدند. پیش از ساعت 5 صبح به تهران رسیدند و یکسره امام را به باشگاه افسران بردند و در غروب روز خونین 15 خرداد ایشان را به پادگان قصر منتقل کردند. و 19 روز تمام، یعنی تا تاریخ 4 تیر 1342 در این زندان به سر بردند آنگاه به پادگان عشرت آباد منتقل و در یک سلول انفرادی حبس کردند.


با انعکاس خبر دستگیری امام خمینی، بیانیه ای از سوی علمای قم صادر شد که ضمن تقبیح این عمل آزادی فوری و بی قید و شرط ایشان را درخواست کردند و مردم را به پایداری و استقامت و ادامة مبارزات دعوت نمودند. موجی از تأثر تمام قم را فرا گرفته بود و مردم غیور و مسلمان با شعار «یا مرگ یا خمینی» شهر را به لرزه درآوردند و در صحن حرم مطهر اجتماع کردند. جمعیت با حرکت و تظاهرات در خیابانها با مأموران مواجه شدند که آنها را به گلوله بستند و عده زیادی را به شهادت رساندند. قیام مشابه مردم مسلمان و انقلابی در تهران و ورامین و شیراز نیز توسط مأموران رژیم شاه به خاک و خون کشیده شد.

فجیع ترین صحنه کشتار رژیم شاه، در «پل باقرآباد» اتفاق افتاد، که طی آن صدها دهقان ورامینی به خاک و خون کشیده شدند. با توجه به گستردگی قیام مردمی 15 خرداد در تهران، روز بعد در این شهر، حکومت نظامی برقرار شد و علیرغم کشتار روز قبل و اعلام حکومت نظامی، مردم معترض مجدداً به خیابان ها ریختند. مزدوران شاه که دستور اکید برای تیراندازی مستقیم داشتند، در این روز تعداد بیشتری از مردم تظاهرکننده تهرانی را به شهادت رساندند. آمار شهدای قیام مردم ایران در15 خرداد را حدود 15 هزار نفر تخمین زده اند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار