انتقاد دیپلمات ارشد روس از شرکت‌های اروپایی به‌خاطر عدم همکاری با ایران

معاون دستگاه دیپلماسی روسیه از عدم همکاری شرکت‌های اروپایی با ایران از ترس فشارهای آمریکا انتقاد کرد.
کد خبر: ۳۰۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰ - 12September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، دیپلمات ارشد روسیه سه شنبه شب به وقت تهران از عدم همکاری شرکت‌های اروپایی با ایران به واسطه تحریم‌های آمریکا انتقاد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» «سرگئی ریابکوف» معاون وزارت خارجه روسیه در گفت‌‌وگو باخبرگزاری روسی «ریانووستی» گفت، مسکو معتقد است، این‌که شرکت‌های مهم اروپایی از همکاری با ایران برای در امان ماندن از فشار آمریکا سرباز می‌زنند، اشتباه است.

وی در ادامه افزود که روسیه معتقد است ایجاد شرایط برای ادامه صادرات نفت ایران به بازارهای خارجی مهم است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز چند روز قبل از تعهد مسکو به حفظ برجام خبر داده بود.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در اظهار نظری درباره حفظ برجام گفته بود، مسکو با دیگر طرف‌های درگیر مصمم به حفظ برجام بوده و این توافق روش موثری در نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: «رویکرد ایران، حاکی از عزم این کشور در حفظ این توافق است که روسیه نیز بطور کامل از آن حمایت می‌کند. ما همچنان برای حفظ برجام همکاری با سایر طرف‌های این توافق را به طور فعال ادامه می‌دهیم.»

برنامه جامع اقدام مشترک، میان ایران و پنج کشور دیگر (آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، چین، روسیه) به اضافه اتحادیه اروپا در ماه تیر سال ۹۴ شمسی (۲۰۱۵ میلادی) به امضای همه طرفین رسید. آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) به طور یکجانبه از برجام خارج شد اما طرف‌های اروپایی برجام می‌گویند می‌خواهند این توافق را حفظ کنند.

اتحادیه اروپا چندی پیش بسته قوانین مسدود ساز برای حمایت از ایران و شرکت‌های اروپایی در قبال تحریم‌های آمریکا را ارائه کرد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که این قوانین در عمل نمی‌تواند مانع از خروج شرکت‌های بزرگ اروپایی از ایران شود.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار