تلویزیون برای تولید محرمی اسپانسر ندارد

یک منتقد رسانه درباره عملکرد تلویزیون در ماه محرم بیان کرد که این رسانه سراغ سخنرانی‌ها و برنامه‌های گفتگومحور که ساده‌ترین روش برنامه‌سازی است، می‌رود.
کد خبر: ۳۰۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۱ - 16September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، حسین سلطان محمدی درباره کنداکتور تلویزیون در ایام محرم و برنامه‌سازی در این حوزه اظهار داشت: اگر در داستان‌ها و برنامه‌هایی مرتبط با ایدز، اعتیاد و مسایل اجتماعی اسپانسر‌های گوناگون وارد کار می‌شوند و برنامه سازی می‌کنند برای بحث‌های حسینی سرمایه‌گذار نداریم.

وی ادامه داد: در ماه محرم و برای برنامه‌سازی با محوریت امام حسین (ع) سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات، سپاه پاسداران و وزارت ارشاد باید وارد عمل شوند و توقع ما این است که این مراکز و نهاد‌ها در زمینه تولیدات مناسبتی سرمایه‌گذاری کنند.

این منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به پخش تکراری سریال «مختارنامه» در این ایام گفت: اگرچه که این سریال هر سال پخش می‌شود با این حال هر یک قسمت از این سریال یک ساعت است و ما برای پخش برنامه و سریال در دیگر ساعت‌های شبانه روز در شبکه‌های تلویزیونی چیزی نداریم. ما حتی در پخش فیلم و سریال‌های آرشیوی هم مشکل داریم در صورتیکه چندین فیلم مرتبط با این موضوع از یکی دو دهه پیش داریم که در این سال‌ها نمایش داده نشدند و می‌توان این آثار را از تلویزیون پخش کرد.

سلطان‌محمدی اضافه کرد: همچنین ما تولیدات بسیاری در حوزه سینمای مستند و کوتاه داریم و تلویزیون می‌تواند در تعامل با انجمن سینمای جوانان و دیگر نهاد‌ها این آثار را از تلویزیون پخش کند.

وی با اشاره به برنامه‌سازی در این حوزه خاطرنشان ساخت: گزارشگران ما فقط در روز تاسوعا و عاشورا در بخش خبری در چند ثانیه آیین عزاداری کشور‌های مختلف را نمایش می‌دهند. چرا گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی تفصیلی‌تر از این عزاداری‌ها یا نوحه خوانی‌ها تولید نمی‌شود.

این منتقد رسانه‌ای اضافه کرد: می‌توان حال و هوای کشور‌ها را در این ایام طی گزارش‌های مستند و یا گفتگو‌هایی به تصویر کشید که برای مردم هم جذاب باشد و فقط به یک آیتم چند ثانیه‌ای در بخش خبری ساعت ۱۴ منحصر نشود. حتی در خود کشور ما هم اقلیت‌ها و آیین‌های آن‌ها کمتر به تصویر کشیده می‌شوند درحالیکه سوژه‌هایی می‌توان در این آیین‌ها پیدا کرد که نذر‌های مختلف و یا آداب به خصوصی را رعایت می‌کنند.

سلطان محمدی با اشاره به برنامه «ماه عسل» عنوان کرد: برنامه «ماه عسل» با اجرای احسان علیخانی ۳۰ روز در ماه رمضان روی آنتن می‌رود و او با همین دید داستانی و جذابیت بخشیدن به سوژه سراغ مسایل معنوی می‌رود. درست است که او ممکن است یک ساعت مخاطبش را به گریه بیندازد، اما درنهایت برنامه‌ای تدارک می‌بیند که مخاطبان آن را دنبال می‌کنند.

وی درباره پخش سخنرانی‌ها و مداحی‌ها نیز بیان کرد: برنامه‌سازی درباره عزاداری فقط این نیست که مداحانی مانند محمود کریمی یا سعید حدادیان در یک حسینیه مداحی کنند و ما آن را پخش کنیم. ساده‌ترین مسیر در برنامه‌سازی تلویزیون پخش سخنرانی و یا تولید برنامه‌های گفتگومحور است و تلویزیون به همین کار متوسل شده است.

این منتقد سینما و تلویزیون در پایان تصریح کرد: نمایش صرف آیین‌های محرم در تلویزیون نوعی از سر باز کردن است که صرفا برای یک کار اداری و گزارش عملکرد انجام می‌شود، اما در نهایت چیزی به معنویت مردم اضافه نمی‌کند.

منبع:‌ مهر

نظر شما
پربیننده ها