یک کارشناس اقتصادی:

الحاق به FATF تاثیری بر کاهش نرخ ارز ندارد

سیدبهاءالدین حسینی هاشمی با بیان اینکه الحاق به FATF تاثیری بر کاهش نرخ ارز ندارد، گفت: اگر ایران به FATF ملحق شود، با توجه به اینکه اغلب بانک‌های کشور استاندارد‌های لازم بانکی را ندارند، بسیاری از بانک‌های خارجی حاضر به همکاری با آن‌ها نخواهند بود.
کد خبر: ۳۰۹۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ - 18September 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، سید بهاءالدین حسینی هاشمی در گفت‌وگویی با رد تاثیر الحاق به FATF بر کاهش نرخ ارز، اظهار داشت: دلیل رشد نرخ ارز از سال 96 تاکنون FATF نبود و به همین دلیل هم اجرای آن و الحاق به گروه ویژه اقدام مالی تاثیری بر کاهش نرخ ارز ندارد.

وی افزود: بعد از عدم تصویب طرح در مجلس یک اثر روانی کوتاه مدت بر بازار ارز داشت، اما در عمل تاثیری واقعی نداشت.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات گفت: فرض کنیم ایران به fatf محلق شد و همه قوانین آن را رعایت کرد، اما با توجه به اینکه بسیاری از بانک‌های ایرانی استاندارد‌های بانکی لازم را ندارند، اغلب بانک‌های خارجی به دلیل نبود این استانداردها، حاضر به برقراری ارتباط مالی و روابط کارگزاری با بانک‌های ایرانی نیستند.

به گفته وی وضعیت شبکه بانکی به لحاظ ساختاری به‌گونه‌ای است که اساسا در برقراری روابط با بانک‌های خارجی مشکل وجود دارد.

حسینی هاشمی، اما پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: اگر سیستمی باشد که بتوانیم رد پول را بزنیم، به مبارزه با پولشویی کمک کرده و برای امنیت ملی مفید است.

وی تصریح کرد: ما با برخی کشور‌ها روابط استراتژیک داریم و قطعا نباید نقل و انتقالات مالی با این کشور‌ها در اختیار fatf قرار بگیرد؛ می‌شود با روش‌های مختلف و متعددی مانع از کشف طرفین مبادله کننده شد و در همه جای دنیا از این روش‌ها استفاده می‌کنند.

این کارشناس بانکی همچنین استفاده از سیستم بلاک‌چین را برای تحت پوشش قرار دادن برخی نقل و انتقالات مثبت و کارآمد دانست.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها