یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

اعتماد به خدا یا کدخدا!

ماندگاری شهدا و راه آنان نشان از یک رابطه عمیق و مستحکم میان امام شهدا و شهدا با خداوند دارد و تسلیم بودن در برابر امر حضرت حق را می‌توان در هر دو حادثه کربلا و دفاع مقدس مشاهده کرد.
کد خبر: ۳۰۹۶۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ - 19September 2018

اعتماد به خدا یا کدخدا!گروه اخبار داخلی دفاع پرس- شهاب شعبانی نیا؛ هر حادثه‌ای دارای درس‌ها و عبرت‌های فراوانی است که باید شناسایی، استخراج و بیان شود تا در حوادث مشابه بتوان از آن استفاده کرد. یکی از وقایعی که درس‌ها و عبرت‌های فراوانی برای کشور ما داشته است، دفاع مقدس و یا جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعث عراق علیه ملت مظلوم ایران بوده است.

در سال‌های ابتدایی انقلاب که هنوز درخت انقلاب اسلامی تنومند نشده بود، کشور دچار حادثه‌ای شد که می‌توان آن را در ۲۰۰ سال اخیر بی نظیر دانست. رزمندگان و ایثارگران با هر لباس و از هر صنفی که در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کردند، با تمام وجود از میهن اسلامی دفاع می‌کردند که این روحیه آنان نشان از یک امر واحد داشت.

آنچه شهدا، جانبازان و اسرا را در آن دوران در راه خود استوار می‌کرد، پیروی از فرامین اسلام عزیز و گوش به فرمان، ولی فقیه بودن، بوده است. اما پیروزی‌های جبهه حق علیه باطل، نشان از اعتمادی داشت که رزمندگان و ایثارگران به وعده حق الهی داشتند. آنان خود و سرنوشت جنگ را تماما در اختیار قدرت خداوند قرار داده بوده و تنها برای تحقق وعده الهی که «سرانجام زمین به مستضعفان به ارث خواهد رسید»، تلاش می‌کردند.

رزمندگان جبهه اسلام با دست خالی در برابر جبهه استکبار جهانی تا بن دندان مسلح قرار می‌گرفتند که چه از نظر عِده و چه از نظر عُدّه قابل مقایسه با جبهه مقابل نبودند؛ اما سرانجام کار خود را چه در صورت کشتن و چه در صورت کشته شدن به سرانجام شهدای کربلا گره زده بودند.

در کربلا نیز به ظاهر سرور و سالار شهیدان عالم یعنی اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفا و مظلوم ایشان به شهادت رسیدند، اما آنان با ولایت‌پذیری و سپردن سر‌های خود به خداوند، توانستند دنیا را مقهور شجاعت خود کنند. اعتماد به خدا و توکل بر آفریننده هستی چه در واقعه سال ۶۱ هجری قمری در کربلا و چه در واقعه سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ هجری شمسی در کربلای ایران موج می‌زند.

ماندگاری شهدا و راه آنان نشان از یک رابطه عمیق و مستحکم میان امام شهدا و شهدا با خداوند دارد و تسلیم بودن در برابر امر حضرت حق را می‌توان در هر دو حادثه مشاهده کرد.

اما در سوی مقابل، برخی مسؤولان کشور اسلامی ایران به جای اعتماد به خدا و بهره‌برداری از ظرفیت‌های داخلی و استعدادهای ناب جوانان ایرانی برای توسعه کشور و کاستن از مشکلات، دل به کدخدا بستند و سرانجام نیز اوضاع اسفناک اقتصادی را که امروز شاهد آن هستیم، برای جامعه اسلامی رقم زدند. این در حالی است که «اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، کشوری که حکومتی لائیک دارد، در مواجهه با تحریم‌های آمریکا (کدخدا) گفته بود «اگر آمریکا دلار دارد، ما هم خدا و مردم را داریم».

در حادثه کربلا توکل بر خدا و مقاومت در برابر دشمن موجب ماندگاری دین شد و در دفاع مقدس اعتماد به خدا، به غلبه حق بر باطل و پیروزی ملت ایران بر دشمن بعثی انجامید. حال پس از سال‌ها مذاکره با کدخدای عهدشکن که سرانجامی ناخوشایند داشته، وقت آن رسیده است که مسؤولان، اعتماد به خدا را جایگزین اعتماد به کدخدا کنند تا ایران اسلامی به برکت این نگاه الهی، با سرعت بیشتری به سوی توسعه و آبادانی پیش برود.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کمال شمشکی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
1
با سلام وعرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهداء (ع) و تشکر از مطالب بسیار خوبتان اجر کم عند الله
نظر شما
پربیننده ها