امریکا و روسیه در مورد تسلیحات شیمیایی سوریه به توافق رسیدند

وزیران امور خارجه امریکا و روسیه در مورد چگونگی حذف و تخریب تسلیحات شیمیایی سوریه به توافق رسیدند.
کد خبر: ۳۱۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳ - 14September 2013

امریکا و روسیه در مورد تسلیحات شیمیایی سوریه به توافق رسیدند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا و "سرگی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه پس از سه روز مذاکره در مورد چگونگی اجرای ابتکار روسیه در مورد تسلیحات شیمیایی سوریه و کنترل سازمان ملل بر آنها در مورد برنامه ای برای حذف و تخریب این تسلیحات به توافق رسیدند.

در این خصوص رویترز نوشت: وزیر امور خارجه امریکا در پایان گفتگوها با همتای روسی خود با اعلام توافق دو طرف اعلام داشت طی یک برنامه پیشنهادی تمام تسلیحات و تجهیزات شیمیایی سوریه تخریب خواهد شد و دولت این کشور یک هفته وقت دارد ضمن پذیرش این برنامه لیست کامل تجهیزات شیمیایی خود را اعلام نماید.

طبق توافق دو طرف، قرار است کلیه تسلیحات و تجهیزات شیمیایی سوریه تحت نظارت بازرسان سازمان ملل قرار گیرد و کلیه این تسلیحات تا اواسط سال 2014 تخریب خواهد شد.

وزیران امور خارجه امریکا و روسیه همچنین اعلام کردند در صورت عدم پیروی دولت سوریه از این برنامه، این کشور با پیامدهایی در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد مواجه خواهد شد که شامل تحریم های مختلف و اقدام نظامی خواهد شد.

البته این نکته شایان ذکر است که جان کری وزیر امور خارجه امریکا اعلام کرد این توافق منجر به حذف کامل تصمیم اوباما برای حمله به سوریه نخواهد شد و این احتمال وجود دارد که وی بر این تصمیم خود پایدار بماند.

اما با وجود این اظهار نظر جان کری و همچنین مخالفت های داخلی در امریکا با اقدام نظامی علیه سوریه و همچنین اجماع نسبی جهانی در مخالفت با اقدام نظامی، به نظر می رسد احتمال توسل امریکا به گزینه نظامی علیه سوریه در صورتی که دولت سوریه این توافق را بپذیرد تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.
 

نظر شما
پربیننده ها