معرفی کتاب؛

«یک لحظه شوکه شدم»

کد خبر: ۳۱۱۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ - 02October 2018

«یک لحظه شوکه شدم»به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «یک لحظه شوکه شدم» مجموعه‌ای از «غلامحسین زرگر» است که در قالب تاریخ شفاهی به کوشش «احمد خمری ده‌سوخته» به نگارش درآمده است. نویسنده با اشاره بر ضرورت ثبت و نشر وقایع تاریخ دفاع مقدس می‌نویسد:

«ضرورت بیان تاریخ شفاهی دفاع مقدس از زبان رزمندگانی که در مناطق عملیاتی و جبهه‌ها حضور داشتند، روشی نوین برای انعکاس رویدادهای جنگ است. این سبک از ثبت خاطرات در ایران که پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس پایه‌گذار آن است، نگاهی ملی و استانی به افرادی دارد که تحت هر عنوان به صحنه هشت سال دفاع مقدس وارد شده‌اند.»

«یک لحظه شوکه شدم» در پنج فصل شامل : «دوران کودکی و مهاجرت از سیستان»، «زاهدان»، «استخدام در ارتش»، «دوران پس از بازنشستگی» و «اسناد، مدارک و عکس» تنظیم شده است.

قسمتی از متن کتاب:

«در مورخه 26 تیرماه 66 به منظور آزاد سازی ارتفاع معروف (402) سومار، صدام حسین معدوم به اتفاق دخترش در قرارگاه تاکتیکی شهر مندلی فاصله‌ی هفت کیلومتری مرز حضور یافتند. دختر صدام جهت تشویق و بالا بردن روحیه مضاعف ارتشیان عراق تعداد 402 عدد سوئیچ بنز سواری آلمانی به منطقه حمل و برای نیروهای حمله کننده سخنرانی و قول داد افرادی که موفق به فتح ارتفاع گردند، به عنوان هدیه سوئیچ خودروی خود را تحویل و به همراه ببرند.

شخص صدام معدوم فرماندهی عملیات را بر عهده گرفته بود و به مدت پنج شبانه روز با نیروهای ورزیده کماندویی به ارتفاع 402 حمله که با ایستادگی و مقاومت غیور مردان لشکر 88 زرهی سیستان و بلوچستان و با تحمل تلفات بسیار بالای نیروی انسانی و اسارت تعداد 52 تن از ارتشیان خویش با درجات مختلف، مجبور به عقب نشینی شد.

پس از خاتمه جنگ در سال 67 با تعصب و ناراحتی از عدم تصرف این ارتفاع سربلند و سرافراز، بلافاصله با چندین دستگاه لودر و لولدوزر حدود 18 تا 22 متر از ارتفاع را تسطیح و صاف نمود تا چنانچه در آتی با کشور ایران جنگی داشته باشد، به راحتی بتواند آن را تصرف و اشغال نماید.»

«یک لحظه شوکه شدم» در 260 صفحه مصور به قلم «غلامحسین زرگر» تدوین و توسط نشر «بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» و «مرکز ملی اسناد دفاع مقدس» در 2 هزار نسخه منتشر شده است.  

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها