یادواره نخستین روحانی شهید کشور در سپیدان برگزار شد

یادواره نخستین شهید روحانی کشور تحت عنوان «شیخ شریف» شهید محمدحسن قنوتی در تالار هلال احمر شهرستان سپیدان برگزار شد.
کد خبر: ۳۱۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶ - 18October 2014

یادواره نخستین روحانی شهید کشور در سپیدان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از شیراز، یادواره نخستین شهید روحانی شهید کشور تحت عنوان «شیخ شریف» شهید محمد حسن قنوتی در تالار هلال احمر شهرستان سپیدان برگزار شد.

شهید قنوتی تبلوری از استقامت اسلامی بود

حجت الاسلام سید عبدالرحمن موسوی انور، امام جمعه سپیدان نخستین سخنران این مراسم بود که گفت: شهید قنوتی به تمام معنای کلمه ثابت کرد که در دفاع از دین خدا و ارزشهای الهی و انقلابی و باورهای ایمانی دفاع کرد و این دفاع را به جامعه تزر یق کرد.

امام جمعه سپیدان با اشاره به خصوصیات اخلاقی شهید قنوتی ابراز کرد: شیخ قنوتی دارای سجایای اخلاقی منحصر به فردی بود و انسانی مؤمن، متدین و اخلاص عجیبی هم در زندگی شخصی و هم اجتماعی داشت ضمن اینکه دارای شجاعت بینظیری بود که این شجاعت را به همه کسانی که در اطراف او پر میزدند و حواریون او بودند در مسائل مختلف سیاسی و مبارزاتی به خوبی منتقل کرد.

وی شهید قنوتی را تبلوری از استقامت اسلامی در دوران قبل و بعد از انقلاب دانست و گفت: آن عالم ربانی منشأ تحولات بزرگی در دفاع از اسلام و انقلاب اسلامی بود.

حجتالاسلام موسوی انور با اشاره به آمار شهدای طلبه عنوان کرد: با نگاهی به آمار شهدای طلبه متوجه میشویم که روحانیان شش برابر اقشار مختلف مردمی در مبارزات دوران دفاع مقدس حضور داشتند و این حاکی از آن است که روحانیت همیشه به تأسی از فرهنگ و سیره ائمه اطهار(ع) پیش قراولان مبارزه با جبهه باطل بودند و هر وقت لازم باشد اسلحه قلم را در عرصه فرنگی و در میادین علمی به دست میگیرند و زمانی که لازم باشد اسلحه جهاد را به دوش خود گذاشته و در عرصه مبارزات نظامی حضور پیدا میکنند.

تقدیم 5 هزار طلبه شهید در کشور به انقلاب

امام جمعه سپیدان از تقدیم 5 هزار طلبه شهید روحانی در کشور به انقلاب و اسلام خبر داد و گفت: این مسئله بیانگر آن است همیشه روحانیت در پیشاپیش مردم حرکت میکردند و منشأ تحولات بودند.

وی با تأکید بر اینکه هدف از برگزاری یادواره شهدا، بزرگ کردن شهدا نیست، آنها بزرگ هستند در واقع ما میخواهیم به واسطه شهدا بزرگ شویم، گفت: اگر این همه برنامه برای یادواره شهدا گرفته میشود به دلیل آن است که امروز شهدا هستند که میتوانند ما را در این ناتوی فرهنگی نجات دهند.

کنگره سیره نظری و علمی نخستین روحانی شهید کشور در شیراز برگزار میشود

اسماعیل محبیپور، فرمانده سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز نیز در این مراسم عنوان کرد: شهدا ستارگانی هستند که با آنها میتوان راه را شناخت و در این میان روحانیت پیرو خط امام با تقدیم بیشترین اقشار به نسبت جامعه آماری، یکی از فعالان این عرصه بوده و هست.

محبیپور با ابراز امیدواری از اینکه فعالیت دبیرخانه این یادواره استمرار یابد از برگزاری کنگره سیره نظری و علمی شهید قنوتی در شیراز در سال آینده خبر داد.

وی با اشاره به نحوه اجرای این یادواره عنوان کرد: برگزاری این یادواره از سوی کنگره سرداران و 14 هزار و 600 شهید استان فارس به سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز واگذار شد و به محض دریافت این مأموریت در شهریور 93 دبیرخانه و ستاد اجرایی این یادواره در این ناحیه از سپاه راهاندازی شد و با حضور در محضر حجتالاسلام موسوی انور، امام جمعه سپیدان فعالیتهای اجرایی برگزاری یادواره در سپیدان در قالب کمیتههای اجرایی آغاز شد.

محبیپور ابراز کرد: طی شهریور و مهر 93 یعنی به فاصله کمتر از دو ماه، با هماهنگیهای استانی و شهرستانی موفق شدیم این یادواره را در تاریخ 24 مهر برگزار کنیم.

ایمان، علم، تقوا و جهاد؛ ملاکهای ارزشگذاری انسانها طبق آیات قرآن

بنا بر این گزارش، آیتالله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در استان فارس نیز در این مراسم با یادآوری اینکه آن شهید نخستین روحانی شهید در عرصه دوران دفاع مقدس بود، افزود: شهید قنوتی، شهید ارزشمندی بود که در سابقه زندگی خود فرازها و فرودهایی دید اما هیچگاه از مسیر اصلی، الهی و ولایی انحراف پیدا کرد. از آن هنگامی که نوجوان بود با شهید سید مجتبی نواب صفوی همراه شد و ادامه راه را سر بر آستان امام عزیزش مقتدای بزرگش، پیشوا و مرجع عالیقدرش، امام راحل گذاشت.

آیتالله ایمانی با بیان اینکه شهید قنوتی در دنیا بر قول ثابت، دفاع از آرمان ایستاد و به مقتدا و امامان خویش تأسی کرد، گفت: آن شهید بزرگوار صدقه شکر را از ائمه معصومین فراگرفت و راه را ادامه داد.

شهید قنوتی، مشعل فرا روی ملت ایران است

امام جمعه شیراز، شهید قنوتی را مشعلی فرا روی ملت، جوانان، روحانیت و اقشار مختلف مردم دانست و افزود: معمولاً در میان مجامع مختلف انسانی ملاکهایی برای ارزشگذاری انسانها مطرح است که این ملاکها و معیارها متفاوت است و مجموعهای بر اساس باورها و برداشتها ملاک و ملاکهایی را برای اعتبار بخشیدن به فرد یا افرادی انتخاب کرده است. اما آیا همه آن ملاکهای جوامع بشری برای ارزشگذاری انسانها قابل قبول و پذیرش است؟ آیا میتوان تمام آن معیارها را به عنوان معیارهایی پسندیده و شایسته قبول کرد؟

وی ادامه داد: قطعاً جواب منفی است چون این معیارها بر اساس برداشتهای جوامع مختلف انسانی تنظیم شده است و آن برداشتها، تمام برداشتهای صحیح نیستند اما در جامعه اسلامی ما که همه انسانها را در پیشگاه قانون مساوی میداند و همه را بدون استثنا شهروند درجه یک میشناسد، آیا برای ارزشگذاری میان انسانها معیارهایی دارد یا معیارهایی ندارد؟

تبیین معیارهای ارزشگذاری انسانها بر طبق آیات قرآن

آیتالله ایمانی با بیان اینکه قرآن مجید این ملاکها و معیارها را به ما داده است و ارزشگذاری انسانها بر اساس این معیارها کاری صحیح و شایسته میداند، گفت: قرآن کریم معتقد است تبعیض نیست اما تفاوت میان انسانها فراوان است.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به معیارهای الهی برای ارزشگذاری انسانها، نخستین معیار را ایمان و علم بر اساس آموزههای قرآن کریم دانست و گفت: دانش و دانایی و ایمان در کنار هم معیار برتری فرد و یا گروههای مختلف مسلمانان در جوامع اسلامی است.

رئیس جامعه روحانیت شیراز، ملاک دوم ارزشگذاری انسانها در جامعه اسلامی را مسئله تقوا و پرهیزگاری برشمرد و گفت: خویشتنداری، کشیک نفس کشیدن، مراقبت از خویشتن، داشتن و تمایلات درونی را در حد اعتدال نگه داشتن عالم دوم ارزشگذاری انسانهاست.

به گفته وی، ملاک سوم برای برتری بر دیگران در جامعه اسلامی، مسئله جهاد با مال و جان در راه خداست و جهاد عامل برتری دیگری برای انسانهای مسلمان در جامعه اسلامی است.

شهید قنوتی دارای 4 عامل ایمان، علم، تقوا و جهاد برتری انسانها بود

رئیس شورای فرهنگ عمومی فارس تأکید کرد: طبق آیات قرآن کریم 4 عامل ایمان، علم، تقوا و جهاد ملاک ارزشگذاری انسانها هستند و میتوانند انسانها را به مقامهای رفیع و بلندی برسانند که شهید قنوتی دارای این عامل بود.

آیتالله ایمانی اضافه کرد: آن شهید بزرگوار هیچگاه در مقابل خلق خدا شکوه نداشت و از گرفتاریها و سختیها لب به شکایت نمیگشود و همیشه به خداوند متکی بود. دستش خالی بود اما قدرت ایمانی او را پر انرژی و پرقدرت قرار داده بود و در برخورد با دشمنان هیچ وحشتی نداشت و اگر ایمان نبود دچار وحشت میشد و وحشت وجود او را میگرفت. زندانها و ممنوع المنبر شدن او شاهد این معنا و جلسات خصوصی او بازگو کننده این واقعیت است.

برگزاری یادواره شهید قنوتی استمرار یابد

وی در ادامه با یادآوری اینکه این نخستین یادواره شهید قنوتی است، بر لزوم استمرار برگزاری این یادواره تأکید کرد و گفت: طبیعتاً مرحله بعد این یادواره باید در مرکز استان فارس و در شیراز انجام شود که مسئول ستاد یادواره 14 هزار و 600 شهید در دستور کار دارند و می خواهند در قم هم چنین برنامهای به موقع خود اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از شیراز، این مراسم با رونمایی از تمبر شهید قنوتی ادامه یافت و پس از آن گروه بسیج دانشآموزی شهید قنوتی سپیدان به اجرای برنامه پرداخت و در نهایت سخنران دیگر این مراسم سیدمحمد احمدی، استاندار فارس بود که به بیان نکاتی پیرامون شهدا و لزوم توجه به جایگاه شهدا و تداوم راه آنان پرداخت.

وی تلاش روحانیت را برای نجات، استقلال و عزت کشور دانست و گفت: تاریخ سیاسی ما گواهی بر فداکاریهای آنها در این راه است.

تداوم راه ولایت فقیه؛ تنها راه تکامل حرکت کشور

استاندار فارس ادامه داد: ما  وظیفه داریم برای تکامل حرکت و تعالی راهمان، راه ولایت فقیه را بدون کم و کاست و انحراف به چپ و راست و توجه به زمزمههای بدخواهان انجام دهیم؛ همانطور که امام راحل فرمود پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به کشور شما آسیب نرسد، هرچه زمان میگذرد عمق این فرمایش برای ما مشخصتر میشود.

احمدی اضافه کرد: اگر ولایت فقیه و رهبری روحانیت نبود ما وضعی بدتر از سوریه لیبی و عراق داشتیم لذا نعمت رهبری و ولایت فقیه و اطاعت از او را عملاً در کشور مشاهده میکنیم حتی اگر با دید اعتقادی هم به این مسئله نگاه نکنیم از دید ملی و منافع، امنیت و مصالح ملی کشور به این حقیقت واقف میشویم.

استاندار فارس، بر لزوم توجه به توصیهها و رهنمودهای روحانیت و ائمه جمعه بهعنوان انوار مکتب شیعه و پرچمداران مکتب اسلام تأکید کرد و گفت: باید زمزمههای تفرقه افکنان را به کنار زده و تنها به عزت ایران و اسلام فکر کنیم و قطعاً پیروزیهای بزرگ در عرصههای مختلف انتظار ما را خواهد کشید گرچه در عرصههای مختلف نیز به پیروزیهای بزرگ نائل شدیم در عرصه مذاکرات هستهای 5+1 دنیا را به دنبال خود خواهیم کشاند.

استاندار فارس در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه برپایی چنین جلساتی شایسته شهدای ماست، افزود: ما هرچه داریم از شهداست، مخصوصاً شهدایی که تأثیرگذاری آنها در زمان حیات در جامعه بسیار گسترده بود و کسی که در تمام دوران زندگی خود آرام و قرار نداشت تا بتواند ارزشهای اسلامی را در جامعه نهادینه کند.

احمدی با اشاره به اینکه وطن شهید قنوتی کل ایران بود، گفت: آن شهید بزرگوار برای عروج به ملکوت و رفتن به جایگاه انسانهای خاص آرام و قرار نداشت  و وارستگی کامل از وابستگیهای دنیوی وی را به اوج ترقی و کمال رساند.

این گزارش میافزاید، در ادامه این مراسم فرزند شهید قنوتی به بیان گوشههایی از زندگی پدر بزرگوار خود پرداخت و پایانبخش مراسم نیز مداحی اهل بیت(ع) بود.

یادآور میشود، شهید حجتالاسلام محمد حسن قنوتی معروف به شیخ شریف تنها شهیدی در کشور است که به دلیل مقبولیت دارای 3 مقبره در آبادان، بروجرد و سپیدان است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار