سرلشکر باقری در چهارمین کنگره آسیا پاسفیک طب نظامی:

صهیونیست‌ها، رژیم سعودی و تروریست‌های تکفیری صحنه‌های وحشتناکی را در منطقه رقم زده‌اند

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به جنایات آل سعود در یمن، کشتار فلسطینیان توسط صهیونیست‌ها و جنایات تروریست‌های تکفیری در منطقه گفت: امروز صحنه‌های وحشتناکی از پایمال کردن حقوق مجروحان و بیماران توسط متجاوزان در منطقه رقم می‌خورد.
کد خبر: ۳۱۳۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ - 13October 2018

صهیونیست‌ها، رژیم سعودی و تروریست‌های تکفیری صحنه‌های وحشتناکی را در منطقه رقم زده‌اندبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح روز شنبه در چهارمین کنگره آسیا پاسفیک طب نظامی با بیان اینکه در شرایط امروز موضوع سلامت و امنیت پیش از هر زمانی مهم است، اظهار داشت: امروز سلامت و امنیت دو مولفه مهم برای پیشرفت هر کشوری است.

وی ادامه داد: همه فرماندهان، طب نظامی را بسیار مهم می‌دانند؛ چرا که پویایی هر یگان در گرو ارتقای سلامت کارکنان است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در ادامه با بیان اینکه طی سال‌های جنگ تحمیلی جایگاه بی همتای طب نظامی را لمس کردیم، گفت: در طول جنگ با احداث ۵۲ بیمارستان صحرایی در نزدیک‌ترین نقاط به صحنه نبرد، شاهد فعالیت‌های بهداری رزمی بودیم.

سرلشکر باقری در ادامه با قدردانی از حضور شرکت‌کنندگان، اطبا، دانشمندان و فرهیختگان علم طب در ایران که مهد علم و تمدن و پرچمدار زایش علم طب است، افزود: همه فرماندهان نظامی طب نظامی را بسیار مهم می‌پندارند؛ زیرا می‌دانند که کارآمدی و پویایی هر یگان عملیاتی در گرو تامین مولفه خطیر حفظ و ارتقای سلامت کارکنان است.

این مقام عالی‌رتبه نظامی تاکید کرد: ما در کشور خود بویژه در دوران دفاع مقدس، بیش از هر کسی جایگاه مهم طب نظامی را درک کرده‌ایم.

وی گفت: جراحان و پزشکان نظامی و متخصصان داوطلب کشورمان حتی به بهای بذل جان خود به ارائه خدمات پزشکی به مجروحان جنگی پرداختند و به یاری خداوند جان ۵۵۴ هزار رزمنده مجروح و رزمنده شیمیایی را نجات دادند؛ بنابراین همگان اتفاق نظر دارند که رشد و توسعه طب نظامی و توانمندی در این عرصه، از شاخصه‌های اقتدار نیرو‌های مسلح هر کشور محسوب می‌شود.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: رشد سریع علوم بشری به گونه ای است که تاثیر علوم فناورانه در اقتدار و توانمندی نظامی بیش از گذشته نمایان شده است و واحد‌های طب نظامی باید بتوانند تاثیرات شگرف فناوری‌های نوین را در عرصه صنعت دفاعی به خوبی بشناسند و همپای این تغییرات، آرایش سازمانی بگیرند.

سردار باقری افزود: همان نگرش صحیحی که در شعار کنگره با عنوان طب نظامی در افق آینده تجلی یافته است، در واقع آموزش و تربیت نیروی انسانی، تامین تجهیزات تخصصی و آرایش مراکز درمانی در این نگاه متاثر از مولفه‌هایی خواهد بود که همپای تغییرات فناوری طب نظامی پوینده و بالنده را طلب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در هنگامه رخداد بلایای طبیعی بویژه در ابعاد ملی، همواره نیرو‌های مسلح ملجأ و پناهگاه آسیب‌دیدگان هستند و تلاش می‌کنند تا با هم‌افزایی با نهاد‌های مسئول در عرصه ملی به یاری حادثه دیدگان بشتابند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: در اغلب کشور‌ها تجربه شده که مدیریت بحران در حوادث بلایای گسترده طبیعی بدون نقش‌آفرینی نیرو‌های مسلح ناممکن است. چنین نقش‌آفرینی مسئولانه‌ای نیازمند روزآمدی در عرصه تحلیل و شناخت حوادث محتمل، آموزش تخصصی و تمرینات مستمر در حوزه مدیریت بحران است.

سرلشکر باقری تصریح کرد: بی تردید یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های نیرو‌های مسلح برای امداد رسانی به آسیب‌دیدگان بلایا، سامانه طب نظامی و بهداشت و درمان نیرو‌های مسلح است که باید بتواند ترجمان توانمندی و آمادگی نظامیان در مواجهه و مدیریت حوادث و بلایا باشد.

وی بیان کرد: تشکیل کمیته بین المللی طب نظامی ابتکاری ارزشمند و فرصت مغتنمی است که دانشمندان و فعالان عرصه طب نظامی را در قالب کنگره‌های جهانی و منطقه‌ای طب نظامی گرد هم می‌آورد تا فارغ از مولفه‌های محدودیت‌آفرین، دانش و تجربیات خود را برای کاهش آلام آسیب دیدگان نبرد‌های نظامی به اشتراک بگذارند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: تبادل دانش و تجربه در زمینه طب نظامی می‌تواند از محور‌ها و ظرفیت‌های مهم در زمینه دیپلماسی و توسعه همکاری‌های بین المللی در عرصه دفاعی باشد.

سرلشکر باقری تاکید کرد: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای تحقق اهداف بشردوستانه کمیته بین‌المللی طب نظامی و توسعه دیپلماسی دفاعی در عرصه طب نظامی و ارائه تجارب منحصر به فرد خویش در زمینه درمان انبوه مصدومان شیمیایی فروگذار نخواهند کرد.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی منطقه گفت: این کنگره شکوهمند با هدف ارتقای توانمندی در راستای کمک و یاری افزون‌تر به مجروحان و آسیب‌دیدگان جنگ‌ها در حالی برگزار می‌شود که ما در منطقه خویش با وضعیت‌های دردناکی روبه‌رو هستیم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اضافه کرد: امروز صحنه‌های وحشتناکی از پایمال کردن حقوق مجروحان و بیماران توسط متجاوزان در منطقه رقم می‌خورد. غاصبان صهیونیست از شش ماه پیش در مواجهه با راهپیمایی‌های موسوم به «راهپیماییِ بازگشت» در فلسطین اشغالی، حدود ۲۰۰ نفر از فلسطینیان را به شهادت رسانده‌اند و بیش از ۲۰ هزار نفر را مجروح کرده‌اند.

سردار باقری ادامه داد: برخی کشور‌های منطقه در تجاوزی گسترده به کشور یمن، هر روزه مردم مظلوم آن را به خاک و خون می‌کشند. به گفته مقامات مسئول بهداشتی و درمانی در یمن، تاکنون بیش از ۳۵ هزار نفر در این کشور کشته یا مجروح شده‌اند که بیش از چهار هزار نفر از آنان زنان و کودکان هستند. در این تراژدی غم‌بار، بیمارستان‌ها از حملات گسترده متجاوزان در امان نبوده‌اند و حدود ۲۰۰ مرکز درمانی تخریب و از مدار امدادرسانی خارج شدند.

وی افزود: جنایات بیشرمانه تروریست‌های تکفیری از دیگر واقعیت‌های تلخی است که سکوت مدعیان حقوق بشر در برابر این جنایات، موجب تهدید امنیت غیرنظامیان در گستره جهانی شده است.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: انتظار می‌رود در چنین کنگره ارزشمندی این واقعیات تلخ مورد توجه واقع شود و نقش‌آفرینی فعال و مسئولانه در محکومیت این جنایات مورد هم‌اندیشی قرار گیرد.

سرلشکر باقری گفت: امیدوارم برگزاری این کنگره در تهران نقطه عطفی برای تحقق اهداف والای این نهاد علمی و تخصصی، تعمیق تعاملات حرفه‌ای بین کشور‌های عضو و تعریف عرصه‌ها و برنامه‌های نوین و جامع در زمینه طب نظامی باشد.

وی ادامه داد: برای این کنگره مهم موفقیت‌های درخشان علمی و برای شرکت‌کنندگان و میهمانان ارجمند، تجربه‌ای فاخر و ماندگار از حضور در کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران را آرزومندم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح عنوان کرد: در پایان لازم می‌دانم که از دبیرکل محترم کمیته بین‌المللی طب نظامی بخاطر همکاری و همراهی در برگزاری این کنگره و همچنین از دست‌اندرکاران و تلاشگران کمیته‌های اجرایی این کنگره سپاسگزاری کنم.

انتهای پیام/ ۲۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار