بخش پایانی/ دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تشکیلات خودگردان فلسطین دوست یا دشمن ملت فلسطین؟

تشکیلات خودگردان فلسطین که از بقایای افرادی که بزرگترین سازش فلسطینی‌ها را با رژیم صهیونیستی انجام داد؛ تشکیل شد. حال این تشکیلات ابزار فشاری بر روی فلسطینی‌ها شده است.
کد خبر: ۳۱۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 16October 2018

تشکیلات خودگردان فلسطین دوست یا دشمن ملت فلسطین؟به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، شاید بتوان حال و روز فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی در بیتی از حافظ به عینه مشاهده کرد؛ «من از بیگانگان دیگر ننالم /که با من هر چه کرد آن آشنا کرد». مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین را می‌توان یکی از تشکیلاتی دانست که همواره در راستای تحقق سیاست‌های رژیم صهیونیستی و کشور‌های غربی گام برداشته است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی جلسه مطبوعاتی هفته گذشته خود به همراه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه، محمود عباس رئیس جمهور فعلی فلسطین را عامل بحران معرفی و وی را به «تلاش برای خفه کردن منطقه با متوقف ساختن ورود پول به غزه» متهم کرده بود.

مسئولان تشکیلات خودگردان پس از اعلام تامین سوخت از سوی قطر برای غزه، مخالفت خود را برای این اقدام و هرگونه امتیاز و کمک به نوار غزه بدون نظارت و همکاری این سازمان اعلام کردند. این کارشکنی‌ها ریشه طولانی دارد؛ برای مثال تشکیلات خودگردان در برابر انتخابات حماس در کرانه باختری کارشکنی کرد و اجازه برگزاری انتخابات در این منطقه را نداد و تنها دلیل‌شان «شرایط موجود در کرانه باختری و تعقیب اعضای حماس از سوی دستگاه‌های امنیتی کرانه باختری برگزاری انتخابات در این منطقه بعید است.».

اما همزمان با افزایش سطح تنش لفظی میان سران رژیم صهیونیستی و مقامات حماس روزنامه العربی چاپ لندن اعلام کرد که «عباس کامل» رئیس اطلاعات مصر، در روز‌های آینده برای فراهم کردن زمینه‌های آتش‌بس میان طرفین عازم سرزمین‌های اشغالی، رام‌الله و سپس اردن خواهد شد.

اما جدا از تلاش‌های مصر، توانایی موشکی مقاومت و آغاز هرگونه جنگ با غزه بویژه پس از آن‌که گوشه‌ای از توانایی‌های ارتقا یافته موشکی مقاومت در نوار غزه طی شلیک 200 راکت به اراضی اشغالی در اواسط ماه جولای گذشته به نمایش گذاشته شد و ضعف سیستم گنبد آهنین در دفع این حملات بیش از پیش سران رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخته است.

در همین خصوص «جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع پرس اظهار داشت: تشکیلات خودگردان فلسطین از بقایای افرادی تشکیل شده است که بزرگترین سازش فلسطین را با رژیم صهیونیستی صورت دادند. درحالیکه فلسطینی‌ها به این سازش اصلا راضی نبودند. در حالی‌که فلسطین در اشغال رژیم صهیونیستی بود، دست دوستی با صهیونیست‌ها داده شد و حتی آرمان فلسطینی‌ها هم زیر پا گذاشته شد. مقامات تشکیلات خودگردان در سازش‌های صورت گرفته توسط عرفات با رژیم صهیونیستی نقش کلیدی را ایفا کردند.

وی در ادامه افزود: این تشکیلات را صهیونیست‌ها، آمریکا و کشور‌های غربی به رسمیت می‌شناسند؛ چرا که از این تشکیلات به نفع سرکوب ملت فلسطین طی دو دهه گذشته، استفاده کرده‌اند. هم اکنون مهم‌ترین اقدامی که تشکیلات خودگردان فلسطین بر عهده دارد؛ دستگیری و بازداشت جوانان فعال فلسطینی، دادن اطلاعات مبارزان فلسطینی‌ها به رژیم اشغالگر قدس و همچنین اقدامات سازشکارانه در سطوح بین‌المللی و منطقه‌ای از ماموریت‌های این تشکیلات بشمار می‌آید.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: لذا بسیار طبیعی است که این تشکیلات، منشور سازمان عدالت فلسطین را که مربوط به اشغالی بودن فلسطین و همچنین ضروری بودن بازگشت را پس بزنند و اعتقادی به مبارزه علیه رژیم صهیونیستی نداشته باشند و آنچه که باعث می‌شود این تشکیلات هنوز در مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، ماهیت سازشکارانه و منفعت طلبانه آن‌هاست.

قنادباشی در پاسخ به این سوال که نفوذ این تشکیلات در فلسطین اشغالی چگونه است، گفت: این تشکیلات مدت‌هاست محدوده سلطه خودشان به بیت لحم محدود کرده است و قصد دارد به شهر‌های دیگر کرانه باختری مثل نابلس، قلقیلیه و سایر شهر‌ها نفوذشان را گسترش بدهند و از همه مهم‌تر تلاش می‌کنند در غزه نفوذ پیدا کنند که آن هم مردم فلسطین و گروه‌های محبوب فلسطینی‌ها به این تشکیلات اجازه گسترش و نفوذ را نخواهند داد.

وی افرود: رژیم صهیونیستی در این برهه از زمان پیش از پیش به اقدامات سازش‌گرایانه این تشکیلات دل بسته است؛ اعمال فشار بر فلسطینی‌ها، تنگ‌تر کردن محاصره نوار غزه و تلاش برای بد جلوه دادن مبارزات فلسطینی‌ها و ترغیب آن‌ها برای دست کشیدن از مبارزه نمونه کوچکی از اقدامات تشکیلات خودگردان فلسطین است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: مقامات رژیم صهیونیستی در مسئله غزه درمانده‌اند؛ چرا که اگر وارد جنگی دیگر بشوند مانند جنگ‌های 22 روزه، 8 روزه و 51 روزه ناکام خواهند شد و یا به عبارتی دیگر جرات و شجاعت آغاز یک جنگ تمام عیار علیه نوار غزه را ندارند. وارد پروسه صلح با نوار غزه هم بشوند، باید امتیازات زیادی را به فلسطینی‌ها اعطا کند که این مورد هم به مذاق صهیونیست‌ها ناسازکار است؛ لذا تنها راه رژیم صهیونیستی متوسل شدن به افراد و تشکیلات وابسته مثل تشکیلات خودگردان فلسطین است تا از این طریق بر ساکنان نوار غزه فشار بیشتری را اعمال کنند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار