دانشگر:

رسالت جشنواره داستان کوتاه «جایزه ادبی یوسف» بیان روایت حماسه‌هاست

نویسنده کتاب گفت: جشنواره «جایزه ادبی یوسف» توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار می‌شود و این یعنی وظیفه اولیه آن بیان روایت حماسه‌های شهدا و اتفاقات جبهه‌ها.
کد خبر: ۳۱۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳ - 16October 2018

رسالت جشنواره داستان کوتاه به گزارش دفاع پرس از اصفهان، عصر امروز بهزاد دانشگر در آیین اختتامیه «جایزه ادبی یوسف» با بیان اینکه «روایت خانه» مکانی برای تجمع نویسندگان است، اظهار داشت: روایت خانه فضایی است که تلاش شده فراهم شود تا نویسندگان در دراز مدت در محیطی امن به خلق آثار ادبی بپردازند و داستان بنویسند.

وی پیرامون برگزاری جشنواره داستان کوتاه دفاع مقدس تحت عنوان "جایزه ادبی یوسف" بیان کرد: این جشنواره توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار می‌شود یعنی وظیفه اولیه آن بیان روایت حماسه‌های شهدا و اتفاقات جبهه‌هاست.

این نویسنده افزود: هرچه ما در گذشته داریم، از روایت سرچشمه می‌گیرد اما در سال‌های اخیر چقدر از داستان‌ها به روایت حماسی از اتفاقات و رخدادها پرداخته است؟

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر برخی داستان‌ها در جایزه ادبی یوسف رتبه آورده‌اند که نگاه انتقادی به دوران دفاع مقدس دارد و روایت ماجراهایی است که اصلا حماسی نیست.

دانشگر ادامه داد: هرچند این روایت‌ها در جنگ بوده اما جایزه ادبی یوسف رسالت دیگری دارد، نباید فقط درباره جنگ ایران و عراق صحبت کرد بلکه نوشته‌ها به گونه‌ای باشد که اگر روزی شرایط مشابه پیش آمد با خواندن این روایت‌ها نسل‌های آینده به دفاع از باورها و خاک کشور ترغیب شوند.

وی تصریح کرد: من معتقدم جایزه ادبی یوسف باید تکلیف خود را مشخص کند و فضای حماسی داستان را مورد تاکید قرار دهد، نباید به نحوی نوشت که اگر خواننده فردا در شرایط جنگی قرار گرفت خود را مکلف به دفاع نداند لکن ما باید بخش زیبا و حماسی جنگ را بیان کنیم.

گفتنی است؛ در هشتمین دوره جایزه ادبی یوسف مریم محمدی با اثر «پدر» در بخش دفاع مقدس، سارا شجاعی با اثر «بالاتر از سنجاقک‌ها» در بخش مدافعان حرم و شقایق ملک احمدی با اثر «هماتم» در بخش ویژه خرمشهر شایستگان تقدیر شناخته شدند.

احمدرضا خان احمد با اثر «قصاب» در بخش دفاع مقدس رتبه نخست، سمیرا مختاری با اثر «سیگار» در بخش دفاع مقدس رتبه دوم و فهیمه قائدی با اثر «از محمد نیست، از محمد هست» در بخش مدافعان حرم حایز رتبه سوم شدند و به مرحله کشوری راه یافتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها