پوتین:

عملیات نظامی روسیه در سوریه به اهداف خود دست یافته است

رئیس جمهوری روسیه با یادآوری اینکه کشورش به سوریه کمک کرده تا استقلال و حاکمیت خود را حفظ کند، به‌طور ضمنی تاکید کرد: روسیه برخلاف آمریکا، هرگز برای پیشبرد سیاست خارجی خود، جهان را در معرض بحران قرار نداده است.
کد خبر: ۳۱۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷ - 19October 2018

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، روزنامه «ایزوستیا» امروز نوشت: پانزدهمین نشست سالانه باشگاه مباحثات بین‌المللی «والدای» که در سال جاری عنوان «روسیه - برنامه قرن 21» نام گرفته بود و در تاریخ 15 اکتبر (23 مهرماه) در بندر سوچی آغاز شده بود، روز گذشته (پنج‌شنبه) به کار خود پایان داد.

در آخرین روز این نشست بین‌المللی، به‌طور مرسوم «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در آن شرکت داشت که البته این‌بار سخنان زیادی نگفت، بلکه بلافاصله شروع به پاسخگویی به طیف وسیعی از سئوالات مطرح شده توسط شرکت‌کننده در این مباحثات کرد

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا عملیات نظامی در سوریه ارزش آن را داشت، توضیح داد: روسیه می‌بایست به تشدید وخامت اوضاع در سوریه و خطر گسترش تهدیدات تروریستی در منطقه، در شرایطی که گروه‌های تروریستی اقدامات خود را در کشورهای همسایه سوریه گسترش داده بودند، واکنش نشان می‌داد.

وی تاکید کرد: البته مقابله با تروریسم بین‌المللی در صورت اقدام جمعی و با تشریک مساعی موثر خواهد بود، ولی متاسفانه اقدام مشترک جامعه بین‌المللی در این رابطه به‌طور کامل وجود ندارد.

پوتین یادآور شد: در نتیجه عملیات نظامی روسیه تعداد بسیار زیادی از تروریست‌ها در این کشور نابود شدند و تعدادی نیز سلاح‌های خود را زمین گذاشتند و مسلما این مسئله مانع از گسترش تهدیدات تروریستی در آینده شد.

وی گفت: روسیه در جریان عملیات نظامی به دولت سوریه کمک کرد تا تقریبا 95 درصد از خاک این کشور را آزاد کند و حاکمیت این کشور حفظ شده و اوضاع در منطقه با ثبات شود.

وی افزود: ما توانستیم به اهداف خود که برای رسیدن به آن عملیات در سوریه را آغاز کرده بودیم، دست یابیم.

اوضاع در مناطق تحت کنترل آمریکا در سوریه رو به وخامت گذاشته است

رئیس جمهوری روسیه همچنین به ادامه وخامت اوضاع در کرانه شرقی رود فرات که نیروهای نظامی آمریکایی در آن‌جا مستقر هستند نیز اشاره کرده و گفت: تروریست‌های داعش که در آن منطقه باقی مانده بودند، اکنون شروع به افزایش نفوذ خود کرده و بخشی از این مناطق را تحت کنترل خود درآورده‌اند و حتی 700 نفر را در چند منطقه مسکونی به گروگان گرفته‌اند.

پوتین گفت: ترکیه فعلا وظایف خود برای ایجاد منطقه غیرنظامی در استان «ادلب» را انجام نداده، ولی در حال کار به روی این مسئله است. واقعیت این است که این اقدامات اصلا ساده نبوده و بسیار پیچیده هستند.

وی درباره حضور نظامی ایران در سوریه نیز گفت: این مقامات دمشق و تهران هستند که باید در این باره به توافق برسند.

به عقیده وی، برای اینکه سوریه بتوانند از کمک متحدان خود که یکی از آن‌ها ایران است صرف‌نظر کند، لازم است تا تضمین امنیتی قابل اطمینان به دست آورد.

رئیس جمهور روسیه همچنین گفت: یکی از مشکلات حل نشده در منطقه خاورمیانه همچنان مناقشه فلسطین و اسرائیل است.

وی تاکید کرد که در این رابطه همه طرفین باید تلاش کنند تا این مسئله هرچه سریع‌تر حل و فصل شود.

ولادیمیر پوتین درباره روابط خود با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نیز یادآور شد: گفت‌وگوهای ما کاملا حرفه‌ای و عادی هستند و به دلایل و استدلالات طرف دیگر گوش می‌دهیم. البته دیدگاه‌های ما کاملا متفاوت هستند، ولی این مسئله در مباحثات شرکای خارجی کاملا طبیعی است.

وی ملاقات‌های خود با ترامپ را بیشتر مثبت دانست و افزود: آن‌چه روی این مذاکرات تاثیر منفی می‌گذارد، وضعیت سیاست داخلی آمریکاست.

مسکو انتظار ندارد که تحریم‌های ضدروسی غرب به این زودی لغو شوند

رئیس جمهوری روسیه درباره امکان تحریک بحران‌های گسترده در جهان برای حل و فصل اهداف سیاست خارجی، گفت: روسیه هرگز به خاطر رسیدن به اهداف خاص خود، جهان را در آستانه بحران قرار نداده است. این نظریه بسیار بدی است و به طور کلی افزایش وخامت اوضاع و اقدامات تحریک‌آمیز، شیوه سیاست خارجی ما نیست. ما هرگز به کسی فشار نیاورده و در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کنیم، برخلاف آن‌چه که ما را به آن متهم می‌کنند. ضمن این‌که کسانی که این مسائل را مطرح کرده‌اند تا کنون هیچ دلیل و مدرکی در این باره ارائه نداده‌اند.

ولادیمیر پوتین اظهارات ضدروسی گسترش یافته در جهان را نتیجه مبارزات سیاسی داخلی در جهان غرب، به‌خصوص در آمریکا نامید و یادآور شد: این مسئله تنها ممکن است بعد از سال 2020 که انتخابات ریاست جمهوری مجدد در ایالات متحده انجام گیرد، کاهش یابد. به همین دلیل، به عقیده او، روسیه انتظار ندارد که تحریم‌های ضدروسی غرب به این زودی‌ها لغو شوند.

به گفته وی، مشکلات به وجود آمده در عرصه بین‌المللی مربوط به جهان تک‌قطبی است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمد، ولی اکنون همه چیز در حال بازگشت به جهان چندقطبی است. البته جهان همچنان باید بر بحران‌های ناشی از جهان تک قطبی فائق آید.

پوتین تلاش برخی کشورها برای از بین بردن دولت‌هایی که مطلوب آن‌ها نیستند و یا تحمیل اراده بر سایر کشورها را سیاستی غیراخلاقی و غیرمنطقی نامید و تاکید کرد: همیشه باید به توافق رسید. به نظر من، روابط بین‌المللی به گونه‌ای است که باید بر سر میز مذاکره نشست و با تشریک مساعی به روی تهدیدات مشترک کار کرد.

وی یادآور شد: به رغم افزایش تهدیدات و چالش‌ها، جهان به ثبات بیشتری رسیده است.

روسیه از جنگیدن با هر متجاوزی هیچ واهمه‌ای ندارد

پوتین در پاسخ به سئوالی درباره این‌که آیا روسیه از بروز درگیری نظامی هراس دارد، گفت: ما از چیزی نمی‌ترسیم.

وی با اشاره به دکترین هسته‌ای این کشور، توضیح داد: روسیه تنها در صورتی حاضر است سلاح‌های هسته‌ای خود را استفاده کند که مجبور باشد به چنین حملاتی پاسخ بدهد، یا متقاعد شود که حمله هسته‌ای به این کشور خواهد شد.

وی در عین حال با اشاره به این‌که قطعا استفاده از سلاح هسته‌ای نتایج فاجعه‌آمیزی خواهد داشت، تأکید کرد: هر متجاوزی که علیه روسیه سلاح هسته‌ای استفاده کند، باید بداند که انتقام از چنین اقدامی غیرقابل اجتناب است.

به گفته وی، فعال شدن توسعه تسلیحاتی روسیه و مدرنیزه تسلیحات نظامی در این کشور واقعیتی غیرقابل انکار و در جهت تقویت توان دفاعی این کشور است.

وی توسعه روند اوضاع در شبه جزیره کره را مثبت ارزیابی کرد و گفت: پیش از این کره شمالی در آستانه جنگ قرار داشت، ولی اکنون در آستانه صلح است.

وی یادآور شد: درخواست از کره شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای کامل تضمین امنیتی در پی نداشته و این مسئله اقدامی یک‌جانبه خواهد بود.

به گفته وی، روسیه می‌تواند سهم موثری در حل و فصل مسائل شبه جزیره کره و عادی‌سازی روابط دو کره داشته باشد.

پوتین همچنین تاکید کرد: اصلی‌ترین مشکل در اوکراین وخامت اوضاع در منطقه دونباس است و تنها راه خروج از این بحران، اجرای توافق‌نامه مینسک است که متاسفانه مقامات کی‌یف این کار را انجام نمی‌دهند.

وی در عین حال تاکید کرد که روسیه علاقه‌مند است تا روابط کامل عادی با اوکراین داشته باشد.

رئیس جمهور روسیه همچنین بار دیگر از آمادگی مسکو برای گفت‌وگو با ژاپن صحبت کرد، به رغم آن‌که «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور از امضای پیمان صلح قبل از حل و فصل مشکلات ارضی بین دو کشور خودداری کرده است.

پوتین برخورد منطقی و تحمل ادیان و دیگر ملل در روسیه را پایه و اساس موجودیت این کشور نامید و تأکید کرد: آرزویش حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور و تامین منافع همه ملت روسیه است.

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد: هراسی از مسئولیت سنگین در مقابل جهان ندارد و چنین مسئولیتی پیش روی رهبران کشورهای بزرگی مانند روسیه، چین و ایالات متحده قرار دارد.

وی توضیح داد: اگر من تصمیمی بگیرم این تصمیم را بدون توجه به عواقب منفی آن برای شخص خودم انجام خواهم داد؛ چرا که معتقدم باید به عواقب مثبت کارها اندیشید و برای آن تلاش کرد.

پوتین با یادآوری این‌که اعتماد مردم روسیه انگیزه مثبتی برای ادامه اقدامات وی است، افزود: بسیار مهم است که مردم به دولت و رهبران خود اعتماد داشته باشند. به عقیده من مردم روسیه به‌درستی این مسئله را درک می‌کنند و اقدامات دولت را و تصمیمات دولت را قبول می کنند، هر چند ممکن است آن‌ها را با دشواری‌هایی مواجه کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار