به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، «آرزو صادقی» سخنگوی ستاد مردمی راهنمای زائر در گفتوگویی، با اشاره به سابقه این طرح، اظهار داشت: ستاد مردمی خادمین راهنمای زائر اربعین حسینی قریب به چهار سال است که توفیق خدمترسانی به زائران اربعین حسینی دارد.
وی ادامه داد: اکثر موکبهای مردمی و حتی دولتی به ارائه خدمت در حوزه خدمات رفاهی و پذیرایی به زائران میپردازند، اما ارائه خدمت در زمینههای حاکمیتی یا خدمات جامع و فراگیر، از طرف عراق و ایران معمولاً فاقد متولی بوده و بر اساس همین احساس نیاز، جمعی از جوانان ولایی و انقلابی به صورت خودجوش و مردمی اقدام به خدمترسانی در زمینه مساعدت به گمشدگان و زائران نیازمند راهنمایی کردند که به حمدالله توفیق داشتند در طول این چند سال سطح خدمترسانی به زائران امام حسین (ع) را در زمینههای مختلف گستردش دهند.
صادقی تولید، چاپ و توزیع نقشه، گردنآویز، تابلوهای علائم جهتنما، برچسب گذرنامه، برنامه کاربردی «زائر یار» و خدمات مخابراتی (تلفن voip) را تنها بخشی از جمله خدمات ارائه شده توسط این ستاد (که در قالب ۲۰ خدمت موثر ستاد مردمی راهنمای زائر طراحی شدهاند) در چند سال اخیر عنوان کرد.
مسئول کمیته روابط عمومی ستاد مردمی راهنمای زائر بیان کرد: این خدمات امسال با نگاه جمع سپاری خدمات، گستردهتر شده و با هماهنگی صورت گرفته، دستورالعمل این خدمات که پیش از این نیز توسط کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین کشور به کلیه استانها ارسال شده بود، توسط کمیته اسکان، تغذیه و جذب مشارکتهای مردمی ستاد مرکزی اربعین نیز به موکبها ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: بههمین منظور موکبداران با ثبت مشخصات موکب خود (به همراه ثبت نقطه محل استقرار موکب) در پایگاه اطلاعرسانی راهنمای زائر به نشانی www.rahnamazaer.ir ضمن کمک به این ستاد در جانمایی مواکب روی نقشه آنلاین اختصاصی ستاد، شرایط را برای اطلاع زائرین از خدمات موکبشان فراهم میکنند.
صادقی با بیان اینکه محدوده ارائه خدمات ستاد راهنمای زائر به زائران اربعین حسینی در مرز هوایی فردگام امام خمینی (ره)، شهرهای نجف و کربلا و همچنین جاده نجف به کربلا (به عنوان یکی از مهمترین و شناخته شدهترین مسیرهای ۹ گانه راهپیمایی اربعین برای زائرین ایرانی) است، گفت: در طول مسیر نیز ایستگاههای مخصوص گمشدگان با تمرکز بر روی ارائه خدمات و همچنین ثبت اطلاعات افراد و گذرنامههای گمشده توسط این ستاد، امکان جستجوی موارد مذکور را در سامانه سراسری به زائران عزیز فراهم میکنند. ضمن آن که زائران با مراجعه به سایت راهنمای زائر (www.RahnamaZaer.ir) و همچنین ربات هوشمند ستاد (www.T.me/RahnamaZaer_Bot) نیز میتوانند از خدمات این ستاد استفاده کنند.
سخنگوی طرح ستاد راهنمای زائر اظهار کرد: از خدماتی که امسال نیز به صورت ویژه در خدمت زائران نیازمند برقراری تماس اضطراری قرار خواهد گرفت، تلفن برای برقراری تماس با ایران است. این سامانه مخابراتی همچنین در اختیار موکبدارانی که در سایت راهنمای زائر سامانه اطلاعات خود را ثبت کرده و بستر اینترنت پرسرعت در موکب خود مهیا کرده باشند قرار میگیرد.
صادقی ارائه فایل تولیدی جدید نقشه مرزها، توصیهها، نقشه شهرها، مرزها، ماکت ۳ بعدی اعتاب مقدسه، همچنین فایل گردنآویز، برچسب گذرنامه و... بروی سایت این ستاد را از سایر اقدامات جدید این ستاد در اربعین امسال برشمرد و گفت: ایستگاههای راهنمای زائر مواکب میتوانند این موارد را به شکل مدنظر منتشر و در اختیار زائران قرار دهند.
منبع: تسنیم