نخبگان در انتظار شنیدن «یاعلی» مسؤولان برای اجرای مطالبات رهبری

محققان، اساتید دانشگاه و مسؤولان علمی برای اجرای مطالبات مقام معظم رهبری درباره علم کشور کمر همت بستند و منتظر.
کد خبر: ۳۱۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱ - 21October 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، چهارشنبه ۲۷ مهرماه وعده قرار عاشقانه دیگری بود که چند روز پیش از رسیدنش دل افراد دعوت شده را به لرزه انداخت، ولی بالاخره روز موعود فرا رسید و نخبگان دعوت شده به بیت رهبری با معشوق دیدار کردند.

این‌ها عاشقانی هستند که از دیدار رهبری سر از پا نمی‌شناسند، ولی این شور وقتی برای افرادِ معمولی ملموس می‌شود که صحبت‌های رهبر انقلاب را گوش می‌دهند.

آنجا که می‌فرمایند: «جوانان ما باید در نوآوری‌های جهانی سهیم باشند»؛ و بر «لزوم تعامل دوجانبه میان نخبگان و نظام مدیریت کشور» تأکید می‌کنند؛ دقیقا حرف دل جوانانی است که در بیت حضور داشته یا نداشته‌اند.

اینکه حرف دل جوانان نخبه کشور از زبان رهبر انقلاب شنیده شود دلخوشی کمی نیست؛ جوانان کشورمان به همین جملات دل خوشند و یک سال انتظار را به جان دل می‌خرند تا در وعده سالیانه با مقام معظم رهبری حضور یابند و آنچه درد دلشان است از رهبر معظم انقلاب بشنوند تا توصیه‌ها و مطالبات ایشان از مسؤولان، نور امیدی باشد برای آینده‌ای بهتر.

وقتی رهبر یک کشور می‌فرمایند: «من ناامید نبودم، نیستم و ان شالله نخواهم بود»؛ امید به دل جوانان تزریق می‌شود و جوانان نیز جز این نمی‌خواهند.

رهبر معظم انقلاب بار‌ها در دیدار‌های خود با دانشجویان، اساتید و نخبگان مطالبات خود که همان حرف دل جوانان است را به مسؤولان هشدار داده‌اند و همین توصیه‌ها نقشه راهی برای آینده علمی کشور است.

دانشجویان کشورمان که در دیدار مقام معظم رهبری حضور می‌یابند این توصیه‌ها را چراغ راه قرار می‌دهند و از مسؤولان نیز انتظار دارند بر مطالبات رهبری جامه عمل بپوشانند.

توجه به جوانان مطالبه رهبری است

احمد آبنیکی دکترای مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف و مدیر شرکت دانش‌بنیان که اتفاقا یکی از سخنرانان در حضور مقام معظم رهبری بوده است، توجه به نخبگان را جزء مطالبات رهبری می‌داند و می‌گوید: مقام معظم رهبری که خود پرچمدار جوان‌گرایی هستند، مسؤولان را نیز به بهره‌گیری از توانمندی جوانان در لایه‌های میانی مدیریتی دعوت کردند تا این افراد نیز به تجربه برسند.

سیدابوالفضل میررضی رتبه 2 کنکور علوم انسانی سال 94 نیز بر تحول علوم انسانی تأکید دارد و می‌گوید: گرایش دانشجویان به علوم انسانی از گذشته بیشتر شده، اما نتیجه این گرایش هنوز مشخص نیست. برخی واحد‌ها صرفاً «پسوند اسلامی» دارند، اما نه کتاب درست و حسابی دارند و نه منبع به درد بخوری، باید مدیران تحول را متحول کرد.

مسؤولان بیشتر با نخبگان تعامل داشته باشند

کارشناسان و اساتید کشورمان نیز مانند دانشجویان از مسؤولان انتظار پیگیری بیشتر درباره مطالبات رهبری را دارند و از مسؤولان می‌خواهند که بنا به گفته رهبر معظم انقلاب بیشتر با نخبگان در تعامل باشند.

عبدالحمید نقره‌کار عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت نیز از مسؤولان می‌خواهد که در تعامل با نخبگان خودشیفته نباشند و می‌گوید: مدیران یا دچار خودشیفتگی می‌شوند یا تحت‌تأثیر فرهنگ غربی قرار می‌گیرند و از همان راه‌حل‌هایی که فرهنگ لیبرال‌سرمایه‌داری غرب توصیه می‌کند پیش می‌روند و دچار مشکل می‌شوند، در حالی که اگر به خبرگان متدین، متعهد و اسلامی مراجعه کنند، راه حل‌ها از فرهنگ اسلامی ارائه می‌شود چرا که این خبرگان قطعا می‌توانند راه‌حل‌های جدی و اساسی که کلیات آن نیز بر اقتصاد مقاومتی آمده است، ارائه می‌دهند که بخشی از آن مربوط به مسائل معیشت مردم است که خود را خوب نشان داده و مسیر‌های اشتباهی که دولتمردان رفته‌اند کاملا برملا کرده و باید به صورت جدید در این زمینه عمل و اصلاح شوند.

نقره‌کار با بیان اینکه تأکیدات مقام معظم رهبری برای ما نقشه راهی است تا از جوانان‌مان به خوبی استفاده کنیم و از اساتید متدین و متعهد نیز کمک بگیریم، می‌افزاید: ما فقط یک کلام به مسئولان می‌گوییم از غربزدگی خارج شوید، ما امروزه اضمحلال تمدن غرب را مشاهده می‌کنیم، تمدن آمریکایی چه جوابی داده که ما بخواهیم همان مسیر را برویم؟ جز دروغ و تزویر چه چیزی از این فرهنگ نصیب ما شده است؟ وقتی متکی به نیرو‌های خودی بوده‌ایم به موفقیت‌های بسیار ارزشمندی رسیدیم و مهم‌تر از آن، در بخش علوم انسانی و هنر است که باید بازگشتی جدی به علوم اسلامی داشته باشیم.

لبیک مسؤولان علمی به مطالبات رهبری

مسؤولان نهاد‌های علمی کشورمان نیز در پی برنامه‌ریزی برای اجرای مطالبات رهبری هستند.

محمد صاحبکار خراسانی رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به تأکید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر شکستن مرز‌های دانش اشاره می‌کند و می‌گوید: همان‌طور که مقام معظم رهبری بر شکستن مرز دانش تأکید کردند، اگر مفهوم شرکت‌های دانش‌بنیان را در نظر بگیریم به همراه کار فناورانه و کار ویژه و نوآورانه به روزرسانی دائم را داریم لذا این شرکت‌ها دائماً در حال شکستن مرز‌های قدیمی دانش هستند و به سمت مرز‌های جدید می‌روند، زیرا اگر این کار را نکنند محکوم به مرگ هستند.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین مصادیق صحبت‌های رهبری برای اینکه نخبگان جایی تجمع پیدا کنند و از توانمندی و نظرات آن‌ها برای بهبود دولت و جامعه استفاده شود همین شرکت‌های دانش‌بنیان است، می‌افزاید: شرکت‌های دانش‌بنیان متشکل از افراد استعداد برتر و نخبگان هستند یعنی محل تجمع نخبگانی است و تیم‌هایی در شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که بر روی موضوعات اصلی کشور فکر می‌کنند و کار‌های نوآورانه انجام می‌دهند لذا تعامل این تیم‌ها و شرکت‌ها با جامعه و با دولت باعث می‌شود این نوآوری‌ها روز به روز در جامعه و در بدنه دولت تزریق شود و سبب بهبود فعالیت‌های کاری هم در جامعه و هم در دولت شود.

منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر بهره‌گیری از جوانان، می‌گوید: در کشورمان نخبگان متعهد و با تجربه زیادی داریم که وقتی آن‌ها در کنار نیروی جوان، پویا و علمی قرار گیرند شاهکار‌های بزرگی انجام خواهند داد، البته برای پیشبرد و پیشرفت صنعت در کشور و بهره‌گیری حداکثری از تحقیقات، نوآوری، پژوهش علمی و دانشگاهی در اقتصاد و توسعه کشور باید مدیران، جهادی فکر و عمل کرده و با زحمات شبانه‌روزی آن را دنبال کنند.

وی می‌افزاید: باید دیدگاه مدیران کشور در استفاده از پژوهش و تحقیقات در راستای توسعه صنعت بوده و در یک مسیر در کنار هم قرار گیرند، باید پایان‌نامه‌های دانشگاهی و تمامی پژوهش‌های صورت گرفته توسط محققان کشورمان در اختیار صنعت و توسعه کشور باشند نه اینکه در کتابخانه‌ها و مراکز اسناد خاک بخورند.

عزم جزم محققان کشورمان در کنار برنامه‌ریزی مسؤولان برای اجرای مطالبات رهبر معظم انقلاب قطعا می‌تواند آینده روشنی را برای علم ایران رقم بزند.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار