مسئول بعثه رهبری در عراق:

راهپیمایی اربعین نفس صهیونیست‌ها را می‌گیرد

حجت‌الاسلام نجفی روحانی مسئول بعثه مقام معظم رهبری در عراق معتقد است که سیل خروشان و متحد عاشقان امام حسین (ع) در اربعین نفس صهیونیست‌ها را خواهد گرفت.
کد خبر: ۳۱۵۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸ - 23October 2018

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، رشد وگسترش روزافزون دین مبین اسلام و آموزه‌های آن در سراسر دنیا مسأله‌ای است که اکنون اندیشمندان و متفکران دنیا به آن اقرار دارند. به تصریح این اندیشمندان پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقطه آغاز این تحول عظیم جهانی بود. از این جهت دشمنان به روش‌های مختلف و با ابزار پر قدرتی همچون رسانه به تقابلی نابرابر با مسلمانان به ویژه مسلمانان ایران بر آمدند. هشت سال جنگ نابرابر با ایران اسلامی، ایجاد اختلافات قومیتی و مذهبی، ایجاد فرقه‌های ضاله درون‌مذهبی، ایجاد و تجهیز تروریست‌ها و تکفیری‌ها، مبارزات فرهنگی از طریق ماهواره‌ها و شبکه‌های مجازی و ... مصداقی بر این عداوت دشمنان قسم‌خورده است. هرچند در هر بخش لطمات زیادی به جهان اسلام وارد کردند، اما هربار توطئه‌های آنان خنثی شد.

با وجود این دشمنی‌ها در دهه‌های اخیر نه تنها موج انقلاب اسلامی متوقف نشده بلکه شاهد نفوذ اندیشه‌های دینی در سایر بلاد اسلامی بودیم که از آن با تعبیر «بیداری اسلامی» یاد می‌شود. در این فرآیند، مردم کشور‌های اسلامی علیه سیاست‌های مستبدانه حاکمان خود حماسه‌ای آفریدند که به حق می‌توان آن را معجزه و نشانه‌ای الهی و درست در راستای اهداف انقلاب اسلامی معرفی کرد.

پس از جریان بیداری اسلامی در پنج سال اخیر شاهد سومین موج بیداری ملت‌ها این بار در سطح جهانی بودیم که از آن به عنوان پدیده راهپیمایی اربعین حسینی یاد می‌شود. حضور گسترده مردم دنیا با هر دین و مذهبی و بدون توجه به اختلافات مذهبی و قومیتی و با یک هدف و مقصد واحد که همان زیارت سید و سالار شهیدان است، ظرفیتی از ارزش‌های مثبت را به وجود آورده که به حق می‌توان آن را طلیعه‌های یک رویداد بسیار بزرگ در پهنه عالم دانست که تاکنون نظیر نداشته است. در این میان، شیاطین و ایادی آن‌ها به تصور اینکه اسلام را در معرض نابودی قرار داده‌اند این بار با رویدادی مواجه شدند که تاکنون نظیری نداشته است؛ لذا خود را در موضع انفعال و انزوای فراوان نسبت به دهه‌های گذشته می‌بینند چرا که نه تنها تمام دستاورد‌ها و معادلات خود در منطقه غرب آسیا را در معرض نابودی می‌بینند بلکه شاهد صف‌آرایی لشکری از حق‌طلبان عالم در مقابل جریان باطل هستند.

درباره ظرفیت بالای جریان عظیم اربعین حسینی با حجت‌الاسلام نجف نجفی روحانی نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

نظر شما درباره جریان اربعین که در سال‌های اخیر با شور و شوقی وصف ناپذیر در حال برگزاری است، چیست؟

یکی از امداد‌های غیبی الهی به عنوان بزرگترین هدیه معنوی برای اقتدار و اتحاد دوست داران اهل بیت (ع) رونق گرفتن جریان اربعین حسینی است که مردم با شوق و اشتیاق و عشق فراوان از کشور‌های مختلف مخصوصاً ایران اسلامی در مراسم اربعین شرکت می‌کنند و آثار بسیار زیادی از نظر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اعتقادی برای امت اسلامی دارد و آن قدر بی نظیر است که در جهان قابل تحدی بوده و هیچ کشور و مکتبی چنین اجتماعی را با این خصویات منحصر به فرد نمی‌تواند به نمایش بگذارد.

حقیقتاً مراسم اربعین حسینی یک جریان خود جوش و مردمی است و به قدری زیبا و پر معنا و رمز و راز است که وصف ناپذیر بوده و تاکسی نبیند باور نمی‌کند و به قدری از نظر کمیت وکیفیت عظیم است که هیچ دوربینی توان به تصوری کشیدن آن را به طور کامل ندارد بلکه هر دوربینی گوشه‌ای از آن را آن هم از نظر ظاهر گزارش می‌کند,، چون جمعیت بیش از بیست میلیون بوده و از نظر کیفیت هم عشق، ایثار، محبت و اخلاص عجیبی حاکم است.

به لطف و عنایت خود اهل بیت امسال علی رغم برخی مشکلات، این مراسم بهتر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد و توصیف این مراسم معنوی، فرهنگی، اخلاقی، تربیتی، سیاسی، فردی و اجتماعی تنها دیدنی است. باید در مراسم شرکت کرد و از نزدیک مشاهده کرد، چون شنیدن کی بود مانند دیدن!

دشمنان تلاش می‌کنند اربعین را کم رنگ جلوه دهند و در تبلیغات خود آن را مسکوت بگذارند

حوادث منطقه و فعالیت‌های دشمنان در ایام اربعین را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بعضی از نعمت ها، چون انسان در آن غرق است به همین سبب متوجه اهمیت و ارزش و منزلت آن نمی‌شود، مانند آب برای ماهی که تا در خشکی قرار نگیرد قدر آب را نمی‌داند. ما کمتر به آثار و برکات آن پی می‌بریم و دشمنان که به دقت آن را رصد می‌کنند بیشتر به عمق جریان مراسم اربعین پی می‌برند و از همین جهت هم است که حاکمان آمریکا، صهیونیزم، وهابیت و منافقین می‌فهمند که چه اتفاقی در حال افتادن است به همین دلیل خیلی عصبانی و ناراحت می‌شوند و تلاش می‌کنند که آن را کم رنگ جلوه دهند یا آن را مخدوش کرده و یا در تبلیغات خود آن را مسکوت بگذارند. ما باید کاملا هشیار ومراقب باشیم و از امور تفرقه انگیز و کار‌های موهن و سست خودداری کنیم و بهانه به دست کسی ندهیم.

به نظر شما مقصد نهایی جریان عظیم اربعینی به کدام سو خواهد رفت؟ با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نابودی اسرائیل را نزدیک دانسته‌اند، آیا می‌توان ارتباطی میان راهپیمایی اربعین و موضوع نابودی اسرائیل متصوّر بود؟

من بر این باورم که طبق کلام امام خمینی (ره) که فرمود: «راه قدس از کربلا می‌گذرد» کم کم در حال آماده شدن زمینه آن است و کلام مقام معظم رهبری هم مؤید در همین مطلب است,، زیرا سیل خروشان و متحد دوست داران و عاشقان امام حسین (ع) در ایام اربعین حسینی نفس صهیونیست‌ها این دشمن مکار کودک‌کش را خواهند گرفت و وعده خداوند مبنی بر پیروزی حق بر باطل محقق خواهد شد و انتقام شهدای مظلوم فلسطین گرفته خواهد شد. مقاومت این عاشقان مخلص عاشورایی که بیش از بیست میلیون نفر خواهد بود، وقتی یک صدا و متحد، هم دل در مقابل صهونیست‌ها بایستند، بی شک اسرائیل از صفحه روزگار نابود می‌شود و به امید خدا آن روز نزدیک است.

فرهیختگان و نخبگان اتاق‌های فکر تشکیل دهند و این پدیده بی نظیر را تحلیل کنند

فرصت‌هایی که اربعین در تعاملات سیاسی و فرهنگی محبان اهل بیت با سایر ادیان ایجاد کرده را در چه مواردی می‌دانید؟

اربعین دارای ظرفیت بسیار عظیم پیدا و پنهان است و نیاز دارد فرهیختگان و نخبگان اتاق‌های فکر تشکیل دهند و این پدیده بی نظیر را تحلیل کنند و ابعاد گوناگون آن را بیش از این بررسی کنند,، زیرا حرکت اربعین حسینی یک حرکت خودجوش فرا ملی و فرامذهبی است و اختصاص به شیعیان ندارد. همه فرق مسلمانان و بلکه بسیاری از سایر ادیان و آزادگان جهان دوست‌دار امام حسین (ع) را در برمی‌گیرد. اگر امکان حضور در این پیاده روی هم برای برخی نباشد پیام اربعین که ظلم ستیزی، عدالت خواهی و حق طلبی است را دنبال خواهند کرد و در مبارزه با زر و زور و تزویر باهم متحد خواهند شد و دست اجانب را از کشور و ملت خود قطع خواهند کرد و دارای استقلال و آزادی خواهند شد و امت واحده اسلامی تحقق خواهد یافت. باید قدر این نعمت بزرگ پویا و زنده و سازه را بدانیم و به آن مباهات کنیم.

اربعین چه تاثیری بر رشد و ارتقای سطح فرهنگی ملت‌ها دارد؟

بدون شک وقتی ملت‌ها با هم با هم متحد و همفکر شدند و باهم رفت و آمد داشتند، بر فرهنگ یکدیگر اثر گزار می‌شود و نقاط قوت را به یک دیگر منتقل می‌کنند و هر اندیشه برتری بر دل و جان افراد دیگر حاکم می‌شود. مثلاً فرهنگ ایثار و محبت و اخلاص و مهمان نوازی که در اربعین موج می‌زند به کشور‌های دیگر منتقل می‌شود و اثر می‌گذارد و رابطه‌ها صمیمی می‌شود. حقیقت این است که آن چه را درباره زمان ظهور حضرت حجت (ع) وعده داده شده است از اخوت و برادری و ایثار و محبت و بندگی خداوند نمونه‌های کوچکی از آن را در اربعین بین مردم مشاهده خواهیم کرد.

توصیه‌های نماینده بعثه مقام معظم رهبری در عراق به زائران اربعین حسینی

در پایان اگر نکته‌ای وجود دارد، بفرمایید.

نکته آخر تأکید می‌کنم که اولاً دشمنان به دنبال تفرقه و ایجاد شک و تردید وشبهه افکنی هستند، همه ما باید هوشیار و مراقب باشیم. ثانیاً باید توجه داشته باشیم که عراق یک کشور مستقل و دارای قوانین و مقررات خاص خود می‌باشد، باید قوانین آن را احترام بگذاریم و آن را کاملاً رعایت کنیم. ثالثاً مردم عراق خالصانه هرچه در توان دارند، در طبق اخلاص می‌گذارند و از زائرین پذیرایی می‌کنند. ما باید قدردان و شاکر آنان باشیم و این کار مهم و ارزشمند را ارج بنهیم و ادای میهمانی را به نحو احسن رعایت کنیم. رابعاً رهنمود‌های مرجعیت دینی را باید جدی بگیریم و خامساً باید به جنبه معرفتی و بصیرتی این حرکت عظیم هم توجه کامل داشته باشیم,، زیرا شور گذرا است و معرفت ماندنی است و میزان و مقدار اجر وپاداش زیارت به مقدار معرفت افراد بستگی دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار