بخش سوم/ در گفت‌وگو با امیر آذر افروز مطرح شد؛

اقتدار موشکی امروز ایران از دل دفاع مقدس سرچشمه گرفت

ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری به صحبت پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای ارتش ایران و ساخت صفر تا صد نیازمندی‌ها با دانش بومی در اوج تحریم‌های سال‌های 60 پرداخت.
کد خبر: ۳۱۵۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۰ - 02November 2018

تقویت اعتماد بنفس و اتکا به توان داخلی دستاورد مهم انقلاب و جنگ؛ اقتدار موشکی امروز ایران از دل دفاع مقدس سرچشمه گرفت // بخش سومبه گزارش دفاع پرس از اصفهان، بررسی شرایط خاصی که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه ارتش در آغازین روزهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با آن روبرو بودند، می‌­تواند ما را به فهم عمیق‌­تر و درک کامل‌­تری از واقعیت­‌هایی برساند که شالوده هشت سال از بحرانی‌­ترین و مهم­ترین برهه‌­های تاریخ انقلاب اسلامی ایران را تشکیل­ می­‌دهد.

سال‌هایی که نیروهای مسلح ما با دست‌های خالی مجبور به دفاع از خاک میهن در برابر حمله غاصبانه رژیم بعث شدند و از همان سال‌ها فعل اتکا به توان داخلی و اقتصاد مقاومتی که تاکییدات رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر را صرف و به منصه ظهور گذاشت.

همه می‌دانند در سال‌های ابتدایی جنگ، ارتش ما به لحاظ تجهیزاتی و و جود تحریم‌ها ر شرایط نامطلوبی قرار داشت همچنین تعداد نیروهای متخصص نیز اندک بود که به لطف رهبر کبیر انقلاب و خودباوری رزمندگان همه حربه‌های دشمن برای براندازی انقلاب درهم شکست.

نیروهای ارتش و دیگر نیروهای مسلح ما در سال‌های جنگ توانستند دست به تولید نیازهای خود در زمینه تجهیزات نظامی بزنند و از صفر تا صد هریک از آنچه نیاز داشتند را خودشان با دانش بومی در اوج تحریم‌ها بسازند که سبب حیرت جهانیان شد.

به همین منظور با امیر «محسن آذرافرور» ارشد نظامی آجا در استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری به صحبت نشستیم تا از دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای ارتش ایران صحبت کند که بخش سوم و پایانی این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

تقویت اعتماد بنفس و اتکا به توان داخلی دستاورد مهم انقلاب و جنگ

دفاع پرس: به طور کلی دستاوردهای 8 سال جنگ تحمیلی برای ارتش ایران چه بود؟

امیر آذرافروز: می‌توان دستاوردهای زیادی را نام برد، به طور کلی دستاوردهای انقلاب ما در ارتش نیز متبلور شده اما آنچه به طور اختصاصی برای نیروهای مسلح و ارتش بهمراه داشت تقویت اعتماد بنفس بود چون قبل از انقلاب حتی اگر رزمایشی چون رزمایش پیمان سنتو انجام می‌شد فرماندهی با کشورهای دیگر بود.

یا اگر ایران در منطقه ظفار در عمان حضور داشت با حضور فرماندهان انگلیسی بود و نیروهای ما نبودند و این اعتماد بنفس در ما وجود نداشت که عملیات‌های بزرگی چون فتح المبین و آزادسازی خرمشهر را طرح‌ریزی و اجرا کنیم و این اعتماد بنفس در طول انقلاب برای ارتش ایجاد شد و اکنون اعتماد بنفس این را داریم که در هر نقطه از ایران و حتی خارج از مرزهای کشور بنا به دستور رهبر اقدام کنیم.

اقتدار موشکی امروز ایران از دل دفاع مقدس سرچشمه گرفت

خودباوری دیگر دستاورد ما بود که در عملکرد هوانیروز به وضوح دیده شد که با تکیه بر جوانان و توانمندی‌های داخلی، نیازمندی‌های خودمان در زمینه پروازی و سلاح‌های مختلف پدافندی را در جنگ برطرف کردیم.

ابتکار عمل از صفر به این معنا که قطعه‌ای را اگر می‌خواستیم از صفر تا صد خودمان تهیه می‌کردیم و اقتدار موشکی که اکنون ایران دارد و بخشی از آن در اختیار ارتش جمهوری اسلامی است از دل دفاع مقدس سرچشمه گرفت.

موشک عقاب ازجمله موشک‌های اولیه‌ای بود که ساختیم و اکنون لانچرهای آن در پادگان ما وجود دارد و در خود دفاع مقدس و در منطقه عملیاتی ساخته و علیه دشمن استفاده شد.

ما برای ساخت این موشک از صفر و بدون کمک هیچ مستشاری وارد عمل شدیم و این موضوع کاملاً روشن و مشخص است.

مبارزه علیه تحریمها و گذر از پیچ بزرگ انقلاب

اقتصاد مقاومتی با مبارزه علیه تحریم از دیگر دستاوردها بود؛ ارتش به ویژه در بخش دریایی و هوانیروز نیرویی تجهیز محور است و در آن زمان تحریم بودیم و قطعات داده نمی‌شد و باید از فضای آسمان پاسداری، از رزمندگان خط مقدم پشتیبانی و در دریا باید اقتدار خود را حفظ می‌کردیم که نیاز به مبارزه علیه تحریم داشت.

سرانجام با اقتصاد مقاومتی، قناعت و صرفه جویی، ابتکار عمل و تهیه قطعات لازم توسط متخصصان داخلی توانستیم این برهه تاریخی و پیچ بزرگ انقلاب را طی کنیم.

تاثیر پذیری ارتش سوریه از معنویت نیروهای مسلح ایران

از دستاوردهای نرم افزاری، تکیه بر باورهای دینی و معنوی و رشد فضایل اخلاقی کارکنان ارتش از مهم‌ترین آن‌هاست.

شک نکنید آنچه امروز کارکنان ارتش اعم از سواد و تخصص دارند همه با تکیه بر باورهای دینی و معنوی است که از برکات انقلاب در ارتش حاصل شده و هیچ ارتشی را نمی‌توانید مانند ارتش جمهوری اسلامی ایران پیدا کنید که معنوی محور باشد.

باور کنید همین ارتش سوریه که امروز به این شکل وارد عمل شده نیز نتیجه عملکرد و انعکاس نیروهای نظامی کشورمان است که کمک مستشاری می‌کنند که سبب شده آن‌ها نیز به معنویت گرایش پیدا کنند و یکی از برکات بزرگ ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

نظامیگری یک تکلیف الهی است

دفاع پرس: شما در یکی از نشست‌های خود اعلام کردید ارتشی بودن یک شغل نیست بلکه یک تکلیف است، در این رابطه بیشتر توضیح دهید؟

امیر آذرافروز: این مهم همیشه از زبان فرماندهان رده بالای من نیز عنوان شده و تنها سخن من نیست و به این اعتقاد دارم که نظامی‌گری یک ماموریت الهی است و به تبع یک تکلیف است که بالاتر از شغل و وظیفه قرار دارد.

کسی که روز اول می‌خواهد پای در حرفه نظامی‌گری بگذارد باید نیت کند و با نیت وارد شود چون در یک جایگاه مقدس قدم می‌گذارد و بار سنگین از ابتدا روی دوش نظامیان قرار داده می‌شود و این‌ها را نمی‌توان تنها یک شغل دانست.

کسی که با نیت قرب الهی قدم در عرصه نظامی‌گری و ارتش امام زمان (عج) می‌گذارد و یکی ماموریت الهی را انتخاب می‌کند نمی‌تواند تنها به این مسئولیت به چشم یک شغل و منبع درآمد نگاه کند.

ارتش آماده ادای تکلیف در ماموریتهای الهی خود است

دفاع پرس: پیام ارتش در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی چیست؟

امیر آذرافروز: ارتش به شکر خدا توانست از پیچ و خم‌های انقلاب که اشاراتی به دوران قبل از انقلاب اسلامی، بین انقلاب و جنگ و دوران جنگ تحمیلی شد، به زیبایی عبور کند و 48 هزار شهید گلگون کفن ارتش این زیبایی را نمایان کرده‌اند.

از ابتدای انقلاب پیوستن عاشقانه ارتشیان به نظام و مردم، بیعت با امام خمینی و رهبر معظم که موجبات تسریع پیروزی و روند انقلاب را فراهم کردند با وجود توطئه‌های داخلی و جنگ تحمیلی، کمک به راه اندازی سپاه پاسداران و آموزش اولیه با کمال افتخار برای ارتش در این 40 سال رقم خورده است.

در دفاع مقدس نیز دوشادوش سپاه، بسیج، نیروی مردمی و نیروی انتظامی از نظر دادن تجهیزات و ارائه آموزش و همراهی در عملیات‌های مختلف از کارنامه درخشان ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

بعد از جنگ هم به نوسازی، سازماندهی، ساماندهی ساختار ارتش پرداخته شده و تا امروز شاهد پیشرفت‌ها و دگرگونی‌های زیادی بوده‌ایم و امروز از توانمندی‌های داخلی 100 درصد استفاده می‌کنیم و به هیچ عنوان ندیدم حتی یک وسیله کوچک خارجی وارد ارتش شده باشد.

ما نیازمندی‌های مخابراتی خود را به صنایع دفاع می‌دهیم، آن‌ها به صاایران می‌دهند و برای ما تولید می‌کنند و به همین راحتی کار پیش می‌رود.

یک سری نیازمندی در دسته توپخانه داشتیم که با صنعت در حال همکاری هستیم و از توانمندی‌هایشان بازدید کرده‌ایم و اعلام آمادگی برای همکاری شده که یکی از دستاوردهای بزرگ ارتش در این 40 سال است.

در تمام حوادث غیررزمی و بلایای طبیعی هم ارتش همیشه در خط مقدم قرار داشته و به یاد دارم در دوران جنگ هم که یک بلای طبیعی در کشور رخ داده بود ضمن اینکه عزیزان در جبهه می‌جنگیدند در آن طرف هم به مردم کمک می‌کردند.

برای مثال در زلزله کرمانشاه هم ارتش در رأس حضور داشت و حتی در بازسازی بعد زلزله هم ارتش نقش آفرینی می‌کند.

وحدتی که امروز سپاه و ارتش ایجاد کرده‌اند به منزله یک مشت محکم در بر دهان دشمن است که قصد دارد بین نیروهای نظامی ما تفرقه بیاندازد.

ارتش ما ارتشی خودکفا، حرکت کننده در مدار ولایت فقیه، متدین و متعهد، مردمی، قانع، پا در رکاب و آماده‌تر از هر روز برای انجام ماموریت‌ها و تکلیف‌های الهی است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار