یادداشت/

عواملی که موجب طلاق می‎شود

یکی آسیب‌های اجتماعی که امروزه در جامعه پررنگ‌تر از قبل مشاهده می‌شود، پدیده طلاق است.
کد خبر: ۳۱۶۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳ - 03April 2019

عواملی که شیرینی ازدواج را به تلخی طلاق می‎کشاندگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سعید نوروزی‌‌پور؛ یکی از شیرین‌ترین بخش‌های زندگی هر شخص ازدواج است؛ اما متأسفانه برای برخی از جوانان این شیرینی دوام چندانی ندارد و زندگی مشترکشان به تلخی طلاق می‌انجامد. یکی آسیب‌های اجتماعی که امروزه در جامعه پررنگ‌تر از قبل مشاهده می‌شود، پدیده طلاق است.

طی آمارهای اعلام شده از سوی مراکز مربوطه، آمار طلاق در کشور رو به افزایش است. به طوری که طبق گفته کارشناسان از هر سه ازدواج در شهرها یک ازدواج به طلاق کشیده می‎شود؛ همچنین باید به این موضوع توجه داشت که طبق اظهار نظر کارشناسان حوزه خانواده، طلاق در روستا‌ها نیز افزایش داشته است که این می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری به دنبال داشته است.

در ادامه به برخی علت‌های طلاق در جامعه ایران اشاره شده است.

عدم شناخت

اولین موضوعی که باعث طلاق در خانواده‌های ایرانی شده، عدم شناخت زوجین از یکدیگر است و می‌توان گفت خانواده و خود فرد نسبت به خصوصیات و ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری شریک آینده زندگی‌اش آگاهی ندارد.

برای رفع این مشکل شخص باید در ابتدا توانایی‌های خود را بشناسد و زمانی که به خودشناسی رسید به دنبال شخصی باشد که با توانایی و شخصیت او همخوانی داشته باشد. افراد برای شناخت یکدیگر چند ملاک و معیار فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را باید در نظر بگیرند.

متأسفانه امروزه بعضاً دیده می‌شود که دختران و پسران برای انتخاب همسر به دنبال شخصی هستند که در نقطه مقابل شخصیتی آن‌هاست؛ به عنوان مثال شخصی که روابط اجتماعی قوی دارد به دنبال شخصی می‌گردد که روابط اجتماعی محدودی دارد و زمانی که این دو در کنار یکدیگر قرار بگیرند، اختلافاتی میان آن‌ها بروز می‌کند.

جوانان باید همواره به این نکته توجه داشته باشند که برای انتخاب شریک زندگی خود شخصی را انتخاب کنند که از نظر شخصیتی با آن‌ها مشابهت داشته باشد.

نداشتن توانایی برقراری ارتباط

دومین عاملی که بر طلاق تاثیر زیادی دارد، نداشتن تفاهم است. امروزه زوجین برای یک ارتباط مستمر نیازمند گفت‌وگو با یکدیگر هستند. آن‌ها باید این را درک کنند که در زندگی امروزی «من» و «منیت» از بین رفته و به «ما» تبدیل شده است. افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند، باید خود را برای شرایط مختلف آماده کنند.

از گفت‌وگو کردن با یکدیگر به عنوان یک عامل مهم در ازدواج موفق یاد می‌شود. طبق آمار ارائه شده، امروزه متاسفانه از هر 10 زوج کمتر از سه زوج توانایی گفت‌وگو را دارند.

تكراری شدن

سومین علت اختلاف و طلاق میان زوجین، تکراری شدن و روزمرگی در زندگی زن و شوهر است. زن و شوهر باید به این توجه داشته باشند که زندگی همچون نهالی است که برای رشد و جلوگیری از خراب شدن باید به آن رسیدگی شود؛ زوجین باید همواره حس و عاطفه‌ای را که اولین بار نسبت به یکدیگر داشتند، تقویت کنند. اگر این حس و تازگی همواره بین زن و شوهر وجود داشته باشد، باعث می‌شود که حس مهم بودن برای یکدیگر داشته باشند.

دخالت‌های دیگران

یکی از موضوعاتی که امروزه باعث طلاق می‌شود، دخالت های است که دیگران در زندگی یک زوج انجام می‌دهند.

متأسفانه امروزه بسیاری از زوجین این اجازه را به خانواده‌هایشان می‌دهند که از روزهای اول زندگی خود در زندگی‌شان دخالت کنند. دلیل این دخالت‌ها را می‌توان وابستگی بیش از حد فرد به خانواده نخستش دانست. زوجین باید این موضوع را مد نظر داشته باشند که پس از ازدواج، ضمن حفظ احترام والدین خود، وابستگی خود را به آن‌ها کم کنند و هر کدام برای پایداری زندگی جدید خود تلاش کنند.

باید به این موضوع توجه داشته باشیم که علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد، امروز یکی از مواردی که باید زوجین به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، فضای مجازی است. طبق نظر کارشناسان، امروزه پرداختن بیش از حد به فضای مجازی، باعث شده که زوجین دچار طلاق عاطفی شوند و طلاق عاطفی مقدمه طلاق می‌شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار