دفاع پرس بررسی کرد؛

سانسور خبری راهپیمایی میلیونی اربعین؛ راهبرد رسانه‌های غربی

پاسخ به چرایی سانسور خبری راهپیمایی میلیونی شیعیان در رسانه‌های غربی که هر ساله از سراسر جهان راهی حرم سید و سالار جهان می‌شوند، آنقدرها سخت و دشوار نیست.
کد خبر: ۳۱۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 30October 2018

بایکوت خبری راهپیمایی میلیونی اربعین، استراتژی راهبردی رسانه های غربیگروه بین‌الملل دفاع پرس: فرهنگ عاشورایی امام حسین(ع) به عاشقان و شیفتگانش درسی جز آزادگی و ایستادگی در مقابل ظلم نمی‌دهد؛ چرا که عاشورا محصور زمانی سال 61 هجری نیست و در امتداد تاریخ در هر نقطه‌ای که ظالمی بر مظلومی جفا کرده فریاد «هیهات منا الذله» حسین (ع) گره گشای مظلومان عالم از هر نوع نژاد و ملیتی شده است که فقط یک نمونه کوچک آن به قیام گاندی معطوف می‌شود. و تاریخ هرگز فراموش نخواهد کرد روزی را که حقوقدان برجسته هندی در تقابل با استعمار سیاه روباه پیر (انگلیس خبیث) فریاد زد: «من از امام حسین آموختم که چگونه در عین مظلومیت می‌توان به پیروزی رسید.»

آنتوان بارا از جمله پژوهشگران مسیحی است که در کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» خود حقیقت شخصیت امام حسین (ع) را اینگونه بیان کرده است: «من در مورد زندگی و حرکت حسین (ع) بیشتر به بعد انقلابی شخصیت ایشان شیفته شده‌ام. آن حضرت در مرام‌نامه قیام خود اعلام می‌کنند: من از روی هوسرانی و خوش‌گذرانی و برای فساد و ستمگری قیام نکرده‌ام، بلکه قیام من برای اصلاح در امت جدم و برای امر به معروف و نهی از منکر و حرکت براساس سیره جد و پدرم است.»

محمدعلى جناح (قائد اعظم پاکستان) به قدری به اسلام دلبستگی داشت که شعارش در تأسیس پاکستان، به کارگیری اسلام و قوانین اسلامی بود و یکی از مولفه‌های استقلال‌خواهی او را اسلام تشکیل می‌داد. او دین اسلام را دین فردی نمی‌دانست و به ابعاد انسانی و اجتماعی آن توجه داشت و حکومتی را می‌پسندید که هم نشانی از مدل دموکراسی را داشته باشد وهم احکام اسلام در آن جاری باشد.

جناح که علاقه وافری به امام حسین(ع) داشت عشق را به ایشان اینگونه بیان می‌کند: «هیچ نمونه‏‌اى از شجاعت، بهتر از آن که امام حسین(ع) از لحاظ فداکارى نشان داد در عالم پیدا نمی‌‏شود. به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدى که خود را در سرزمین عراق قربان کرد پیروى نمایند.»

چارلز دیکنز نویسنده معروف انگلیسى برجسته‌ترین رمان‌نویس عصر ویکتوریا و یک فعال اجتماعی توانمند بود. به عقیدهه جیمز جویس - نویسنده بزرگ معاصر- از شکسپیر به این سو، دیکنز تأثیر گذارترین نویسنده در زبان انگلیسی بوده‌ است.

وی در پاسخ به کسانی که قیام امام حسین علیه السلام را مادی می‌پندارند این‌گونه پاسخ می‌دهد: اگر منظور امام حسین(ع)، جنگ در راه خواسته‏‌هاى دنیایى بود، من نمی‏‌فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حکم می‌کند که او فقط به خاطر اسلام، فداکارى خویش را انجام داد.

توماس کارلایل تاریخ‌دان شهیر اسکاتلندی در سوم دسامبر ۱۷۹۵ به دنیا آمد و مهم‌ترین اثر او تاریخ انقلاب کبیر فرانسه است. کارلایل در تاریخ نگاری انقلاب کرد و تالیفاتش را بدون پانوشت منتشر ساخت که امروز از آن ژورنالیستیک نویسی تاریخ نام می‌برند. او کتابی را در شرح حال پیامبر اسلام نوشته است.

کارلایل می‌گوید بهترین درسى که از تراژدى کربلا می‌توان گرفت این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند؛ آنان با عمل خود روشن کردند که تفوق عددى در جایى که حق با باطل روبرو می شود اهمیت ‏ندارد و پیروزى حسین با وجود اقلیتى که داشت، باعث شگفتى من است.

وجه اشتراک تمامی اظهارنظرهای این برجسته ترین شخصیت‌های سیاسی، ادبی و فرهنگی جهان اشاره به قیام امام حسین(ع) در مقابل ظلم است. ظلمی که در عاشورای 61 هجری توسط یزید صورت می‌گرفت و امروز توسط امثال ترامپ در یمن، فلسطین، بحرین، لیبی، عراق و سایر نقاط جهان صورت می‌گیرد. پس طبیعی است که سرویس جهانی بی بی سی، آسوشیتدپرس، نیویورک تایمز، لس آنجلس تایمز، تایمز لندن و... راهبرد خود را در بایکوت خبری راهپیمایی میلیونی اربعین قرار دهند؛ چرا که با فراگیر شدن فرهنگ عاشورا در جهان روز به روز بر طرفداران نهضت حسینی در مقابله و مبارزه با ظلم استکبار جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا، افزوده خواهد شد. بنابراین امثال جمال خاشقچی توسط سردبیران و مدیران عالی رتبه این ابر بنگاه های خبری جهان ارزش خبری پیدا می‌کنند؛ چرا که به گفته تاجر نیویورکی می‌توانند با پیراهن عثمان کردن قتل خاشقچی پادشاه عربستان را همچون گوساله سامری بدوشند ولی راهپیمایی میلیونی اربعین نه چون پایه و اساس ارزش‌های آمریکایی به زعم خودشان را نشانه می‌رود.

انتهای پیام/ 451

نظر شما
پربیننده ها