آرمان ملل متحد

راهپیمایی بزرگ اربعین، همایشی عظیم و وحدت‌آفرین و نمایشی حماسی از قدرت اسلام، بویژه شیعیان است که هر ساله با استقبال بی‌نظیر زائران از کشور‌های گوناگون برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۱۶۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰ - 31October 2018

آرمان ملل متحدبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، راهپیمایی بزرگ اربعین، همایشی عظیم و وحدت‌آفرین و نمایشی حماسی از قدرت اسلام، بویژه شیعیان است که هر ساله با استقبال بی‌نظیر زائران از کشور‌های گوناگون برگزار می‌شود.

 امسال هم آمارهای موجود تا لحظه تنظیم این گزارش از شرکت 2 میلیون ایرانی در راهپیمایی اربعین و حضور بیش از  15 میلیون زائر از کشور‌های گوناگون در شهر کربلا حکایت دارد. آنطور که مسؤولان استانداری کربلا اعلام کرده‌اند بیش از ۱۵ میلیون زائر وارد این استان شده‌اند. «محفوظ التمیمی» دبیر شورای استانداری کربلا گفته است: «تعداد زائرانی که برای شرکت در بزرگداشت اربعین حسینی وارد این استان شده‌اند تا شامگاه دوشنبه ۱۵ میلیون زائر بوده‌ که 4 میلیون نفر از آنها از کشورهای دیگر بویژه ایران هستند». اربعین امسال به دلیل افزایش چشمگیر زائران خارجی و نیز رشد بالای تعداد کلی زوار وارد شده به کربلا با سال‌های قبل متفاوت شده است.

بنا به گفته مسؤولان عراقی، بیشتر زائران خارجی اربعین ایرانی هستند و تعداد شرکت‌کنندگان از کشورهای گوناگون  از ۳۰ کشور به ۶۰ کشور افزایش یافته است. بنا بر اعلام مسؤولان استان کربلا بیش از ۱۰ هزار موکب امسال در کنار دستگاه‌های دولتی و استانی کار خدمات‌رسانی به زائران را بر دوش گرفته‌اند که این خدمات‌دهی تا روزهای بعد از اربعین نیز ادامه خواهد داشت. هزاران نفر از افغانستان، پاکستان، قفقاز، کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، کشورهای عربی مانند یمن و لبنان و کشورهای دیگری مثل آفریقای‌جنوبی، چین، سنگاپور، نیوزیلند و تانزانیا برای شرکت در این مراسم خود را به کربلا رسانده‌اند.

پوشش مراسم توسط 300 رسانه

همچنین به گفته مسؤولان عراقی بیش از ۳۰۰ شبکه تلویزیونی، خبرگزاری و رادیو از کشورهای عربی و خارجی و نیز خود عراق اخبار مربوط به اربعین را پوشش می‌دهند. نیروهای امنیتی عراق نیز تدابیر امنیتی شدیدی را اتخاذ کرده و ایست‌های بازرسی زیادی را مستقر کرده‌اند تا از جان زائران حسینی حفاظت کنند.

12 هزار اتوبوس برای بازگشت زائران

در همین باره دبیر ستاد مرکزی اربعین هم گفته است: «12 هزار اتوبوس زائرانی را که وارد کشور می‌شوند از نقطه صفر مرزی به پارکینگ‌ها و سپس به شهرهای مقصد منتقل می‌‌کنند». شهریار حیدری اظهار داشت: با توجه به تغییرات آب و هوایی و لزوم توجه به نکات بهداشتی و هواشناسی 50 درمانگاه در مرزها مستقر شده تا در صورت لزوم زائران بتوانند از خدمات درمانی این مراکز استفاده کنند. وی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم زائران تنها به درمانگاه‌های رسمی و دارای تابلو مراجعه کرده و از کسی دارو قبول نکنند. حیدری با بیان اینکه استقبال زائران از حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی، امسال قابل توجه بود، گفت: نام‌‌نویسی برای پیاده‌روی اربعین امسال 10 روز دیرتر از سال گذشته آغاز شد اما در مدت مشابه، امسال آمار متقاضیان راهپیمایی اربعین با سال گذشته برابری می‌کند. وی یادآور شد: تمام امکانات برای بازگشت زائران فراهم شده و برای جابه‌جایی زائران اربعین از نقطه صفر مرزی تا پارکینگ‌ها و از پارکینگ‌ها تا شهرهای مقصد وسایل حمل‌ونقل عمومی پیش‌بینی شده است. حیدری خاطرنشان کرد: به همین منظور 12 هزار اتوبوس زائرانی را که وارد کشور می‌شوند از نقطه صفر مرزی به پارکینگ‌ها و سپس به شهرهای مقصد منتقل می‌‌کنند.

هیچ فردی بدون گذرنامه خارج نشد

علاوه بر این رئیس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه ۱۲ هزار نفر از زائران به دلیل نداشتن مدارک قانونی به شهرهای مبدأ بازگردانده شدند، گفت: هیچ فردی بدون گذرنامه و ویزا موفق به خروج از مرزهای سه‌گانه نشد. سردار محمد شرفی اظهار کرد: طی روند کنترل مدارک زوار در مرزهای سه‌گانه توانستیم از عبور 12 هزار نفر از زائران فاقد ویزا و گذرنامه جلوگیری کنیم؛ در واقع از آغاز راهپیمایی اربعین تاکنون 12 هزار نفر از زوار به دلیل نداشتن مدارک قانونی به شهرهای مبدأ بازگردانده شده‌اند. شرفی از بازگرداندن 4 هزار نفر از اتباع خارجی به دلیل نداشتن مدارک قانونی خبر داد و گفت: تاکنون هیچ فردی بدون گذرنامه و ویزا موفق به خروج از مرزهای سه‌گانه نشده و لایه‌های جمعیتی به همت نیروهای انتظامی و امنیتی با دقت کنترل شده‌اند. این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: نیروهای پلیس پیشگیری که در استان‌های پشتیبانی‌کننده چون لرستان، مرکزی، همدان و کرمانشاه هستند، به سمت محل‌های خدمت بازگشته‌اند اما دیگر نیروهای مستقر در استان‌های ایلام و خوزستان تا ورود آخرین زائر به کشور حضور فعال دارند و باید بگویم فعالیت واحدهای کشف و خنثی‌سازی نیز همچنان ادامه دارد.

استقرار 5 هزار نیروی پلیس

همچنین رئیس پلیس راهور ناجا از استقرار بیش از 5 هزار نیروی پلیس در مسیر برگشت زائران حسینی(ع) خبر داد. سردار «تقی مهری» در تشریح این خبر اظهار داشت: پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تمام توان و برنامه‌ریزی لازم را برای بازگشت زائران کربلا در محورهای مهران، شلمچه و چذابه انجام داده است. این مقام ارشد انتظامی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امروز و فردا بیشترین حجم تردد به داخل کشور را داشته باشیم، گفت: بیش از 5 هزار نیروی پلیس در استان‌های ایلام، خوزستان،کرمانشاه، همدان، مرکزی و لرستان و همچنین بیش از یکهزار و 400 تیم آماده بازگشت زائران هستند که امنیت ترافیکی را برقرار کنند.

سهم مرزها در تردد زوار اربعین

از سوی دیگر، ستاد مرکزی اربعین حسینی، سهم هر یک از مرزهای سه‌گانه زمینی و مرز هوایی در تردد زوار اربعین را اعلام کرد.  بر اساس اعلام ستاد مرکزی اربعین حسینی، از ابتدای ماه صفر تا ۱۹ این ماه، مرز مهران ۶۰ درصد از حجم تردد زائران را به خود اختصاص داده است. همچنین ۲۳ درصد زائران اربعین از مرز شلمچه و ۱۳ درصد از مرز چذابه تردد کرده‌اند. ۴ درصد از زائران نیز از مرز هوایی برای سفر به عراق استفاده کرده‌اند.

بیماری‌های شایع تنفسی

از سوی دیگر نماینده شرکت شهر سالم در کربلا، خدمات این مجموعه به خدام‌الحسین را تشریح کرد. محمود امانی، نماینده شرکت شهر سالم در کربلا گفت: ارائه خدمات ما در 2 بخش است؛ خدمات بهداشتی و درمانی. این خدمات تا 3-2 روز پس از اربعین نیز ادامه خواهد داشت. امانی با اشاره به خدمات بهداشتی گفت: این خدمات شامل توصیه‌های بهداشتی به همکاران نیروهای خدمات شهری و نظارت بر فعالیت نیروهای پشتیبانی مانند سیستم پخت و پز، ارائه غذا و رعایت اصول بهداشتی است.

 نماینده شرکت شهر سالم در کربلا گفت: در حوزه درمان، خدماتی که به صورت ثابت و روتین در هر مجموعه درمانی ارائه می‌شود، اینجا هم به خدام‌الحسین ارائه می‌دهیم. نماینده شرکت شهر سالم در کربلا با اشاره به شایع‌ترین بیماری‌ها گفت: شایع‌ترین بیماری‌ها مربوط به حوزه بیماری‌های تنفسی، گوارشی، اسکلتی و عضلانی است. وی درباره دلیل شیوع بیماری‌های تنفسی گفت: دلیل اصلی این بیماری‌ها بحث هوای اینجاست. خدام‌الحسین روزانه چندین ساعت فعالیت می‌کنند، تعریق‌شان زیاد است و باعث سرماخوردگی می‌شود. امسال هم که بارش شدید باران و تغییر دمای ناگهانی را داشتیم این بیماری‌ها بیشتر شده بود.

مراجعه ۵۱ هزار زائر به هلال‌احمر

همچنین معاون عملیات سازمان امداد و نجات به تشریح پوشش امدادی مراسم اربعین حسینی در قرارگاه‌های مرزی پرداخت. شاهین فتحی با اشاره به پوشش امدادی اربعین حسینی ٩٧ از ٢١ مهر تا ۷ آبان در قرارگاه‌های مرزی، گفت: کل مراجعان ٥١ هزار و 683 نفر بوده‌اند که ۲۰۷ نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و ۲۴ هزار و 282 نفر از خدمات سرپایی برخوردار شدند. وی از انجام تست فشار خون و قندخون برای ١٤ هزار و 68 نفر از زائران اربعین خبر داد و افزود: در این مدت، ١٣ هزار و 126 نفر از زائران اسکان داده شدند. فتحی در ادامه به خدمات سازمان امداد و نجات در کشور عراق اشاره کرد و گفت: استقرار٣٠ دستگاه آمبولانس،  ٨ دستگاه اتوبوس آمبولانس و استقرار خودروها امدادی در حله، کاظمین، نجف، مسیر پیاده روی بین نجف تا کربلا و شهر کربلا، از جمله امکانات هلال‌احمر در این کشور است. وی از انتقال ۱۵۶ مصدوم از کشور عراق به مرزهای مهران و شلمچه خبر داد.

 

 

برگزاری راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران

همزمان با برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در کربلای معلا، کاروان عظیم عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) استان تهران با عنوان «جاماندگان اربعین» امسال برای ششمین سال پیاپی با پای پیاده عازم حرم حضرت عبدالعظیم(ع) شدند. طرح راهپیمایی اربعین حسینی در شهر تهران به همت سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران و با مشارکت سپاه تهران بزرگ، نیروی انتظامی تهران بزرگ، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان آموزش‌وپرورش شهر تهران، هیات رزمندگان اسلام، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، اورژانس تهران، سازمان امور مساجد، شبکه 5 سیما و شهرداری تهران برگزار شده است. جاماندگان اربعین حسینی از مسیر اصلی، میدان امام حسین(ع) پیاده‌روی 17 کیلومتری را تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)  از ساعت 6:30 صبح آغاز کردند.

در طول این مسیر بیش از ۱۰۰ موکب برای خدمات به دلدادگان حسینی تدارک دیده شد  که بیشترین موکب‌ها حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا میدان شهدا و میدان شهدا تا میدان خراسان و همچنین میدان خراسان به سوی میدان شوش و برخی موکب‌ها نیز در مسجد آشتیانی‌ها، دروازه دولاب، پل آهنگ، تیردوقلو، بوستان کودک، پمپ بنزین فداییان‌ اسلام، تقاطع فداییان اسلام و بزرگراه شهید کریمی قرار داشت. همچنین بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ورودی‌های حرم مطهر حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) از ساعات نخستین بامدادروز گذشته  با مراجعه گسترده عزاداران اربعین حسینی مواجه شد. همچنین بخشی از جاماندگان قافله اربعین با توقف خودروهای خود در میانه‌های مسیر، مانند خیابان‌های دماوند، انقلاب، پیروزی، خاوران، مجاهدین اسلام، شوش، بزرگراه بعثت و بزرگراه آزادگان به مسیر پیاده‌روی اربعین منتهی به حرم سیدالکریم پیوستند. در همین باره رئیس پلیس پایتخت از برپایی راهپیمایی جاماندگان اربعین در کمال امنیت، نظم و آرامش در تهران خبر داد. سردار حسین رحیمی اظهار داشت: راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی در تهران با حضور پرشور شهروندان تهرانی و در کمال نظم‌، امنیت،‌ انضباط و آرامش برگزار شد. رئیس پلیس پایتخت از همکاری خوب مردم با پلیس قدردانی کرد.

منبع: وطن امروز

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار