گزارش دفاع پرس/

مکانیزه شدن پدافند زمینی با بهره‌گیری از دستاوردهای «رباتیک»

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و تحقیقاتی کشور آخرین دستاورد‌های خود را در حوزه پدافند ارتفاع پست، مکانیزه و عملیاتی کرده است.
کد خبر: ۳۱۶۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۱۰ - 03November 2018

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، نیروی زمینی به جهت اجرای عملیات موثر در زمان درگیری و برد موثر نیروها در حین عملیات باید چتر پدافندی خود را بر سر نیروهایش پهن کند. از این رو نیروی زمینی همواره در راستای ایجاد آسمانی امن از آخرین دستاوردهای پیشرفته خود بهره می‌برد.

پدافند ارتفاع پست نزاجا برای مقابله احتمالی با انواع بالگردهای سامانه‌های پهپادی، جنگنده بمب افکن‌ها و موشک‌های کروز که در ارتفاع بین 15 تا 30 متر حرکت می‌کنند از تجهیزات اتوماتیک و پیشرفته راداری و انواع توپ‌ها در کالیبرهای مختلف بهره می‌برد.

در سال‌های اخیر این نیرو به جهت ارتقای توان رزمی و افزایش قابلیت عملیاتی از تجهیزات مدرن‌تری در این حوزه با نام اتوماسیون ربات پدافندی بهره برداری کرده است.

امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» فرمانده نیروی زمینی ارتش در این زمینه به خبرنگار دفاع پرس گفت: «اتوماسیون ربات پدافندی» با دخالت سامانه‌های رباتیک و بهره برداری از راکت‌های ضدهوایی قادر به اجرای آتش تا شعاع 500 متر فاصله از خدمه (کنترل کننده) است، این سامانه که با لانچر‌های دو تایی و چهارتایی می‌تواند علیه اهداف هوایی اجرای عملیات کند در رزمایش محرم مورد تست قرار گرفت و توانست پهپاد متخاصم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مورد اصابت قرار دهد.

اهمیت پرداختن به این موضوع و مکانیزه کردن تجهیزات به اندازه‌ای است که فرمانده نیروی زمینی در این رابطه عنوان می‌کند: شخصا از رییس سازمان جهاد خودکفایی نزاجا خواسته‌ام تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی کشور در حوزه دفاع زمینی و هوایی با کمک گرفتن از  ظرفیت‌های علمی و کار تحقیقاتی گسترده جهشی را در خصوص طراحی و ساخت تجهیزات رباتیک ایجاد کند.

ربات مسلح «نذیر»

در همین راستا نیروی زمینی ارتش همزمان با هفته نیروی زمینی در اواخر فروردین ماه سال 94 از نخستین خودروی شناسایی و رزمی «ربایتک» خود با نام «نذیر» رونمایی کرد. این خودرو که در دو مدل چهار چرخ و شش چرخ طراحی شده است از موتور الکتریکی کم هزینه و با مداومت عملیاتی مناسب استفاده می‌کند.

مکانیزه شدن پدافند نیروی زمینی با بهره‌گیری از دستاوردهای «رباتیک»

همان‌طوری که در عکس مشاهده می‌شود، باز شدن سقف تاشوی این سامانه پدافندی رباتیک دو موشک ضد هوایی از داخل بیرون آمده و منطبق با اطلاعات نسبت به نشانه گذاری بر روی هدف تغییر زاویه می دهد و در نهایت به سوی آن پرتاب می‌شود.

همچنین این سامانه به دو قبضه موشک «ضد تانک» با برد بیش از چهار هزار متر مجهز است و در نمونه های چهار چرخ نیز از یک قبضه تیربار 7.62 میلی‌متری بهره می‌برد. تسلیحات سامانه رباتیک نذیر به گونه‌ای تعبیه شده که کاربر می‌تواند به صورت اتوماتیک سلاح متناسب با تهدید را انتخاب کرده و علیه هدف مورد نظر اجرای آتش کند.

ربات مسلح «نذیر» از هدایت رادیویی برخوردار است و با  برد عملیاتی حدود چهار کیلومتر قادر است در سطوح عملیاتی زمینی اقدام به ماموریت شناسایی و رزمی کند. طراحی موتور الکتریکی خودروی تاکتیکی نذیر به گونه‌ای است که درصد شناسایی این سامانه را در صحنه نبرد کاهش می دهد.

این سامانه متحرک رباتیک قادر است ضمن حمل تسلیحات ذکر شده، محموله‌ای به وزن 600 کیلوگرم را در میدان نبرد جابه‌جا کند که این محموله می‌تواند، اعم از غذا، دارو، وسایل اورژانسی و... باشد.

مکانیزه شدن پدافند نیروی زمینی با بهره‌گیری از دستاوردهای «رباتیک»

سامانه پدافندی «بهمن 57»

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در فروردین سال 95 از جدیدترین سامانه پدافندی خود با نام بهمن 57 رونمایی کرد. در این پروژه توپ 57 میلی‌متری برای نخستین بار بر روی تریلی نصب شده و بدین ترتیب با تعبیه جک‌های هیدرولیکی در طرفین آن، بر قابلیت‌های عملیاتی، تحرک و شلیک آتش سنگین این سامانه پدافندی افزوده است.

این سامانه پدافندی با قدرت نواخت 120 گلوله در دقیقه قادر به درگیری با انواع بالگرد، پهپاد، جنگنده‌ و هواپیما‌های پشتیبانی و سوخت‌رسان در ارتفاع متوسط و کم است.

مکانیزه شدن پدافند نیروی زمینی با بهره‌گیری از دستاوردهای «رباتیک»

دوش‌پرتاب میثاق

دوش‌پرتاب میثاق نوعی موشک پدافندی با قابلیت عملیات در ارتفاع پست است که با هدایت مادون قرمز و فرو سرخ عمل می‌کند. این سامانه سبک پدافندی که توسط نفر قابل حمل است می‌تواند اهداف مورد نظر را تا شعاع 3.5 کیلومتری با سرعت حدود 2.7 ماخ و بهره گیری از جستجوگر مادون قرمز مورد اصابت قرار دهد. براساس اطلاعات داده شده، وزن موشک موشک 11.32 کیلوگرم عنوان شده است.

مکانیزه شدن پدافند نیروی زمینی با بهره‌گیری از دستاوردهای «رباتیک»

سامانه «سماوات»

توپ دو لول 35 میلی‌متری اورلیکن بهینه سازی شده در نیروهای مسلح که امروز با نام «سماوات» شناخته می‌شود به صورت خودکار مسلح شده و قادر به شلیک 550 گلوله در دقیقه است. نمونه دو لول این سامانه هزار و 100 گلوله را در دقیقه شلیک می کند و با ایجاد خط آتش ممتد در آسمان جلوی نفوذ هواگردهای متخاصم را می‌گیرد.

کالیبر بالا و قدرت آتش مناسب از این سامانه به عنوان سلاح پدافندی خوبی در عرصه پدافند هوایی و همچنین مقابله با سامانه‌های زرهی ساخته است.

سامانه «سعیر»

توپ ضد هوایی «سعیر» نوعی سامانه تمام اتوماتیکی محسوب می‌شود که بدون استفاده مستقیم از نیروی انسانی قابل استفاده است. سیستم عملیاتی این سامانه با بهره گیری از مجموعه راداری یا اپتیکی، هدف را شناسایی و رهگیری کرده و مورد انهدام قرار می‌دهد.

این سامانه که در سال‌های گذشته به طور انبوه در اختیار یگان های عملیاتی نیروهای مسلح قرار گرفت، قابلیت شلیک 12 تا 15 گلوله را در هر دقیقه دارد.

این سامانه قابلیت ایجاد حصاری از آتش و ناامن کردن فضا برای جلوگیری از نفوذ هواپیما‌های دشمن و همچنین اجرای شلیک علیه اهداف زمینی همچون تانک‌ها و نفربرها را دارد.

مکانیزه شدن پدافند نیروی زمینی با بهره‌گیری از دستاوردهای «رباتیک»

سامانه «مصباح»

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا (ص) در سال 89 سامانه‌ای به نام «مصباح» را برای مقابله با تهدید‌های موشکی رونمایی کرد. سامانه مصباح، توپ ضد هوایی کششی است که به سامانه راداری متصل بوده و پس از شناسایی به طور خودکار خط آتش سنگینی را در آسمان به سمت اهداف رویت شده ایجاد می کند.

همانطوری که در تصویر مشاهده می شود سامانه ضد هوایی مصباح با قابلیت درگیری با انواع جنگنده و هواگردها در ارتفاع پست و متوسط  از چهار توپ دو تایی Zu-23-2 روسی بهره می برد که هر یک از توپ‌ها توانایی شلیک یک هزار گلوله در دقیقه را دارند.

سیستم کنترل آتش سامانه مصباح با بهره گیری از یک رادار و یک سامانه الکترو اپتیکی و حرارتی، توانایی هدایت چندین توپ را به طور همزمان دارد.

سامانه پدافندی «شلیکا» قاتل پرنده‌های بدون سرنشین

توپ «شلیکا»
توپ شلیکا سامانه دفاعی کوتاه بردی است که برای پشتیبانی نزدیک از نیرو‌های نظامی پیاده مستقر در صحنه نبرد به کار می‌رود. این سامانه پدافندی که بر روی عراده تانک تی 55 نصب شده است، سامانه‌ای خودکششی است که می‌تواند با شلیک 400 گلوله در دقیقه تا ارتفاع یک هزار و 500 متری را پوشش دهد. این سامانه می‌تواند در کنار دیگر توپ‌های پدافندی خط آتش قدرتمندی را برای مقابله با انواع بالگرد، پهپاد‌ و هواپیما‌های جنگی و حتی موشک‌های کروز ایجاد کند.
 
سامانه پدافندی «شلیکا» قاتل پرنده‌های بدون سرنشین
 
آتشبار این سامانه متصل به رادار باند جی، با قابلیت رهگیری تا شعاع 20 کیلومتری است و می‌تواند اهداف و جنگنده سنگین را در فاصله‌ای بین 18 تا 20 کیلومتر شناسایی و هواپیماهای سبک را از فاصله 13 کیلومتری شناسایی کند.

مکانیزه شدن پدافند نیروی زمینی با بهره‌گیری از دستاوردهای «رباتیک»

سامانه «سداد»

سامانه 23 میلی‌متری «سداد» نوعی سلاح پدافندی خودکار است که در سال 93 توسط سازمان جهادخودکفایی نزاجا ساخته شده و بر روی نفربر «بی تی آر 82» نصب شده است.

این سامانه که با فشار غیر مستقیم گاز باروت مسلح می‌شود از طرفین قابل خشاب گذاری است و به جهت سهولت در امر شلیک ماشه آن به صورت پدالی تعبیه شده است.

برد موثر این سلاح علیه اهداف هوایی و زمینی تا 2 کیلومتر عنوان شده است. این سامانه 23 میلی‌متری اتوماسیون و استابلایزر شده، امکان تثبیت بر روی هدف و اجرای آتش در حین حرکت را دارد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، امروزه به جهت اهمیت حفظ آسمان امن و برخورداری از سیستم ایمنی جهت عدم نفوذ هواگرد‌های کوچک و بزرگ به آسمان کشورمان، از سامانه‌های راداری مختلف با برد‌های متفاوت استفاده می‌شود و طبق آنچه که عنوان شد، امروز تمامی سامانه‌های پرتاب آتش اعم از توپ‌های 14.5، 23، 35 و... همگی به سامانه راداری متصل هستند تا در مواقع خاص به طور دقیق و موثر کار خود را انجام دهند.

انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها