از اربعين حسينی تا آرمان شهر مهدوی

اربعين گوشه ی از عظمت اسلام است آنجا که راهپيمايان حسينی به نيت اين سنت حسنه پای در مسيری می گذارند تا با زنده نگه داشتن نهضت حسينی آن را به نهضت مهدوی متصل کنند. بشارت ظهور مهدی(عج) در پس حضور ميليونی عاشقان ابا عبدالله(ع) قرن هاست گوش زمين را نوازش می دهد و آزادی خواهان و مظلومان را اميدوار و چشم انتظار نگه داشته است.
کد خبر: ۳۱۶۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰ - 01November 2018

از اربعين حسينی تا آرمان شهر مهدویبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، اربعين گوشه اي از عظمت اسلام است آنجا که راهپيمايان حسيني به نيت اين سنت حسنه پاي در مسيري مي گذارند تا با زنده نگه داشتن نهضت حسيني آن را به نهضت مهدوي متصل کنند.  بشارت ظهور مهدي(عج) در پس حضور ميليوني عاشقان ابا عبدالله(ع) قرن هاست گوش زمين را نوازش مي دهد و آزادي خواهان و مظلومان را اميدوار و چشم انتظار نگه داشته است.

چند سالي مي شود همايش اربعين به ميعادگاه عاشقان و منتظران  حضرت حجت(عج) مبدل گشته  است چنانچه حضور ده ها ميليوني عاشقان حسيني از سراسر جهان، پير و جوان و مسلمان و غير مسلمان و عرب و عجم و فارس و ترک در کنار هم و همدل و هم رنگ حيرت جهانيان را در بر داشته است. مطابق روايات و سخنان بزرگان اين حضور و همايش گسترده

بشارت هاي بزرگي در خود دارد، « بشارت فراهم شدن سپاه بزرگ اسلام براي ياري آخرين حجت حق، بشارت باز شدن راه قدس كه از كربلا مي گذرد، بشارت فراگير شدن نام و ياد حسين (ع) كه امام عصر (عج) در هنگام ظهور خود را با اين نام معرفي مي كند...» اما ارتباط ميان اربعين با ظهور حضرت مهدي(عج) چيست ؟ و چرا از اربعين با عنوان زمينه ساز ظهور منجي عالم بشريت ياد مي کنند؟ مطابق آنچه در روايات و از ترسيم آرمان شهر مهدوي در زمان ظهور حضرت حجت(عج)  آمده است در زمان ظهور  همه با هم يکسان و در کنار هم زندگي مي کنند.

در راهپيمايي اربعين هم که حماسه‌اي بي بديل  در تاريخ است حضور تمامي اقشار و راهپيمايان خالصانه و بدون هيچ گونه سازماندهي دولتي و حکومتي شکل گرفته و همين امر  سبب آشنايي و قرابت و محبت بالايي بين قوميت ها، مذاهب و مليت هاي مختلف  شده است  که خود به همدلي بيشتر بين آنها منجر مي‌شود. تصاوير و صحنه هاي بي بديل و از خود گذشتگي ميزبانان و پذيرايي کنندگان در مسير  راهپيمايي عظيم اربعين خود گوياي اين محبت‌ها، بذل و بخشش‌هاي مالي و جاني و مهرباني‌ها به گونه‌اي هستند که گويا در مسير و زمان راهپيمايي اربعين، ظهور حضرت مهدي (عج)

رخ داده است. بي‌ترديد راهپيمايي اربعين مصداق بارزي براي زمينه سازي ظهور است.

راهپيمايي اربعين زمينه ساز ظهور حجت (عج)

حجت‌الاسلام غلامرضا شاهيني، استاد حوزه علميه قم پيش از اين در  خصوص رابطه و اهميت اربعين براي زمينه سازي  ظهور در مسجد جمکران گفته است: « يکي از القاب امام زمان (عج) قائم است، يعني

قيام کننده بر همان معنا و مفهومي که امام حسين(ع) براي آن قيام کرد و به شهادت رسيد. و از آنجا که امام زمان (عج) وارث خون اباعبدالله (ع) است. حال ايشان مي آيند و آن حلقه، معنا و مفهوم را کامل مي کند. رونق گرفتن مراسم اربعين طي سال هاي جاري و حضور ده ها ميليون عاشق حسيني از سراسر جهان، بشارت  آماده شدن سپاه بزرگ اسلام براي ياري آخرين حجت حق و فراگير شدن نام و ياد امام حسين (ع) است.»

وي تاکيد کرده است: « عظمت بي نظير عزاداري امام حسين (ع) و رهسپار شدن عاشقانه زن و مرد، پير و جوان به سوي کربلا، نويدبخش در راه بودن منتقم خون حسين (ع) است. همانگونه که ائمه(ع) تأکيد کردند حضرت ولي عصر(عج) منتقم کربلاست و زماني فرا خواهد رسيد همان گونه که امام حسين(ع) قيام کرد، حاکميت از اهل باطل گرفته مي  شود.»

اربعين مانوري براي آماده سازي ظهور

حجت‌الاسلام محمد رضا طاهري، پژوهشگر  حوزه فقه سياسي و سيره اهل بيت (ع)  هم با بيان اينکه امام زمان (عج) است که راه نيمه تمام امام حسين (ع) را تمام خواهد کرد، گفته  است: « امام زمان(عج)  خونخواه امام حسين (ع) شمرده شده و شعار امام زمان (عج) «يا لثارات الحسين» است و خونخواهي امام حسين (ع) در دستور کار امام زمان (عج) است اما نه به مفهوم انتقام جويي از قاتلين امام حسين (ع) بلکه اين اتفاقي است که در زمان مختار اتفاق افتاده است و  اهل بيت (ع) اين را به عنوان هدف تاريخي مطرح نکردند.» اين پژوهشگر  حوزه فقه سياسي و سيره اهل بيت (ع) تأکيد مي کند: « پياده روي اربعين زمينه ساز ظهور امام زمان (عج) است و جهت تحقق اين مهم به يک مانور سالانه و يک رزمايش اعلام آمادگي، نياز داريم و کساني که اين هدف را قبول دارند و امام زمان  (عج) را به عنوان محقق کننده هدف امام حسين (ع) مي‌دانند اين افراد دور هم جمع مي‌شوند و اعلام عمومي مي‌کنند که آماده‌ايم تا همه ظرفيت‌هاي وجودي خود را خرج هدف امام حسين (ع)

کنيم و اين اربعين است.»

به گفته کارشناسان و پژوهشگران حوزه مهدويت اربعين جرياني گسترده‌ است که با حضور ميليوني عاشقان در  پياده روي  تا کربلاي معلي زمينه ساز ظهور امام زمان (عج) خواهد شد. در حقيقت اين همايش عظيم  پاي فشردن بر هدف قيام امام حسين (ع) است که همان هدف امام زمان (عج) و در نهايت بشارتي است براي کساني که انتظار ظهور امام زمان (عج)

را مي‌کشند.

حجت الاسلام ابراهيم بهاري، استاد حوزه و کارشناس ديني هم معتقد است: « زيارت اربعين، زيارت ويژه اي

است که براساس روايات ديني معرف ظهور وجود حضرت حجت(عج) است. بي شک يکي از مولفه هاي معرفي حضوردر حمايت از امام عصر(عج) توسط شيعيان وعاشقان امام زمان عليه السلام درحضور گسترده مردم در صحنه راهپيمايي اربعين و شعارهايي که در زبان مردم مطرح است که حب حسين(ع) منجر به اجتماع دل هاي ما شده خود را به نمايش مي گذارد.»

نمايشي براي عظمت قيام مهدي(عج)

وي گفته است: «  اينکه مشتاقان امام حسين از شرق و غرب عالم و از همه جاي اين گيتي پهناور خود را براي حضور در همايش حسيني آماده مي کنند گوشه اي از نمايش عظمت قيام مهدوي و پيوستن ميليون ها انسان عاشق به امام زمان(عج) است، موضوعي که در فرج حضرت حجت عليه السلام انتظار مي رود. »

اين پژوهشگر افزوده است: « اربعين صداي بلندي در آستانه فرج مولايمان امام زمان(عج) است. بي شک با ظهور آن حضرت بسياري از موانع اتحاد جامعه اسلامي و پيوستن آزادگان جهان به انقلاب مهدي (عج) در جوامع اسلامي و غير اسلامي مرتفع مي شود وحقيقت اسلام خود را به نمايش مي گذارد. بي شک در فردايي که متعلق به ظهور و ترويج حق و حقانيت است دنياي استکبار قطعا توانايي ايستادگي در برابرعظمت دين مبين اسلام را نخواهد داشت. از اين رو شاهد تقويت وانسجام جامعه اسلامي خواهيم  بود.» بي شک مطابق اظهار نظر پژوهشگران حوزه  مهدويت، اربعين

زمينه ساز ظهور خواهد بود و اين مهم با نشانه هايي که کارشناسان براي آرمان شهر مهدوي ترسيم کرده اند

قرابت زيادي دارد. وقتي اربعين تجليگاه خوبي هايي مي شود که تنها در زمان ظهور بايد انتظارش را داشته باشيم. از مهمان نوازي هاي بي منت و بي قيد و شرط ميزبانان تا  پياده روي هاي خالصانه  و بدون سازماندهي مهمانان همه و همه تصوير گر روزهايي خواهد شد که حضرت حجت(عج) ظهور خواهد کرد...

منبع: رسالت

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار