دفاع مقدس در رسانه‌های جهان/

یک بحران نفتی دیگر در بازی سرنوشت

اگر جنگ گسترش یابد، ممکن است آمریکایی‌ها کارشان به صف‌های بنزین بکشد و مجبور شوند قیمت‌های بالاتری را برای آن پرداخت کنند.
کد خبر: ۳۱۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۰ - 05November 2018

یک بحران نفتی دیگر در بازی سرنوشتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ‌ترین وقایع قرن بیستم بوده و آسیب جدی به منابع انسانی و اقتصادی 2 کشور وارده کرد؛ اما هشت سال پایداری و مقاومت مردمی ایران اسلامی در این جنگ، برگ زرین دیگری به کتاب افتخارات بشریت افزود. دفاع جوانمردانه‌ای که بار دیگر پیروزی کرامت و انسانیت در مقابل شقاوت و ددمنشی را همچون عاشورای حسینی (ع) به گوش جهانیان رساند.

در این جنگ، صدام و حامیان جهانی‌اش با انگیزه‌های شیطانی کشتار و سلطه در یک طرف کارزار بودند و در طرف دیگر ملتی که تازه رژیم استبدادی و دست‌نشانده حاکم بر خود را با انقلابی اسلامی واژگون کرده بود، قرار داشت. حامیان رژیم بعثی با دادن تسلیحات، پول، اطلاعات کاربردی و حتی اعزام نیروی انسانی در طول هشت سال، از آن حمایت و جانبداری می‌کردند؛ اما ملت غیور ما بدون اتکا به احدی در این هشت سال توانستند از تمامیت ارضی کشور خود دفاع کنند.

در این میان، جنگ روانی دشمن یک طرف دیگر ماجرا بود؛ چرا که نحوه پوشش و انعکاس این جنگ در رسانه‌های جهان قابل تامل بود. سلطه‌گران جهانی با به کارگیری طیف وسیع رسانه‌ها از طریق جعل اخبار، وارونه جلوه دادن حقایق و نشر اکاذیب در تمامی ابعاد از ابتدای جنگ به تشویق و حمایت از متجاوز می‌پرداختند.

روزنامه «یو.اس نیوز- ورلد ریپورت» یکی از ابزار‌های رسانه دشمن بود که در 14 مهرماه 1359 گزارشی را با این عنوان «یک بحرانی دیگر در بازی سرنوشت» منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید:

جنگ کوچک و محدود در خاورمیانه تاثیر مستقیم بر ذخایر سوخت آمریکا نداشته است؛ اما اگر جنگ به خارج از ایران و عراق گسترش یابد، ممکن است آمریکایی‌ها کارشان به صف‌های بنزین بکشد و مجبور شوند قیمت‌های بالاتری را برای آن پرداخت کنند.

در حال حاضر آمریکا و بیشتر کشورهای وارد کننده‌ نفت، به مقدار کافی نفت در انبارها دارند تا از مخمصه‌ قطع کوتاه مدت صادرات نفتی دو کشور در حال جنگ به سلامت بگذرند.

اما اگر جنگ به کشتیرانی در خلیج فارس لطمه بزند، همه‌ شرایط نامطلوب خواهد شد. بیش از 40 درصد نفت جهان غیرکمونیست – 2/16 میلیون بشکه در روز برای رسیدن به غرب باید از تنگه‌ی هرمز عبور کند. عربستان سعودی، منبع شماره یک واردات نفت آمریکا، روزانه در حدود 5/9 میلیون بشکه نفت از این مسیر صادر می‌کند.

اورت تیتوس یک تحلیلگر مالی در نیویورک، پیش‌بینی می‌کند: «اگر خلیج فارس به روی بقیه‌ جهان بسته نشود، این جنگ، در دراز مدت، تاثیر زیادی بر موجودی نفت جهان و یا اقتصاد جهانی نخواهد داشت».

تانکرها از نزدیک شدن به منطقه‌ جنگی اجتناب می‌کنند؛ اما کمپانی‌های آمریکایی خبر دادند که رفت و آمد کشتی‌ها از بنادر دیگر خلیج فارس به آرامی در حال انجام است. تعدادی از آنها از سوی کشتی‌های جنگی ایران متوقف می‌شوند؛ اما در صورتی که متعلق به عراق نباشند، به آن‌ها اجازه‌ ادامه‌ مسیر داده می‌شود.

ذخیره سازی در ماه‌های اخیر، کشورهای صنعتی، از اشباع جهانی نفت برای ایجاد ذخایر نفتی حداکثر بهره را بردند.

آمریکا در حال حاضر حدود 394 میلیون بشکه نفت خام در انبار دارد که این یک رکورد است. موجودی بنزین، نفت سفید، گازوییل و دیگر فرآورده‌ها نیز به طور نامتعارفی زیاد است. جان ساهیل، معاون وزیر انرژی آمریکا، می‌گوید که حتی اگر آمریکا از تمام واردات نفتی خاورمیانه محروم شود این مقدار ذخیره برای شش ماه کافی است.

اما کارشناسان انرژی معتقدند که تاثیر بر روی قیمت‌ها سریع‌تر احساس خواهد شد. جنگ کنونی جریان حرکت 5/2 تا 3 میلیون بشکه نفت در روز را به سوی بازارهای بین‌المللی متوقف کرده است و این برای برطرف کردن اشباع هفته‌های اخیر بازار، که به آمریکایی های خسته از تورم نوید خلاصی از قیمت های در حال افزایش سوخت را داده بود، کافی است.

تحلیلگران اخطار می‌کنند که وقوع یک جنگ طولانی میان ایران و عراق می‌تواند موجب خریدهای ناشی از ترس در بازار آزاد شود، جایی که نفت به بالاترین پیشنهاد فروخته می‌شود.

روز بعد از حمله ایران و عراق به تاسیسات نفتی یکدیگر، قیمت نفت در بازار جهانی هر گالن 8 سنت و قیمت بنزین هر گالن 5/9 سنت افزایش یافت. در رتردام بزرگ‌ترین بازار اروپا، قیمت سوخت 10 تا 15 درصد افزایش داشت.

اگر این دو کشور در حال جنگ به بمباران تاسیسات نفتی یکدیگر ادامه دهند، قیمت ها از این نیز بالاتر خواهد رفت.

پالایشگاه عظیم آبادان و ترمینال بارگیری نفتی در جزیره‌ی خارک تخریب شده است. به تلافی آن، هواپیماهای جنگی ایران حوزه‌های نفتی عراق و یک مجتمع پتروشیمی را هدف قرار داده اند. تاسیسات بندری عراق در بصره و فاو نیز تخریب شده‌اند.

احساس تنگنا

گرچه آمریکا هیچ نفتی از ایران وارد نمی‌کند و از عراق نیز تنها 50 هزار بشکه در روز واردات دارد؛ ولی از تاثیر کمبود جهانی نفت در امان نخواهد بود. چون براساس توافق اعضای آژانس بین‌المللی انرژی، آمریکا باید تحت چنین شرایطی، مقداری از نفت خود را با اروپای غربی و ژاپن شریک شود.

آمریکا عضو آژانس بین المللی انرژی است، سازمانی متشکل از 22 کشور وارد کننده نفت که موافقت کرده اند به هنگام کمبود نفت، در مورد ذخیره‌های نفتی خود با هم تشریک مساعی کنند.

عراق که قبل از جنگ بیش از سه میلیون بشکه در روز صادرات نفت داشت، برای بسیاری از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی منبع عمده تهیه‌ نفت به شمار می‌رفت. ایتالیا و اسپانیا حدود 10 درصد، ژاپن حدود 8 درصد، فرانسه 25 درصد و برزیل 40 درصد نفت خود را از عراق تهیه می‌کردند.

همچنین اگر اسراییل نتواند از جای دیگری نفت تهیه کند، آمریکا موافقت کرده است که برای آن کشور، تحت عنوان پیمان کمپ دیوید، نفت فراهم کند.

تحلیلگران مستقل می‌گویند که منابع ذخیره نفت آمریکا به آن فراخی که ظاهرشان نشان می‌دهد نیستند و این تحلیلگران توضیح می‌دهند که فقط در حدود 3/1 نفت ذخیره شده برای مصرف آماده است.

چارلز ابینگر، کارشناس انرژی مرکز مطالعات بین المللی و استراتژیک دانشگاه جورج تاون در واشنگتن، می‌گوید: با یک برآورد واقعی متوجه می‌شویم که ذخایر عملیاتی ما تنها 70 تا 90 روز دوام دارد.

در حالی که کمپانی‌های نفتی برای جلوگیری از افزایش قیمت اقلام سوختی تصمیم به پایین آوردن قیمت‌ها دارند، امکان یک بحران دیگر انرژی نزدیک است.

اما فراغت از قیمت‌های در حال افزایش، احتمالا کوتاه خواهد بود. یک بار دیگر و برای سومین بار در یک دهه، آمریکا، به دلیل وقایع غیرقابل کنترل در خاورمیانه‌ پر از کشمکش، منابع انرژی را در معرض خطر می‌بیند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها