به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، سردار "ابراهیم کریمی" جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به تاریخچه شروع صدور کارتهای هوشمند پایان خدمت و معافیت، اظهار داشت: با توجه به اینکه پیش از این صدور کارتهای معافیت از خدمت به صورت تمرکزی به عهده سازمان وظیفه عمومی ناجا بوده، لذا براساس تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح مقرر شد تا کارتهای پایان خدمت نیز به صورت متمرکز توسط این سازمان صورت گیرد.
وی افزود: از آنجاییکه لزوم تجمیع اطلاعات نیز احساس میشد، از سال 90، طرح تعویض کارت های پایان خدمت و معافیت و تبدیل شدن آنها به کارت های هوشمند نیز در دستور کار سازمان وظیفه عمومی ناجا قرار گرفت که یکی از دلایل مهم آن، کاغذی بودن کارت های قدیمی، عدم دسترسی کامل به اطلاعات آنها و عدم ارتباط سیستمی و الکترونیکی بود که اجازه سرویس دهی به مردم را از پلیس سلب می کرد.
به گفته کریمی دیگر سرویس های الکترونیکی مانند گواهینامه، گذرنامه و ... در بستر اینترنت نیز به واسطه تجمیع اطلاعات وظیفه عمومی امکان پذیر شده و این مهم باعث تسهیل روندها و ارائه خدمات بهتر و سریعتر به مردم شده است تاجایی که متقاضیان این خدمات در هرکجای کشور بدون مراجعه به نقطه ای که خدمت سربازی خود را گذرانده اند، می توانند این سرویس ها را دریافت کنند.
جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به مهلت تعویض کارت های پایان خدمت نیز، گفت: از سال 90 و با شروع طرح تجمیع اطلاعات در چند مرحله، فرصت تعویض کارت ها تمدید شد و در حال حاضر نیز این مهم در حال انجام است؛ تعویض کارت های معافیت در سال گذشته به اتمام رسید بطوریکه کارت های معافیت قدیمی فاقد اعتبار بوده و اگر کسی برای انجام امری آن را ارائه دهد، مورد قبول واقع نمی شود.
این مقام ارشد انتظامی تأکید کرد: پایان سال 93، آخرین مهلت تعویض کارت های پایان خدمت است و از ابتدای سال 94 کارت های پایان خدمت قدیمی نیز فاقد اعتبار بوده و با ارائه آن هیچ کار اداری انجام نمی شود؛ البته این موضوع به منزله این نیست که تعویض این دسته از کارت ها صورت نمی گیرد بلکه تا شهریور ماه سال آینده انجام می شود، اما همانطور که تأکید شد در سال 94 با کارت های قدیمی هیچگونه امور اداری انجام نشده و از درجه اعتبار ساقط خواهند شد.
به گفته کریمی تاکنون 8 میلیون کارت پایان خدمت صادر شده و پیش بینی ما این است که 6 میلیون نفر دیگر نیز برای تعویض کارت خود باید مراجعه کنند، اما از مردم درخواست می کنیم که این امر را به پایان سال موکول نکنند چراکه در صورت ازدحام مدت زمان صدور کارت ها از یک ماه بیشتر شده و طبیعی است که زمان تعویض طولانی تر می شود.
به گفته این مقام ارشد انتظامی افرادی که از تاریخ 1/1/1360 خدمت خود را به پایان رسانده اند باید برای تعویض کارت های خود اقدام کنند چراکه در غیر این صورت با کارت های قدیمی امور اداری آنان در هیچ سازمان و وزارتخانه ای، انجام نمی شود.
کریمی خاطرنشان کرد: 99.5 درصد متقاضیان دریافت کارت های هوشمند پایان خدمت، کارت های خود را ظرف یک ماه دریافت می کنند اما ممکن است نیم درصد افراد به دلیل از بین رفتن پرونده هایشان در یگان های خدمتی و یا جابجایی یگان ها، با مشکل مواجه شده و صدور کارت های آنان بیشتر از یک ماه به طول انجامد؛ در برخی از موارد نیز که ممکن است اطلاعات افراد در سیستم و یا دفاتر تفصیلی نیروهای مسلح وجود نداشته باشد و امکان احراز اصالت کارت های آنان نباشد، در این صورت متقاضیان را فراخوان کرده و از آنان می خواهیم که با پیگیری از یگان خدمتی خود و با در اختیار قرار دادن اطلاعات بیشتر به ما این امکان را بدهند که اصالت کارت را تایید کرده و برای آنان کارت هوشمند صادر کنیم.