دبیر دومین جشنواره ملی فانوس در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس:

جشنواره فانوس میزبان 1731 اثر هنری/ داوری‌ها به پایان رسید

جواد قلی‌زاده با اشاره به دریافت 1731 اثر در دومین دوره جشنواره ملی فانوس گفت: داوری‌های آثار ارسال شده به این جشنواره به پایان رسیده است.
کد خبر: ۳۱۸۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴ - 12November 2018

جواد قلی‌زاده «دبیر دومین دوره جشنواره ملی فانوس» ویژه تولیدات هنری سینمایی ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سراسر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به ضرورت برگزاری برگزاری جشنواره فانوس، اظهار داشت: جشنواره هنری فانوس ویژه تولیدات هنری و امور سینمایی ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است. از اسم این جشنواره رویکرد آن معلوم است که یک جشنواره درون سازمانی است، چراکه 31 استان کشور ادارات کلی دارند که در معاونت هنری و سینمایی آن به تولید آثار هنری دفاع مقدس می‌پردازند.

وی با بیان اینکه جشنواره‌های متعدد منطقه‌ای دیگری در کشور برگزار می‌شود که نمونه آن جشنواره فیلم مقاومت، تئاتر دفاع مقدس، موسیقی و سرود دفاع مقدس و تجسمی است، عنوان کرد: البته آن جشنواره‌ها به تمام آثار هنرمندان سطح کشور می‌پردازد و سیاست اصلی آن نیز ترویج و تشویق هنرمندان کشور برای تولید آثار هنری است.

دبیر دومین دوره جشنواره ملی فانوس گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سال‌هاست در ادارات کل استانی خود به تولید آثار هنری می‌پردازند. در سازمان هنری و امور سینمایی این مجموعه اندیشه شد که چه کنند تا این آثار هنری از لحاظ کمی و کیفی رشد داشته باشد. بهترین ایده‌ای که توانستیم به آن برسیم ایجاد یک رقابت بود؛ محفلی که آثار در آن بررسی شود. اتفاقی که به وسیله آن بنیاد حفظ آثار بداند در ادارات کل چه چیزی تولید می‌شود و امتیازات و نقاط ضعف آثار را شناسایی کند و به نقاط قوت آن بپردازد و بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های بلند مدت را انجام دهد.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: اولین دوره جشنواره ملی فانوس سال گذشته برگزار شد و تولیدات یک سال ادارات کل به دفتر جشنواره ارسال شد. دفتر جشنواره آثار را دریافت کرد و به تیم داوری خود که همگی خارج از مجموعه بنیاد حفظ آثار بود تحویل داد. این داوران از قشرها و جناح‌ها مختلف بودند چون فیلمسازان و هنرمندان با علایق مختلفی داریم.

جشنواره فانوس میزبان 1731 اثر هنری/ داوری‌ها به پایان رسید

قلی‌زاده موضوع جشنواره فانوس را حائز ویژگی‌ و پتانسیل برای تولید آثار هنری در همه قالب‌ها دانست و عنوان کرد: پتانسیل‌های زیادی برای تولید آثار هنری در دفاع مقدس وجود دارد. هنوز درباره جنگ جهانی اول فیلم ساخته می‌شود و جایزه اسکار و خرس نقره‌ای و طلایی می‌گیرند. جنگ، جنگ است اما اگر کشوری حمله کننده باشد جنگ ناجوانمردانه و غارتگرانه خواهد کرد اما اگر کشوری مدافع باشد، جنگ برایش دفاعی و مقاومت تلقی می‌شود. البته هر کسی براساس ایدئولوژی و ملیت خود در برابر دشمن ایستادگی می‌کند. مقاومتی که در ایران در برابر تجاوز رژیم بعثی انجام شد نمونه و مثال ندارد. شاید در جنگ ژاپن و ویتنام ازخودگذشتگی‌ و شجاعت‌هایی صورت گرفت اما دفاع مقدس خیلی متفاوت بود.

وی اذعان داشت: آثار هنری که در کشور تا به امروز درباره جنگ تولید شده نهایتاً یک درصد از تاریخ دفاع مقدس بوده که توانسته‌ایم به تصویر بکشیم. هنوز 99 درصد از تاریخ دفاع مقدس مانده تا در قاب تصویر سینما، تلویزیون، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی و ... تصویر شود. شک نکنید که پتانسیل‌های فراوانی در دفاع مقدس برای تولید آثار هنری وجود دارد.

برخی از هنرمندان دفاع مقدس را پله پرتاب پیشرفت می‌دانند/ زاویه نگاه آن‌ها اشتباه است

دبیر دومین دوره جشنواره ملی فانوس اظهار داشت: نسل جدید هنرمندان ما مقداری لیبرال فکر می‌کنند. البته این اتفاق یک روش است. برخی هنرمندان سینمای دفاع مقدس را پله پرتاب می‌دانند و در ادامه به سراغ این ژانر مهم سینمایی نمی‌آیند و از آن فاصله می‌گیرند. این ضعفی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد. زاویه نگاه هنرمندان به دفاع مقدس خوب نیست. آن‌ها بلد نیستند از چه زاویه‌ای نگاه کنند. چرا کسی که همیشه فیلم روشنفکرانه می‌سازد یک‌باره «تنگه ابوقریب» می‌‎سازد و فیلم خوبی هم می‌سازد؟ توانست چون سعی و تلاش کرد.

جشنواره فانوس میزبان 1731 اثر هنری/ داوری‌ها به پایان رسید

قلی‌زاده «خلوص» و «گذشت» را 2 عنصر تشکیل دهند سینمای دفاع مقدس دانست و گفت: سینمای دفاع مقدس باید نشان دهنده  «گذشت» و «خلوص» باشد؛ لازم نیست حتما جنگ را در سینمای دفاع مقدس نشان داده شود. گذشت و خلوصی که در دفاع مقدس وجود داشت جنگ ما را با دیگر جنگ‌ها متفاوت کرد. ما باید به این‌ها بپردازیم. البته هر دهه‌، هنر ویژه خودش را دارد. در دوره‌ای حتما باید فیلم اکشن ساخت اما امروز قضیه فرق کرده و نوع نگاه مدرن شده است. هر نسل که جلوتر می‌رویم پتانسیل تولید آثار هنری دفاع مقدس افزایش می‌یابد چون زاویه نگاه‌ها متفاوت می‌شود. زاویه نگاه مخاطب نیز تغییر کرده و هر قالب هنری را نمی‌پذیرد. یک وقت باید با طنز حرف زد و زمان دیگری باید با شجاعت و صداقت حرف زد و فیلم ساخت اما دوره دیگری لازم است که فیلم اکشن ساخته شود.

این تهیه کننده سینما تاکید کرد: ما به سمتی می‌رویم که بگوییم سینمای دفاع مقدس و هنر آن ادامه دارد و پرداختن به بخش هنر در دفاع مقدس وظیفه هنرمندان است. هنرمندان باید انجام وظیفه کنند؛ دفاع مقدس متعلق به شخص و گروه خاصی نیست بلکه همه باید در این عرصه حضور داشته باشند و انجام وظیفه کنند. 

وی اظهار داشت: ما در این جشنواره هنرمندان را از شاخه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جدا کردیم و برای داوری دعوت کردیم. زمانی گفته می‌شد شما داروان را فقط از یک طیف انتخاب می‌کنید. ما در این جشنواره زمینه این اتهام را رفع کردیم و اکثر داروان را از کسانی انتخاب کردیم که شاید در محافل تولیدی دفاع مقدس در گذشته دیده نشده بودند با اینکه تولید دفاع مقدس داشتند اما سال‌ها بود از این عرصه فاصله گرفته بودند.

1731 اثر هنری به جشنواره فانوس رسید/ بخش آزاد کیفی‌‌ترین آثار را داشت

دبیر دومین دوره جشنواره ملی فانوس گفت: ما این آثار را در شش بخش فیلم، هنرهای تجسمی، موسیقی و سرود، هنرهای نمایشی، پوستر با موضوع مدافعان حرم و بخش آزاد شامل افرادی خارج از ادارات کل که اثر هنری با موضوع ما تولید کرده بودند را در 2 مرحله داوری کردیم. مرحله اول هیئت انتخاب بود که از بین یک هزار و 731 اثر 228 اثر را شایسته رقابت در بخش مسابقه دانستند. هنری‌ترین بخش جشنواره بخش آزاد بود چون هنرمندان به طور مستقل حضور پیدا کردند.

جشنواره فانوس میزبان 1731 اثر هنری/ داوری‌ها به پایان رسید

قلی‌زاده افزود: 67 اثر در بخش آزاد جشنواره فانوس در که شامل فیلم کوتاه، مستند، تیزر و کلیپ بود به دست دبیرخانه ما رسیده است. البته در این بخش هیئت انتخاب نداشتیم و همه آثار را به بخش داوری راه دادیم. در این بخش کیفیت بسیار بالاتر از تولیدات ادارات کل بود.

این تهیه کننده سینما درباره پیشرفت تولیدات این دوره جشنواره فانوس عنوان کرد: جشنواره به لحاظ کمی روند افزایشی داشته است چون تعداد آثار بالا رفته است اما به لحاظ کیفیت اتفاقی رخ نداده است. دوره اول این جشنواره خیلی جدی گرفته نشده بود اما امسال رقابت جدی شکل گرفته است. مدیران هنری ادارات کل دوست دارند کار کنند و تندیس و لوح افتخار بگیرند اما با نبود بودجه مواجه هستند. ایجاد رقابت بین ادارات کل به وضوح قابل لمس است اما باید ببینیم استان‌های ما چقدر توان تولید دارند و سپس چه انتظاری داشته باشیم. در حال حاضر نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم.

وی تاکید کرد: من اعتقاد قلبی دارم که پول هنر را تولید نمی‌کند اما یکی از ابزارهایی است که در تولید هنر تاثیرگذار است. در این شکی نیست. باید امکانات باشد تا بتوانیم فیلم خوب بسازیم البته ممکن است که وجود داشته باشد که سکانسی زیبا بتواند فیلم خوبی بسازد. ما فیلمسازان خوبی داشتیم که اثر خوب داشتند اما بعد از آن نتوانسته‌اند اتفاق خوبی را رقم بزنند.

بهترین فیلم‌های حاتمی‌کیا با کمترین پول‌ها تولید شده است

دبیر دومین دوره جشنواره ملی فانوس افزود: نمی‌گویم چون پول نیست نمی‌توان هنر تولید کرد؛ نه من چنین حرفی نمی‌زنم. می‌شود اما با شرایط فعلی شدنی نیست. اگر آوینی پشت خاکریز بود، می‌شد. اگر حاتمی‌کیای زمان جنگ بود، می‌شد. بهترین فیلم‌های حاتمی‌کیا با کمترین پول‌ها تولید شده است. بهترین آثار هنری جهان در کنج زندان‌ها و کنج خانه‌ها تولید شده و کمترین امکانات را داشته‌اند. اما در حال حاضر باید پول و بودجه وجود داشته باشد تا اثر هنری خوب تولید شود. مدیران هنری ما نیز دوست دارند تولید خوب داشته باشند اما امکانات لازم را در اختیار ندارند.

جشنواره فانوس میزبان 1731 اثر هنری/ داوری‌ها به پایان رسید

قلی‌زاده عنوان کرد: وقتی برای تولید اثر هنری یک پنجاهم هزینه مورد نیاز بودجه پیشنهاد داده می‌شود چیزی بیرون نمی‌آید. مخصوصاً در بخش فیلم که سینما بیشتر از هر چیزی صنعت است. رقابت به وضوح در این جشنواره حس کردنی است اما برای کیفیت فعلا کار داریم.

این تهیه کننده سینما کیفی‌سازی را موجب دیده شدن آثار این جشنواره دانست و گفت: پیشنهاد می‌کنم ادارات کل تولید کمتری داشته باشند اما کیفی‌سازی کنند. سیاست جشنواره این است که درب تولیدات هنری را برای فکرهای جدید باز کنیم. نباید از فکرهای نوین و نگاه‌های نو ترس داشته باشیم چرا که همه به شهدا احترام می‌گذارند و دلیلی برای ترس وجود ندارد.

وی افزود: فیلم دفاع مقدس باید زیرپوستی باشد. باید پیام‌ فیلم‌های دفاع مقدس را در لایحه‌ پنهان منتقل کنیم. فکرهای نو می‌توانند حرکت و موج جدیدی در سینمای دفاع مقدس ایجاد کنند. ما باید طوری فیلم بسازیم که حتی کسی که نگاه مثبتی به دفاع مقدس ندارد فیلم را ببیند و در پایان متوجه پیام اثر شود. لازم نیست فیلم جنگی نشان دهیم بلکه در یک درام اجتماعی شجاعت و گذشت را نشان دهیم و لازم نیست صرفا بسیجی و شهید نشان داده شود.

جشنواره فانوس میزبان 1731 اثر هنری/ داوری‌ها به پایان رسید

دبیر دومین دوره جشنواره ملی فانوس ادامه داد: این جشنواره یک رقابت درون سازمانی ایجاد کرده است. کلیت این جشنواره چون موجب رقابت شده حتما مثمرثمر خواهد بود. امیدواریم کمی جلوتر برویم و بر اساس تحقیقات علمی جشنواره بتوانیم بر سیاست‌های کلان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز تاثیر بگذاریم. یعنی بتوانیم بودجه‌ها را بر اساس توانایی هر استان در زمینه تولیدات هنری تقسیم کنیم. یعنی استان‌ها را تخصصی ببینیم و هر استان در زمینه موسیقی استعداد دارم بودجه بیشتری در این زمینه به آن‌ها ارائه کنیم. البته این‌ها همگی برنامه است و تا عمل خیلی راه در پیش دارد.

قلی‌زاده درباره پیشرفت و موفقیت جشنواره در دومین دوره برگزاری گفت: ما با تغییر تیم داوری، استانداردسازی جشنواره و سایر مولفه‌ها موفقیت‌هایی کسب کردیم و به اهداف دومین دوره خودمان رسیده‌ایم و حتی فراتر از پیش‌بینی خودمان رفته‌ایم. امیدواریم در چهارمین دوره جشنواره شاهد یک جشنواره کاملاً استاندارد به دور از تشریفات و در سادگی کامل با محتوا و خروجی بالا باشیم که بتوانیم هنرمندان را به سوی این جشنواره سوق دهیم.

جشنواره فانوس میزبان 1731 اثر هنری/ داوری‌ها به پایان رسید

این تهیه کننده سینما اظهار داشت: ما در جشنواره فانوس در حال یک برندسازی هستیم که هیچ نمونه و الگویی از آن در کشور ندارد و از جهت‌هایی بی نظیر است چون ما در بخش‌های مختلفی فعالیت هنرمندان را به داوری می‌گذاریم که شامل بیشتر شاخه‌های هنری است. این اتفاق چون تولیدات درون سازمانی را ارزیابی می‌کند ایده بسیار خوبی است.

وی افزود: در شش شاخه این جشنواره هنرهای نمایشی تقریباً بالاترین کیفیت را دارد. سطح تئاتر و نمایش نامه‌های ما بالاست. در بخش فیلم آثار برگزیده کارهای خوبی بودند یعنی بر اساس موجودی تندیس ندادیم بلکه تندیس را به کسی دادیم که حق او باشد. در این بخش چند فیلم در حد رقابت بین‌المللی داشتیم.

دبیر دومین دوره جشنواره ملی فانوس خاطرنشان کرد: اختتامیه دومین دوره جشنواره فانوس از 30 آبان تا 2 آذرماه در بندرعباس با حضور هنرمندان برگزیده برگزار خواهد شد. استانداری هرمزگان و شهرداری بندرعباس حامیان این جشنواره بودند که باید نهایت تقدیر و تشکر را بخاطر همکاری‌های به عمل آمده را داشته باشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار