رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب:

گفت‌وگو و مناظره با ادیان الهی بخشی از تمدن اصیل اسلامی است

‌رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: گفت‌وگو و مناظره با ادیان اسلامی بخشی از تمدن اصیل اسلامی و دینی است.
کد خبر: ۳۱۸۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴ - 14November 2018

گفت‌وگو و مناظره با ادیان الهی بخشی از تمدن اصیل اسلامی استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب ظهر امروز در پیش نشست تخصصی همایش بین المللی امام رضا (ع) در سالن جلسات امام موسی صدر دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: نخستین همایش بین المللی امام رضا (ع) و گفت و گوی ادیان بهمن ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار می شود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: این همایش با محوریت عقلانیت در ادیان و خدامحوری نقطه مشترک ادیان و نقش گفت و گوی مسالمت آمیز در همزیستی با ادیان و محبت و عدالت برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: اسلام بر گفت و گو و توجه به مشترکات بین ادیان تاکید دارد، در حقیقت گفت و گو و مناظره با ادیان اسلامی بخشی از تمدن اصیل اسلامی و دینی است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار کرد: در صدها قرن گذشته و در جهان معاصر جنگ های زیادی بین ادیان مختلف صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از این جنگ ها بسیار وحشتناک بوده و انسان های زیادی را به کام مرگ فرستاده است چرا که بشریت به جای گفت و گو و مناظره با یکدیگر به نزاع و جنگ می پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب گفت: این ادیان گفت و گو و تبادل نظر و مناظره با رهبران ادیان دیگر را ننگ می دانستند و زبان جنگ را به کار می بردند.

وی افزود: ایران در زمینه گفت و گوی تمدنی سابقه خوبی در بین کشورهای دیگر داشته و مصون ترین کشور در میان مناطق درگیر جنگ بین ادیانی بوده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: در دانشگاه ادیان و مذاهب بر آنیم تا با زبان علمی و آکادمیک فرهنگ گفت و گو بین ادیان مختلف الهی را نهادینه کنیم.

وی گفت: فرهنگ گفت و گوی مسالمت آمیز باید در جامعه و در بین مردم و نخبگان علمی و دینی و اندیشمندان و عالمان توسعه یابد تا بتوان فرهنگ اسلامی و دینی و شیعی را گسترش دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین نواب عنوان کرد: گفت و گوی مسالمت آمیز بخشی از فرهنگ دینی ما به شمار می رود و در سیره امامان معصوم (ع) نیز دیده می شده است؛ ما با این فرهنگ رشد کرده ایم و امروز شکل و مسیر و راه گفت و گو تغییر کرده است.

وی اظهار کرد: یکی از امامانی که از راه گفت و گو و مناظره با اندیشمندان و بزرگان ادیان الهی به ترویج فرهنگ دینی و اسلامی می پرداخت امام رضا (ع) بود.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: شیوه ایشان در گفت و گو علمی و ساده و به همراه استدلال و دلیل محکم است.

وی بیان کرد: مناظرات و گفت‌وگوهای امام رضا (ع) غبار دشمنی‌ها را برطرف می‌کرد و رهبران ادیان با ملایمت و ملاطفتی که امام رضا (ع) داشت با دین اسلام به خوبی آشنا می‌شدند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب اظهار کرد: برگزاری همایش ها می تواند تا حد زیادی روش های گفت و گو با ادیان را توسعه دهد هر چند همایش و سمینار به تنهایی کافی نیست و باید به شکل عملی نیز وارد حوزه گفت و گوی بین ادیانی شد.

منبع: ایسنا

نظر شما
پربیننده ها