هشدار رئیس پلیس آگاهی کرمان در خصوص کلاهبرداری تلفنی/ 5 خطایی که انسان را به قربانی جرم تبدیل می‌کند

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: کلاهبرداری تلفنی رایج ترین شیوه کلاهبرداری است که اجابت 5 درخواست کلاهبرداران شما را به قربانی جرم تبدیل می‌کند.
کد خبر: ۳۱۸۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵ - 22October 2014

هشدار رئیس پلیس آگاهی کرمان در خصوص کلاهبرداری تلفنی/ 5 خطایی که انسان را به قربانی جرم تبدیل می‌کند

به گزارش دفاع پرس، سرهنگ "هوشنگ پوررضا قلی" رئیس پلیس آگاهی کرمان در تشریح این خبر گفت: امروزه عدهای کلاهبردار حرفه ای با استفاده از تلفن های همراه از نوع اعتباری از تمام اپراتورهای فعال و تلفن های همگانی ثابت فعال با اقشار مختلف ارتباط تلفنی برقرار می کنند.

وی افزود: در این تماس ها که اغلب مربوط به تلفنهای پایتخت است، کلاهبرداران مطالبی چون دریافت خدمات ، سفارش انجام کار متناسب با حرفه و تخصص قربانی منتخب و یا تعلق جایزه از قبیل قرعه کشی مشترکان خوش حساب، قرعه کشی مشترکان فعال، برندگان جشنواره­های فصلی، برندگان طرح هزاران لبخند و برندگان طرح "میلیونر شو" را مطرح کرده و مبادرت به کلاهبرداری از نوع کارت به کارت میکنند.

رئیس پلیس آگاهی کرمان تصریح کرد: در میان اقشار و حرفههای مختلف، یکی از ایده­آل ترین گروههای هدف برای تحقق اهداف مجرمانه این نوع از کلاهبرداران، افراد و گروههای فعال در حرفه پزشکی در تمامی سطوح و ردههای آن هستند که در قالب مذاکرات تلفنی به عنوان قربانی جرم کلاهبرداری از نوع کارت به کارت انتخاب می شوند.

وی اظهار داشت: در این نوع کلاهبرداری، بعد از مذاکره اولیه ، اولین خطا شکل گرفته و این خطا،احراز توافق در مذاکره با فرد ناشناس در حال تماس از شماره تلفن ناشناس است.

وی خاطر نشان ساخت: در این مرحله کلاهبردار شماره حساب بانکی فرد را مطالبه نموده تا مبلغی به عنوان پیش پرداخت و یا مبلغ کامل جایزه به حساب فرد واریز گردد که در این مرحله خطای دوم شکل می گیرد و این خطا، واگذاری شماره حساب بانکی به فرد نادیده و ناشناس است.

"پوررضا قلی" گفت: بعد از آن و در تداوم همان مذاکره معطوف به درآمدزایی، مجدداً کلاهبردار با فرد تماس حاصل و اعلام می کند که با وجود چندین مرحله تلاش، واریز وجه به حساب وی انجام نشده و با همان ادبیات کاملاً جذاب و بر مبنا و محور درآمد زایی ، از فرد خواسته می شود که برای واریز شدن وجه به حسابش ، به نزدیکترین دستگاه عابر بانک مراجعه نماید.

وی بیان کرد: اجابت این درخواست، خطای سوم شکل می گیرد و آن چیزی نیست جز مراجعه به دستگاه عابر بانک برای واریز وجه به حساب که مطلقاً در فرآیند عملیات صحیح بانکی و واریز وجه به یک حساب، نیاز به حضور صاحب حساب مقصد در کنار دستگاه عابر بانک نیست.

این مقام انتظامی تشریح کرد: بعد از مراجعه فرد به دستگاه عابربانک و در تداوم همان روند مذاکره کاملاً جذاب و امیدوار کننده به کسب درآمد ، از فرد درخواست می شود برای واریز وجه ، کارت خود را وارد دستگاه نماید که در این مرحله خطای چهارم صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: خطای چهارم قربانیان این نوع جرم در وارد کردن کارت به دستگاه عابر بانک برای واریز وجه به حسابش است که مطلقاً در فرآیند عملیات صحیح بانکی ، چنین فرایندی وجود ندارد.

رئیس پلیس آگاهی عنوان کرد: بعد از این مرحله ، کلاهبردار با طرح ادعاهای مختلف شامل تسلط بر سیستمهای نرم افزاری بانکها، آشنایی با کارمندان شبکه بانکی و دریافت کد­های مخصوص و ادبیاتی از این دست، از فرد خواسته می شود تا برای رفع مانع ایجاد شده و واریز شدن وجه به حساب بانکی­اش، در صفحه نمایشگر دستگاه عابر بانک دکمههایی مشخص را فشار دهد.

وی گفت: در این مرحله، قربانی، پنجمین خطای خود را انجام داده و دستور فرد ناشناس را در انجام عملیات بر روی دکمههای صفحه نمایشگر دستگاه عابر بانک اجابت می کند.

وی اظهار داشت: در واقع با انجام این مرحله از خواسته های فرد ناشناس، بدواً زبان صفحه نمایشگر از فارسی به لاتین تغییر یافته و بعد از تبدیل زبان صفحه نمایشگر به لاتین، فشار دادن سایر تکمه ها که معمولاً در قالب یک عدد چند رقمی است به تخلیه حداکثری موجودی کارت فرد و واریز همزمان به کارت فرد ناشناس در حال تماس منجر میگردد.
 
پوررضا قلی اضافه کرد: در این فرآیند مجرمانه، کلاهبرداران از تلفن ها و کارت های بانکی فاقد هویت واقعی و کاملاً غیر قابل بهره برداری استفاده می نمایند.
 
رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان تاکید کرد: می توانیم با عدم اعتنا، عدم پاسخگویی و عدم مذاکره با افرادناشناس و عدم انجام پنج خطای مطرح شده، به قربانی جرم در کلاهبرداریهای تلفنی و کارت به کارت تبدیل نشویم.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار