نشست خبری مجموعه مستند مداحان بزرگ برگزار شد

اولین قسمت "میراث مرثیه"، تصویرگر زندگی هنرمندانه اکبر ناظم

اکبر ناظم علم موسیقی نمی‌دانست و در یک میدان میوه‌فروشی کار می‌کرد و میدان دار هیئت بود اما بعد با عنایت‌هایی که به ایشان شد شروع به مداحی کرد. بسیاری از مداحی‌هایی که توسط مداحان مختلف خوانده ‌شده و هم‌اکنون نیز خوانده می‌شود مداحی‌هایی بوده است که حاج اکبر ناظم آن را خلق کرده بود.
کد خبر: ۳۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱ - 22October 2014

اولین قسمت

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، نشست خبری مستند "میراث مرثیه"، نگاهی به زندگی حاج اکبر ناظم؛ پیش از ظهر امروز برگزار شد. در ابتدای این نشست سید مازیار هاشمی، تهیه کننده این مستند گفت: در ابتدا آقای زنگنه طرح ابتدایی را به ما دادند و بعد از بررسیهای انجام شده این موضوع را باسازمان تبلیغات مطرح کردیم و نظر مساعدشان را جلب نمودیم.

وی ادامه داد: آذرماه سال گذشته استارت این مستند زده شد و از ابتدای برج ۲ سال جاری نیز وارد مرحله تولید شدیم این مستند جزء مستندهای فاخر است زیرا برای تمامی مراحلش زمان بیشتری نسبت به زمان معمولی گذاشته شده است به طوری که از زمان شروع تحقیقات تا اتمام پروژه یک سال طول کشید تا توانستیم این مستند ۵۲ دقیقهای را آماده کنیم.

وی ادامه داد: ساختار مستند، مستند بازسازی و داستانی است به طوری که دهه ۳۰ و دهه ۴۰ در این مستند ۵۲ دقیقهای بازسازی شده است. و کار کاملا تخصصی جلو رفته است. در این مستند از کسانی استفاده شده که یا هرگز جلوی دوربین نیامده و یا به سختی جلوی دوربین حاضر میشوند. راوی اصلی قصه و گوینده متن مستند نیز خانم ثریا قاسمی است در این مستند ۱۴۰ نفر عوامل به کار گرفته شده است.

هاشمی با بیان این مطلب که ما در این مستند به دنبال سود و منافع مالی نبودیم اظهار داشت: آن چیزی که بیش از هر چیزی دیگر در این مستند برای خود من جالب بود این بود که هرگاه که ما یک قدم جلو می رفتیم صد قدم جواب میگرفتیم. به نظر من اگر نگاه اهل بیت و خصوصاً خود امام حسین(ع) بر این پروژه نبود مسلماً خروجیاش هرگز اینگونه نمیشد.

در ادامه این نشست مهدی زنگنه، کارگردان "میراث مرثیه" گفت:  پدر بزرگ بنده مداح بوده و سال ۶۰ از دنیا رفت. مداحیهای ایشان که نوار کاستش موجود است توجه من را به این موضوع جلب کرد و با بررسی انجام شده دریافتم که بسیاری از مداحیهایی که توسط ایشان و توسط دیگر مداحان خوانده شده و هماکنون نیز خوانده میشود مداحیهایی بوده است که حاج اکبر ناظم آن را خلق کرده بودند.

وی ادامه داد: اکبر ناظم علم موسیقی نمیدانست و در یک میدان میوهفروشی کار میکرد و میدان دار هیئت بود اما بعد با عنایتهایی که به ایشان شد شروع به مداحی کرد و خودش نوحههایی را میسرود. بعد از مدتی این نوحهها را همه در تهران میخواندند به طوری که حتی مداحان دیگر پای نوحهخوانی ایشان میآمدند تا مداحی را از او یاد گرفته و تقلید کنند.

زنگنه تأکید کرد: هنوز هم خیلی از مردم و حتی مداحان نمیدانند که بسیاری از نوحههایی که میخوانند متعلق به حاج اکبر ناظم است و شاید دلیل این موضوع این است که کسی در طول سالیان متمادی رسانه هیئت را جدی نگرفت بنابراین آثاری که در این حوزه تولید شده هیچ جا ثبت نشده است.

وی ادامه داد: حاج اکبر ناظم فقط مداح ساده نبوده بلکه هنرمند بوده است و در زمان خودش بسیار نوآور و خلاق بوده تمام تلاش ما در این مستند این بود که این موارد را استخراج کرده و به تصویر بکشیم.

زنگنه بیان داشت: در نظر داریم که قسمتهایی دیگری را نیز در آینده تولید کنیم تا زحماتی را که هنرمندان دستگاه هیئت اباعبدالله الحسین(ع) کشیدهاند به تصویر بکشیم.

وی افزود: منابعی که در اختیارمان بود جز ۱۲ قطعه صدا از این مداح امام حسین (ع) و چند قطعه عکس چیز دیگری نبود بنابراین تلاش کردیم تا با ساختار مستند بازسازی شده روایتگری خوبی از زندگی وی داشته باشیم. از طرفی نگاهمان به ساختار فیلم به گونه ای بود تا طوری نباشد که فقط بچه هیئتیها پای آن بنشینند بلکه هر کسی که حب امام حسین (ع) را در دل دارد مشتاق شود و این مستند را ببیند.

وی ادامه داد: بستر هیئت به عنوان یک پایگاه اجتماعی اما سالها است که این بستر مورد توجه قرار نگرفته در حالی که مسلماً میتوان از این بستر قصههای مناسبی را تعریف کرد.

مهدی صفییاری دیگر تهیه کننده این مستند گفت: طرح اولیه این مستند ۱۳ قسمتی و با همین عنوان میراث مرثیه میباشد و تصمیم گرفتیم تا در رابطه با تمام مداحانی که از دنیا رفتهاند از جمله مداحانی مانند آقای قوام و مرحوم چمنی چنین برنامهای را تولید کنیم.. برنامه ریزی کرده ایم تا محرم سال دیگر ۷ تا ۱۰ قسمت این طرح را آماده کنیم. سازمان تبلیغات اسلامی نیز بعد از دیدن قسمت اول این مجموعه حمایت از دیگر قسمتهای آن را متقبل شدهاند.

وی با بیان این مطلب که این مستند در دهه اول محرم از شبکه سوم پخش خواهد شد اضافه کرد: رونمایی این مستند نیز روز جمعه ۲ آبانماه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در تالار سوره حوزه هنری برگزار میشود و همچنین در این مراسم حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مؤمنی رئیس حوزه هنری و جمعی از اعضای شورای شهر حضور خواهند یافت در ضمن در این مراسم از خانواده حاج اکبر ناظم نیز تقدیر خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار