به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کارگاه جلوههای ویژه با توضیحاتی از مجری جلسه دربارهی سوابق کاری آقای رستگار آغاز شد. مدیریت جلوههای ویژه بیش از صد و بیست فیلم سینمایی (فیلمهایی نظیر از کرخه تا راین، هیوا، پرواز در شب و گذرگاه) کسب دو سیمرغ از جشنواره فجر و دریافت هشت جایزه از جشنوارههای خارجی از جمله افتخارات ایشان است.
در ادامه رستگار توضیحاتی کلی و تئوریک دربارهی جلوههای ویژه به مخاطبان ارائه کرد که تمایزات میان ویژوال افکت و (جلوههای ویژه کامپیوتری) و اسپشیال افکت (جلوههای ویژه میدانی) از مهمترین آنها بود. ایشان درمورد همت و خودکفایی نیروهای داخلی در تولید جلوههای ویژه میدانی برای فیلمهای سینمایی گفتند: جلوههای ویژه میدانی در کشور ما رشتهای آکادمیک نبود و تلاشهای فردی نیروهای بومی باعث شد که چیزی به نام جلوههای ویژه میدانی در سینمای ایران شکل بگیرد. وگرنه اگر قرار بود با همان بضاعت قبل از انقلاب، فیلمهای جنگی بسازیم ناچار بودیم که مستشار از خارج بیاوریم تا این کار را برایمان انجام دهند.
وی در ادامه دربارهی نسبت ویژوال افکت و اسپشیال افکت در یک فیلم توضیح دادند که این دو همواره مکمل و متمم یکدیگر بودهاند و موجب افزایش کیفیت فیلمهای ما شدهاند. همچنین وی باذکر توضیحاتی از جلوهای ویژه میدانی و کامپیوتری فیلم امپراتور جهنم به کارگردانی پرویز شیخ طادی سعی کردند به شکلی کاربردی مکمل بودن این دونوع جلوهی ویژه را برای مخاطب خود توضیح دهند.
بحث مهم و کاربردی جلوهای ویژه میدانی ارزان، موضوع صحبت بعدی آقای رستگار بود. رستکار با ذکر مثالهایی نظیر چگونگی استفاده از چاشنیهای دستساز انفجاری، نحوهی ساخت گلولههای مشقی و نحوهی تولید خون مصنوعی سعی کردند راهکارهایی کاربردی و در دسترس در اختیار فیلمسازان جوان قرار دهند. در این کارگاه به شکلی دقیق نحوهی تولید گلولهی مشقی به هنرجویان آموزش داده شد و رستکارگفت: شما میتوانید با شکستن یک لامپ خارج کردن فیلامانش یک گلوه تولید کنید. فیلامان را به با دو سیم بلند به باطری وصل کنید. یک لولهی نازک تهیه کنید. سپس با مقداری گوگرد کبریت و پنبه گلوله شما حاظر است. به محض وصل کردن فیلامان به باطری فیلامان از لوله آتش میشود.
در پایان رستگار اظهار امیدواری کردند که در روزهای آیندهی جشنواره فرصتی مجدد جهت توضیحات تکمیلی دربارهی جلوههای ویژه مهیا شود.
انتهای پیام/ 121