ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با دفاع پرس:

فیلمسازان جوان ایرانی در حال شکل دادن جریانی جهانی در سینما هستند

استاد دانشگاه تهران با اشاره به جریان‌سازی جهانی فیلمسازان جوان گفت: جریان سینمایی انقلاب اسلامی نباید ناامید باشد بلکه وظیفه داریم تلاش کنیم و جشنواره‌های سینمایی فجر، عمار و مقاومت را حمایت کنیم.
کد خبر: ۳۲۰۸۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰ - 28November 2018

ابراهیم فیاض جامعه شناس و استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به آینده‌ جشنواره عمار اظهار داشت: این جشنواره با ورود به مباحث و سوژه‌های بین‌المللی در حال شکل دادن یک جریان جهانی است. جشنواره سینمایی عمار با استفاده از ظرفیت فیلمسازان جوان ضمن ایستادگی در برابر جریان سینمای سلطه، آینده را نیز خواهد ساخت.

وی جشنواره عمار را آغاز راه نهضت جهانی سینمای مستقل دانست و گفت: حوزه هنری نیز در روزها و سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی وضعیتی مشابه جشنواره عمار داشت و با گذشت زمان و فعالیت هنرمندان جوان این اتفاق قوت گرفت. جشنواره عمار نیز در آینده نزدیک رشد خواهد کرد.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: جریان سینمای انقلاب اسلامی نباید ناامید باشد بلکه وظیفه داریم تلاش کنیم و جشنواره‌های سینمایی فجر، عمار و مقاومت را حمایت کنیم. باید به آینده امیدوار باشیم و شک نداشته باشیم موفق خواهیم شد.

این جامعه شناس افزود: ساختار جشنواره عمار در حال تکمیل است. حتی ممکن است در آینده نزدیک یک عمار جدید از دل همین جشنواره بیرون آید و به نقد جشنواره پیشین بپردازد و هر بار شکل جدیدی داشته باشد. با این روال می‌توانیم در تمام سال جشنواره سینمایی، جشنواره کتاب و جشنواره علم داشته باشیم.

فیاض درباره وضعیت جشنواره فجر عنوان کرد: قول می‌دهم روزی جشنواره فیلم فجر نیز خصوصی و هیئت امنایی شود. این اتفاق به دلیل رشد و توسعه است که موجب گسترش نهادها می‌شود. یعنی از یک فضای بسته دریچه بازتری گشوده می‌شود.

استاد دانشگاه تهران به ساختارهای اشتباه جریان فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما روزانه در اتفاقات فرهنگی و هنری درباره ساختارهای غلط گذشته بحث و گفت‌وگو می‌کنیم لذا امیدواریم بتوانیم ساختارهای غلط را اصلاح کنیم.

این جامعه شناس درباره دستاوردهای پانزدهمین دوره جشنواره مقاومت اظهار داشت: امسال من برنامه‌های جشنواره مقاومت را مطالعه کردم و البته دیدارهایی با فیلمسازان بین‌المللی داشتم که خیلی بحث‌های عالی مطرح شد. باور نمی‌کردم روزی به این جایگاه برسیم. من تجریه داوری جشنواره فجر را نیز داشته‌ام اما آن چه امروز در جشنواره مقاومت رخ داده باعث خوشحالی است.

فیاض تاکید کرد: سینمای ایران بیش از هر چیزی نیازمند گفت‌وگوی درون گفتمانی است. اگر بتوانیم جریان درون گفتمانی را شکل دهیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها