برگزاری کارگاه ارتقاء مهارت هنرمندان بسیجی جشنواره مقاومت

کارگاه ارتقاء سطح دانشی و مهارتی هنرمندان بسیجی با حضور «مهدی حامد سقائیان» برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۰۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰ - 28November 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، کارگاه ارتقاء سطح دانشی و مهارتی هنرمندان بسیجی با حضور «مهدی حامدسقائیان» مدیر بخش پژوهشی و ادبیات نمایشی شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت برگزار شد.

سقائیان در این کارگاه که با موضوع «برخورد نقش و بازیگر» برگزار شد به تشریح درک نقش توسط بازیگر پرداخت و اظهار داشت: احساسات بازیگر نمایش باید زنده باشد و در لحظه زندگی کند تا منجر به حضور صحنه‌ای باشد. یعنی بازیگر روی تماشاگر تاثیر بگذارد.

وی در ادامه به تبیین درک نقش پرداخت و افزود: بازیگر نباید در نقش غرق شود، چون بازیگر از نقش جداست. اصلی به اسم تداعی کردن وجود دارد یعنی باید از تجربه بازیگر در نقش استفاده شود.

این مدرس تئاتر با ذکر مثالی برای طبیعی بودم نمایش گفت: حس گرفتن بازیگر موجب طبیعی بودن نمایش خواهد شد. بازیگران بزرگ همگی از تکنیک‌های تداعی استفاده می‌کنند تا بازی‌ها طبیعی جلو کند.

سقائیان گفت: پنج سال زمان لازم است تا یک بازیگر بتواند احساسی را زنده انجام دهد. ایجاد احساسات برای بازیگر بسیار مهم است که باید از فن جانشین‌سازی بهره گرفت.

مدیر بخش پژوهشی و ادبیات نمایشی شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت ادامه داد: تکنیک روانی برای ایجاد کار‌های حسی موجب صدمات روحی روانی برای بازیگر می‌شود. ما نمی‌خواهیم بازیگر در نمایش غرق شود بلکه فقط با آن نقش همزاتپنداری ایجاد شود.

وی عنوان کرد: بازیگر برای نقش درست خود باید مشاهده‌گر خوبی باشد. بازیگر باید باهوش، مطالعه‌گر و با دقت باشد. یکی از راه‌های بازیگری دیدن بازی‌ها بد است تا رفتار‌های بازیگر ضعیف را تکرار نکنیم.

این مدرس تئاتر نظریه بازی تکنیکی چوفوف را برای حاضرین تشریح داد و افزود: تکنیک بیرونی معتقد به کار‌های ساده بدنی است و برای اولین بار کلمه «نوآنس» را به وجود آورد. یعنی باکمک حرکت می‌توانیم حس جدیدی ایجاد کنیم.

سقائیان اظهار داشت: اگر بازیگری سه فرایند مشاهد، تقلید و تجربه داشته باشد یعنی لازم است اول خوب مشاهده کنیم، تقلید صورت گیرد و سپس تجربه کردن انجام می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها