فتاح در صحن علنی مجلس عنوان کرد:

تورم افسارگسیخته محاسبات ما را به هم زد/ طبقه اشرافی ایجاد نکنیم

رئیس کمیته امداد با اشاره به شعار دولت برای رفع فقر مطلق در کشور گفت: تورم افسارگسیخته در کشور امسال محاسبات ما را کاملا بهم زده است و انتظار می‌رود مجلس و دولت گامی اساسی برای تحقق این شعار بردارند.
کد خبر: ۳۲۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ - 28November 2018

تورم افسارگسیخته محاسبات ما را به هم زد/ در نظام اسلامی طبقه اشراف ایجاد نکنیمبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، «سیدپرویز فتاح» رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با حضور در صحن علنی مجلس با اشاره به حمایت‌های نمایندگان مجلس، از طرف خانواده‌های تحت پوشش و امدادگران این نهاد از اقدام مجلس در تصویب مناسب بودجه‌های حمایتی به ویژه تبصره ۱۴ و افزایش قابل توجه مستمری مددجویان طی دو سال اخیر تشکر و قدردانی کرد.

افزایش ۳۶ درصدی درآمد‌های کمیته امداد در تمام حوزه‌ها

رئیس کمیته امداد افزود: درآمد‌های کمیته امداد در هشت ماهه سال ۹۷ در همه سرفصل‌ها به طور متوسط ۳۶ درصد رشد نشان می‌دهد و با لحاظ کردن شرایط خاص اقتصادی و تورمی باید از اعتماد مردم خیر و زمان شناس ایران تقدیر و به خاطر داشتن چنین ملتی شاکر درگاه خداوند متعال باشیم.

فتاح با بیان اینکه کمیته امداد از نظر سازمانی و نیروی انسانی به سمت کاهش هزینه‌ها، مردمی شدن و استفاده از روش‌های نوین پیش می‌رود، ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که درآمد‌های سال ۹۷ کمیته امداد به بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

افزایش ۵۰ درصدی مراجعات مردمی به کمیته امداد در سال ۹۷

وی تاکید کرد: دولت در سال ۹۶ بودجه کمیته امداد را بیش از ۹۰ درصد تخصیص و پرداخت کرد و در هشت ماهه سال ۹۷ با وجود تنگنا‌های مالی اعتبار این نهاد را تقریبا پرداخت کرده است. همچنین طبق آمار مراجعات مردمی در کشور طی هشت ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته که بیشتر آن‌ها افراد خارج از تحت پوشش هستند. این آمار با شرایط اقتصادی و تورمی جامعه هم تطبیق دارد.

رئیس کمیته امداد با اشاره به عملکرد دو سال گذشته صندوق قرض الحسنه امداد ولایت اضافه کرد: امیدواریم در سال ۹۷ جمع پرداختی وام‌های صندوق به بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ سهمیه اعتبار وام تبصره ۱۶ با همکاری خوب بانک‌ها بیش از ۹۰ درصد محقق شد و ۱۹۰۰ میلیارد تومان جذب و با احتساب منابع صندوق امداد به ۱۳۵ هزار نفر وام اشتغال و خودکفایی پرداخت شد.

فتاح گفت: با دستور رئیس‌جمهور و ابلاغ دولت از محل ۱.۵ میلیارد دلار برداشت از صندوق توسعه ملی ۱۰۰ هزار فقره وام ۲۵ میلیون تومانی برای توسعه اشتغال پایدار روستایی لحاظ شد که امیدواریم روند کند پرداخت وام‌ها از این محل با پیگیری سازمان برنامه، وزارت رفاه، مجلس و بانک‌های عامل شتاب بگیرد.

۶۰۰ هزار خانواده جدید وارد چرخه حمایتی کمیته امداد شدند

وی بیان کرد: با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۴ و با در نظر گرفتن اوضاع جامعه در چند ماه اخیر، بیش از ۶۰۰ هزار خانواده پشت نوبتی وارد چرخه امداد شده و مشمول دریافت خدمات حمایتی قرار گرفتند و آمار مستمری‌بگیران در آبان ماه به دو میلیون و هفتاد هزار خانواده رسید.

رئیس کمیته امداد تاکید کرد: با توجه به شرایط چند ماه اخیر، با تزریق منابع لازم صف جهیزیه، کمک‌های درمانی، پرداخت اجاره و رهن، وام ضروری و کارگشایی نزدیک به صفر شده است.

فتاح با اشاره به مصوبه مجلس در مورد واگذاری ۵۰ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی به مددجویان کمیته امداد گفت: در این زمینه توفیق زیادی نداشتیم و امیدواریم با همت وزیر جدید مسکن، اقدام موثری تا پایان سال انجام شود.

وی افزود: طرح اکرام ایتام و محسنین با استقبال مردم نیکوکار و با رشد ۵۰ درصدی مواجه شده و بیش از ۸۰۰ هزار حامی در سراسر کشور ۱۷۰ هزار فرزند بی‌سرپرست و ۱۵۰ هزار فرزند بدسرپرست را تحت حمایت مادی و معنوی قرار داده‌اند. امروز هیچ فرزند بی‌سرپرستی بدون حامی نیست و متوسط دریافتی ماهانه هر فرزند یتیم در کشور از این طرح ۲۲۰ هزار تومان است.

رئیس کمیته امداد اظهار کرد: در سال ۹۷ تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان زکات جمع‌آوری شده که در سرفصل‌های حمایتی هزینه می‌شود، اما قانون زکات نیازمند تجدیدنظر است و به خوبی عمل نمی‌شود.

فتاح با اشاره به افزایش مستمری و یارانه مددجویان از دی ماه ۹۶ گفت: مستمری و یارانه تمام خانواده‌های تحت پوشش توسط صندوق قرض‌الحسنه امداد بدون خطا و تاخیر پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: در زلزله ۲۱ آبان سال ۹۶ در کرمانشاه دو هزار کامیون مایحتاج از کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان ارسال شد و در یک حرکت انقلابی ۲۵۰۰ واحد مسکونی مددجویان به اتمام رسیده و تحویل شد. همچنین ۲۸۰۰ واحد مسکونی دیگر تا خردادماه ۹۸ به مددجویان تحویل می‌شود. براساس بررسی‌ها در زلزله اخیر در کرمانشاه، واحد‌های احداثی برای مددجویان هیچ آسیبی ندید که نشان‌دهنده رعایت اصول کیفی در ساخت و ساز است.

رئیس کمیته امداد اضافه کرد: رویه ما این است که ابتدا مستمری مددجویان، سپس حقوق کارکنان شرکتی و قراردادی و در نهایت حقوق کارکنان رسمی و مدیران پرداخت شود.

ریالی از صدقات مردم از کشور خارج نمی‌شود

وی گفت: به مردم عزیز اطمینان می‌دهیم به هیچ‌وجه از صدقات، زکوات و انفاقات مردم در امور کارکنان استفاده نشده و ریالی به خارج کشور منتقل نمی‌شود. همچنین دفاتر خارج از کشور که بسیار محدود شده، با هماهنگی وزارت امور خارجه از محل درآمد‌های همان کشور اداره می‌شوند. ما امین مردم هستیم و نیات آن‌ها کاملا رعایت می‌شود.

فتاح با اشاره به اقدامات آستان قدس رضوی در حمایت از محرومان افزود: آستان قدس معاونت امداد مستضعفان را تشکیل داده و برای نمونه ۱۸۰ هزار نفر مددجوی اعزامی به مشهد در مدت سه روز میهمان آستان قدس بودند.

رئیس کمیته امداد با تقدیر از حمایت‌های سپاه پاسداران از محرومان گفت: سپاه سال قبل چهار هزار واحد مسکونی روستایی برای مددجویان احداث کرد و امسال نیز ساخت ۱۰ هزار واحد دیگر آغاز شده است. همچنین سپاه ۱۰ هزار جهیزیه و ۱۰۰ هزار بسته لوازم‌التحریر تحویل فرزندان تحت پوشش داده است.

وی صبر و تحمل خانواده‌های تحت پوشش را در شرایط طاقت‌فرسای تورم و گرانی مثال‌زدنی دانست و گفت: طبق اعلام بانک‌ها کمترین معوقات وام متعلق به مددجویان است. اگرچه مجلس باید در خصوص اختلالات در وام‌های مسکن روستایی ورود کند و یک مصوبه برای حل این معضل داشته باشد.

در نظام اسلامی نباید طبقه اشراف ایجاد کنیم

فتاح با بیان اینکه کمیته امداد نقشی در تولید فقر ندارد، افزود: همه ارکان نظام باید نسبت به رفع فقر و رسیدگی به نیازمندان اهتمام داشته باشند و همه‌جانبه به فقر حمله کنند. درمان اصلی فقر با رونق اقتصادی، مهار تورم، ثبات در بازار، افزایش درآمد سرانه، اقتصاد مقاومتی، مبارزه با قاچاق کالا، افزایش صادرات، رونق اشتغال و ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی امکان‌پذیر است.

رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه سبک زندگی مسئولان نباید با محرومان و فقرا فاصله زیادی پیدا کند، گفت: در نظام اسلامی نباید طبقه اشراف ایجاد کنیم. سفارش و خواهش ما سرکشی به منازل مددجویان تحت پوشش است و این سبک زندگی امیرالمومنین (ع) و همه ائمه بوده است. سادگی، تواضع و مردمی بودن باید فضیلت رایج در همه مسئولان باشد و در این صورت است که نظام و انقلاب بیمه می‌شوند.

وی با اشاره به انتخابات سال آینده مجلس در کشور گفت: امدادگران همچون گذشته حق دخالت در انتخابات له یا علیه کاندیدا‌ها را ندارند و در انتخابات آتی هم همین گونه عمل خواهد شد.

تورم افسارگسیخته محاسبات ما را کاملا بهم زد

فتاح با یادآوری شعار رئیس‌جمهور مبنی بر رفع فقر مطلق در کشور خاطرنشان کرد: تورم افسارگسیخته در کشور امسال محاسبات ما را کاملا بهم زده است. انتظار می‌رود مجلس و دولت در یک هماهنگی جدی گامی اساسی برای تحقق این شعار بردارند.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه طبق اساسنامه، معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری رکن نظارتی کمیته امداد است، تاکید کرد: سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، حراست کل کشور و موسسه مفید راهبر در طول سال بر همه امور درآمدی و هزینه‌ای امداد نظارت دارند و براین اساس شفافیت مالی کمیته امداد تایید شده و کمیته امداد از هیچگونه معافیت مالیاتی استفاده نکرده و همه ساله تسویه مالیاتی و گواهی عدم بدهی را اخذ کرده است. همچنین این نهاد قانون منع به کارگیری بازنشستگان را به طور کامل اجرا کرده است.

فتاح گفت: طبق گزارش سازمان خصوصی‌سازی اصل بدهی مددجویان امداد بابت خرید سهام عدالت تسویه شده است و از اینکه اولویت توزیع سهام به مددجویان امداد و بهزیستی تعلق گرفت تشکر می‌کنیم. کار امداد پیشگیری و درمان است. وضعیت جامعه تحت پوشش امداد از نظر آسیب‌های اجتماعی از متوسط کشور بهتر است. اگر چتر حمایت‌های اجتماعی را گسترده کنیم آسیب‌های اجتماعی که رفع آن هزینه بیشتری دارد کاهش می‌یابد. متوسط پرداختی ما با احتساب یارانه‌ها سبد کالا و تمام خدمات به هر نفر در ماه ۳۵۰ هزار تومان است در حالی که هزینه نگهداری زندانی و ترک اعتیاد بسیار بیشتر است.

وی اضافه کرد: کمیته امداد موسسات خیریه را رقیب خود نمی‌داند و ما تعامل را پیش گرفته‌ایم، اما نحوه صدور مجوز‌های بی رویه و نبود نظارت و کنترل بر آن‌ها هشداری است به همه ما که اصلاح این رویه نیازمند تجدیدنظر در قوانین مربوطه است.

رییس کمیته امداد افزود: از هموطنان و علمای اهل سنت در کردستان، سیستان و بلوچستان، ترکمن صحرا و سایر مناطق که با اعتماد و بزرگواری زکات مالشان را به محرومان همان منطقه از طریق امداد انفاق می‌کنند، تشکر می‌کنم.

وی در پایان با تشکر از مدیران و تمامی امدادگران کمیته امداد به توزیع سبد کالا توسط وزارت رفاه اشاره کرد و گفت: این مرحله با اولویت مددجویان امداد و بهزیستی با موفقیت قابل قبولی انجام شد و تقاضای ما این است که تا پایان سال چند مرحله دیگر تکرار شود. انتظار داریم مجلس و دولت در یک هماهنگی در بودجه سال ۹۸ توجه ویژه به ردیف‌های اعتباری امداد داشته باشند و اطمینان پیدا کنیم دریافتی مددجویان به اندازه نرخ تورم ۹۷ افزایش یابد.

انتهای پیام/ 241

 

نظر شما
پربیننده ها