نحوه شهادت نفر دوم تشکیلات فدائیان اسلام به‌دست «بختیار»

«عبدالحسین واحدی» و «اسدالله خطیبی» را به دفتر «تیمور بختیار» رییس شهربانی کل کشور می‌برند. «بختیار» در نخستین برخورد به «واحدی» ناسزا می‌گوید و مادر او را بدکاره می‌خواند. غیرت «واحدی» تحریک می‌شود و یک صندلی را باشدت به سوی «بختیار» پرتاب می‌کند. «بختیار» نیز بر می‌خیزد و با شلیک سه گلوله، «سید عبدالحسین واحدی» را به فیض شهادت می‌رساند.
کد خبر: ۳۲۱۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸ - 29November 2018

نحوه شهادت نفر دوم تشکیلات فدائیان اسلام به‌دست «بختیار»به گزارش دفاع پرس از کرمانشاه، شهید «سید عبدالحسین واحدی کرمانشاهی» سال ۱۳۰۸ در شهرستان «سنقر کلیایی» از توابع استان کرمانشاه متولد شد. علوم مقدماتی را نزد پدرش آموخت و سپس برای تکمیل تحصیلات، ابتدا به قم و سپس به نجف عزیمت کرد و در آن جا با نواب صفوی آشنا شد.

تلاش برای آزادی نواب صفوی

پس از آن که «نواب صفوی» در ساری دستگیر و خبر آن در تهران پخش شد، یارانش می‌کوشند برای راهپیمایی به ساری بروند. از این رو چندین دستگاه اتوبوس را برای حرکت آماده می‌کنند با این حال بنا بر پیشنهاد «آیت‌الله کاشانی» از این کار دست می‌کشند و تنها «سید عبدالحسین واحدی» به ساری می‌رود.

«واحدی» در دیدار با استاندار، فرماندار و دادستان ساری با برخوردی تند و شدید، آنان را تهدید می‌کند. سرانجام با پشتیبانی مردمی و تلاش‌های «واحدی»، «نواب» پس از ۱۱ روز بازداشت آزاد می‌شود.

همراهی با «نواب صفوی» در کاخ دادگستری

در کاشان شایع شده بود که دکتر «برجیس» (یهودی بهایی شده) ده‌ها تن از مسلمانان مخالف بهاییت را با دادن دارو‌های اشتباهی کشته و به عنوان طبابت به ناموس مردم تجاوز کرده است، هشت تن از فداییان اسلام کاشان از جمله «رسول‌زاده» و «رضا گلسرخی» به رهبری «تربتی واعظ» تصمیم می‌گیرند در فرصتی مناسب، برجیس را به سزای اعمالش برسانند. آنان به مطب «برجیس» می‌روند و وی را می‌کشند. آن‌گاه «لااله الا الله» گویان به شهربانی می‌روند و خود را معرفی می‌کنند.

دستگیری آخر و شهادت

در ۲۵ آبان‌ماه سال ۱۳۳۴ «حسین علاء» از سوی «مظفر ذوالقدر» ترور می‌شود ولی از مهلکه جان سالم به در می‌برد و «ذوالقدر» دستگیر می‌شود. با آشکار شدن هویت «ذوالقدر»، هدف او از این کار، دستور دستگیری همه اعضا رسمی و مطرح فداییان اسلام صادر می‌شود. «علاء» در ۲۷ آبان برای شرکت در افتتاحیه پیمان «سنتو» راهی بغداد می‌شود. «عبدالحسین واحدی» و «اسدالله خطیبی» تصمیم می‌گیرند که عراق بروند و در آن‌جا کار را عملی سازند. در اهواز «خاکی» معاون شهربانی، آنان را شناسایی و دستگیر می‌کند.

«واحدی» و «خطیبی» را بی‌درنگ به تهران و دفتر «تیمور بختیار» رییس شهربانی کل کشور می‌برند. «بختیار» در نخستین برخورد به «واحدی» ناسزا می‌گوید؛ و مادر او را بدکاره می‌خواند. غیرت «واحدی» تحریک می‌شود و با عصبانیت جواب او را می‌دهد و در این هنگام، یک صندلی را بر می‌دارد و باشدت به سوی «بختیار» پرتاب می‌کند. «بختیار» نیز بر می‌خیزد و با شلیک سه گلوله، «سید عبدالحسین واحدی» را به فیض شهادت می‌رساند.

پیکر شهید «واحدی» با شتاب به گورستان (مسگر آباد) در شرق تهران منتقل می‌شود در روزنامه‌ها هم اعلام می‌شود که «واحدی» در اهواز ادستگیر شده و چون قصد فرار داشته به دست ماموران به قتل رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار