مهدی حامدسقائیان در گفت‌وگو با دفاع پرس:

لطمه‌های آماتوریسم به جشنواره مقاومت/ تئاتر مقاومت باید با قوت حفظ و حمایت شود

یک مدرس تئاتر با اشاره به لطمه‌های آماتوریسم به جشنواره مقاومت گفت: اگر بخواهیم جشنواره مقاومت را از تقویم رویدادهای هنری حذف کنیم، باید یک جایگزین آلترناتیو داشته باشیم که فعلا وجود ندارد؛ پس باید این جشنواره را با قوت و کیفیت بهتری ادامه دهیم.
کد خبر: ۳۲۱۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ - 30November 2018

«مهدی حامدسقائیان» مدرس تئاتر و مسؤول همایش پژوهشی تئاتر مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، با اشاره به پیشرفت‌های تئاتر پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: تئاتر در ایران با پیروزی انقلاب اسلامی از نظر محتوایی، سبک‌ها، شکل آموزش و پژوهش تغییرات زیادی پیدا کرد و انقلاب اسلامی تاثیرات زیادی روی تئاتر ایران گذاشت.

وی گفت: یکی از مشخص‌ترین ویژگی‌های تئاتر بعد از انقلاب، توسعه تئاتر در ایران است. به طوری که ما پیش از انقلاب فقط 2 مرکز دانشگاهی در این زمینه داشتیم در حالی که امروز خوشبختانه ده‌ها مرکز آموزش تئاتر وجود دارد که چندین هزار دانشجو و استاد تئاتر در این مراکز مشغول هستند.

این مدرس تئاتر خاطرنشان کرد: تماشاخانه‌های زیادی در سطح شهرها ساخته شده است که خانه‌های فرهنگ و فرهنگسراها نیز به این امر خیلی کمک کردند و از نظر کمّی توسعه فوق‌العاده خوبی رخ داده است. هنرمندان تئاتر ایران نیز در سطح تئاتر جهان آدم‌های شناخته شده ای هستند. هنرمندان خیلی خوبی پس از پیروزی انقلاب اسلامی رشد پیدا کردند و بارها در جشنواره‌های بین‌المللی جایزه گرفتند.

حامدسقائیان افزود: تئاتر ایران همانند سینمای کشورمان در سطح جهان شناخته شده است و  افراد بسیاری از سایر کشورها برای تحصیل تئاتر به ایران سفر می‌کنند و اشتیاق نشان می‌دهند. همچنین در زمینه محتوایی، ارزش‌های جدیدی در جامعه تئاتری ایران به وجود آمد که روی صحنه‌ها آن‌ها را می‌بینیم. توجه به ارزش‌ها و گفتمان عاشورا، انقلاب و دفاع مقدس روی صحنه‌ها کیفیت‌های جدیدی به وجود آورده است.

لطمه‌های آماتوریسم بر جشنواره مقاومت/ تئاتر مقاومت باید با قوت حفظ و حمایت شود

وی ادامه داد: تئاتر تاثیر اجتماعی و روانی خوبی بر جامعه ما گذاشته است. هرچند نواقصی وجود دارد که می‌توانستیم بهتر از این باشیم، اما فکر می‌کنم شاخص‌ترین کاری که در تئاتر ایران انجام شد، همین بحث‌های محتوایی است که تئاتر ایران بعد از انقلاب توانست رویکردهای جدیدی به وجود آورد. همین‌طور در بحث‌های کمی و آماری پیشرفت‌های خوبی به همراه داشت.

این مدرس تئاتر ابراز امیدواری کرد که تئاتر ایران بتواند در بحث‌های کیفی پیشرفت بیشتری داشته باشد و گفت: کیفیت موجب روابط قوی‌تر بین‌المللی در عرصه تئاتر خواهد شد.

حامدسقائیان درباره جشنواره مقاومت نیز گفت: جشنواره‌ها در ایران زیاد هستند؛ اما فکر نکنید که این اتفاق فقط مختص به ایران است؛ بلکه در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و روسیه سالانه چندین جشنواره ملی و بین‌‎‌المللی تئاتر برگزار می‌شود. جشنواره‌ها 2 کارکرد متفاوت دارند؛ اول از همه اینکه می‌توانیم در جشنواره‌ها تولیدات جدید تئاتری و هنرمندان جدید و خلاق را ببینیم؛ سپس مرور بر اجراهای طول سال در جشنواره‌ها رخ می‌دهد تا تماشاگرانی که فرصت دیدن این اجراها را نداشته‌اند، بتوانند تئاتر خوب ببینند.

وی اظهار داشت: معمولاً جشنواره‌ها 2 رویکرد دارند؛ رویکرد اول سفارشی است که به بعضی از هنرمندان داده می‌شود و مروری بر تولیدات یک سال گذشته؛ اما حضور جشنواره تئاتر مقاومت خیلی موثر خواهد بود؛ چراکه جشنواره فجر به تنهایی نمی‌تواند باعث دوام و بقای مفهوم مقاومت در کشور باشد. فکر می‌کنم جشنواره تئاتر مقاومت یکی از فاکتورهای اساسی است که منجر می‌شود ارزش‌های فکری و دینی درباره مفهوم مقاومت و انقلاب اسلامی در ایران ماندگار شود.

لطمه‌های آماتوریسم بر جشنواره مقاومت/ تئاتر مقاومت باید با قوت حفظ و حمایت شود

این مدرس تئاتر تاکید کرد: اگر بخواهیم جشنواره مقاومت را از تقویم رویدادهای هنری حذف کنیم، باید یک جایگزین آلترناتیو داشته باشیم که فعلا وجود ندارد؛ پس باید این جشنواره را با قوت و کیفیت بهتری پیگیری و ادامه دهیم. جشنواره مقاومت طی سال‌های گذشته نمایشنامه‌نویسان، کارگردانان و بازیگران جوان زیادی را به جامعه حرفه‌ای کشور معرفی کرده است. ضمن اینکه هنرمندان حرفه‌ای نیز می‌توانند در این جشنواره بروز و ظهور داشته باشند و موجب کیفیت بخشی به جشنواره باشند. 

حامدسقائیان گفت: جشنواره تئاتر مقاومت تائیر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بالایی دارد که حتما باید آن را حفظ کرد. این جشنواره هرساله کارهای شاخص و خوبی معرفی می‌کند؛ اما به طور کلی خلأ آموزشی همواره وجود دارد و باید بازیگران، کارگردانان و طراحان کار بیشتری انجام دهند. آماتوریسم در سال‌های گذشته به تئاتر مقاومت لطمه زده است. اگر جنبه‌های آموزشی تقویت شود، این جشنواره تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها