در گزارش پزشک قانونی کشور مطرح شد

هشدار پزشکی قانونی در مورد افزایش گازگرفتگی با گاز Co/ مرگ 148 نفر در پنج ماهه امسال

سازمان پزشکی قانونی کشور به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تأکید کرد.
کد خبر: ۳۲۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۹ - 26October 2014

هشدار پزشکی قانونی در مورد افزایش گازگرفتگی با گاز Co/ مرگ 148 نفر در پنج ماهه امسال

به گزارش دفاع پرس، با توجه به استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم هر سال آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در این مدت با رشد قابل توجهی همراه است به نحوی که در سال گذشته از کل تلفات مسمومیت با گاز که 828 نفر بوده 645 نفر در نیمه دوم سال ثبت شده و تنها 183 نفر مربوط به نیمه اول سال است.

بر اساس این گزارش در سال گذشته از کل تلفات مسمومیت با گاز 588 نفر مرد و 240 نفر زن بودند که در مقایسه با سال قبل از آن رشد 18.8 درصدی داشته است. در نیمه دوم سال گذشته هر ماه در مقایسه با مدت مشابه آن در سال 1391 با رشد آمار گازگرفتگی مواجه بودیم در این مدت بیشترین متوفیات مسمومیت با گاز به ترتیب با 154 و 153 فوتی در ماه های دی و بهمن گزارش شده است.
 
مرگ 148 نفر در پنج ماهه امسال
 
اما در سال جاری در پنج ماهه نخست سال آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 14.5 درصد کاهش یافت. در این مدت 148 نفر بر اثر گازگرفتگی فوت کردهاند که از این تعداد 112 نفر مرد و 36 نفر زن بودند.
 
در این مدت استان های تهران با 36، اصفهان با 15 و البرز با 12 فوتی بیشترین آمار تلفات گازگرفتگی را داشتند در حالیکه این آمار در سایر استانها کمتر از هشت نفر در برخی استانها صفر بود.
 
یادآور می شود در ده سال گذشته (1383-1392) هشت هزار و 447  نفر از هموطنان به علت مرگ های ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن جان خود را از دست داده اند. در همین بازه زمانی (10 سال گذشته) سال 1386 با یکهزار و 24 نفر، بیشترین تعداد وقوع مرگ های ناشی از گازگرفتگی را داشته است.
 
بر اساس آمارهای موجود تعداد تلفات ناشی از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن عمدتاً در فصل زمستان به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی بیشتر از دیگر ایام سال است؛ بنابراین سازمان پزشکی قانونی با تأکید بر رعایت اصول ایمنی در نصب وسایل گازسوز به هم میهنان توصیه می کند:
 
در فصل پاییز و زمستان  و با سرد شدن هوا، شهروندان اقدام به نصب وسایل گرم کننده می کنند که بیشتر مصرف آنها گاز شهری است. عدم رعایت اصول ایمنی باعث مسمومیت با گاز منوکسیدکربن می شود، لذا هم میهنان در استفاده از این وسایل نهایت دقت را داشته باشند. به هممیهنان توصیه می شود ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا، به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن  از دودکش این وسایل توجه نمایند.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار