با حضور اهالی شعر و ادب صورت گرفت؛

برگزاری آیین وداع با پیکر زنده یاد «ابوالفضل زرویی»

آیین وداع با پیکر طنزپرداز کشور زنده یاد «ابوالفضل زرویی نصرآبادی» در حوزه هنری برگزار شد.
کد خبر: ۳۲۱۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳ - 03December 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین وداع با پیکر نویسنده و طنزپرداز بنام کشورمان، زنده یاد «ابوالفضل زرویی نصرآبادی» با حضور جمعی از اصحاب قلم و رسانه صبح امروز (دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷) در حوزه هنری برگزار و پیکر این هنرمند به سوی بهشت زهرا تشییع شد.

شهرام شکیبا در ابتدای این مراسم اظهار داشت: برای ارائه طرح طنزی خدمت استاد زرویی در حوزه هنری آمدم که باعث آشنایی و دوستی با این طنزپرداز فقید شد. هرگز زرویی پیوند خود را با حوزه هنری قطع نکرد و جلسات متعددی هم با حضور او ترتیب داده شد.

شکیبا گفت: واقعا این گردهمایی ما مجلس تذکر است، چرا که باید بدانیم اگر هر یک از ما سراغ این نویسنده را می‌گرفت، سه سال در تنهایی زندگی نمی‌کرد. به قول موسوی گرمارودی، زرویی عبیدزاکانی زمان بود. درک عمیقی از زمانه داشت و همه عمر خود را صرف ادبیات کرد، در حالی که می‌توانست رساله و مقالات متعددی بنویسد.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های زرویی وسعت مشربش بود. وی به جهت‌گیری‌های اصحاب ادبیات کاری نداشت و مهم برای زرویی تعامل و دوستی با همه بود.

غلامعلی حداد عادل در ادامه این مراسم گفت: زرویی خود را به عنوان چهره‌ای ماندگار در عرصه طنز ادبیات ثابت کرد. این طنزپرداز از دوران نوجوانی شعر طنز می‌سرود و به اندازه همه عمرش، مردم جامعه را خندانده است. کارنامه او ثابت می‌کند که زرویی شاعری منزوی نبود بلکه شان اجتماعی مهمی در کنار وجهه شاعرانگی‌اش داشت. در مجله گل‌آقا و نشریات دیگر حضوری گسترده و موثر داشت. بر خلاف برخی که گمان می‌کنند سرودن شعر طنز از سر بی‌سوادی است باید دانست که زرویی در این گمان نمی‌گنجد.

وی در ادامه توضیح داد: در اشعار جدی زرویی قدرت شاعری و کلامی به خوبی دیده می‌شود. طنزپردازی زرویی انتخاب آگاهانه او بود. اغلب کسانی که وارد شعر طنز نمی‌شوند به خاطر این است که از عهده آن بر نمی‌آیند و زرویی ثابت کرد که در این وادی قدرتمند و پرتوان است. در جامعه ما که دارای خط قرمز‌های متعددی است کار طنز مشکل‌تر از قبل از انقلاب است. اما زرویی با احترام به حدود اخلاقی جامعه، به خوبی از عهده رسالت طنزپردازی خود برآمد. زرویی یک مسلمان باوقار و اهل ادب بود که هم در شعر جدی و هم در شعر طنز دارای قدر و منزلت است.

موسوی گرمارودی در ادامه اظهار داشت: باید اجمالا بگوییم که زرویی در نقیضه سرایی بی‌نظیر بود. من مفصلا در مقدمه کتاب «اصل مطلب» که از وی منتشر شد، توضیح دادم و عمق ارزش‌های هنری این کتاب را بیان کردم.

همچنین ساعد باقری درباره زرویی گفت: ما با داغ قیصر امین‌پور و سید حسن حسینی فرو ریختیم و با درگذشت زرویی این داغ بیشتر شد. زرویی گوهری از ادبیات بود که در آثارش این گوهر آشکار است. آزادگی زرویی از همه ویژگی‌هایش بارزتر بود.

ناصر فیض مدیر دفتر حوزه هنری نیز بیان داشت: زرویی حرمت زبان و قلم را نگه می‌داشت و برای خوش آمد هر کسی شعر نمی‌سرود. زرویی برای انتقال تحربیاتش تمسک به خرج نمی‌داد. پژوهشگری زرویی نیز از ویژگی‌های ممتاز وی بود. شناخت ادبیات کهن و معاصر نیز از خصوصیات زبانزدش بود که شان و جایگاهی قابل ملاحظه در ادبیات امروز ما دارد. پایه گذاری دفتر طنز حوزه هنری از اقدامات قابل تقدیر زرویی است که برکات آن را تا امروز شاهد هستیم.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها