سردار هادیانفر در جمع خبرنگاران:

ثبت ۴۱ هزار جرم در فضای مجازی/ مردم رمز‌های یک‌بار مصرف را از بانک‌ها مطالبه کنند

رئیس پلیس فتا ناجا از ثبت ۴۱ هزار جرم در فضای مجازی خبر داد و گفت: بیشتر جرایم در این فضا در زمینه برداشت غیر مجاز بوده است.
کد خبر: ۳۲۱۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲ - 05December 2018

ثبت ۴۱ هزار جرم در فضای مجازی/ بیشتر جرایم فضای مجازی برداشت غیر مجاز استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار «کمال هادیانفر» رئیس پلیس فتا ناجا صبح چهارشنبه در حاشیه نشست سراسری رؤسای پلیس فتای کشور، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در هشت ماهه نخست امسال افزایش ۷۱ درصدی جرایم نسبت به سال گذشته داشتیم، اظهار داشت: امروز میزان کشف جرایم پلیس فتای ایران نسبت به کشور‌های توسعه یافته رشد خوبی داشته و در آمریکا میزان کشف جرم ۲۵ درصد است؛ این در حالی است که این آمار در ایران ۸۱ درصد است.

وی با بیان اینکه ۴۱ هزار جرم در هشت ماهه گذشته رخ داده است، افزود: پیش‌بینی ما این است که این آمار تا پایان سال به ۵۸ هزار جرم برسد.

سردار هادیانفر گفت: بیشترین جرایم در فضای مجازی، مربوط به برداشت‌های غیر مجاز است که برای کاهش میزان این جرم، از ابتدای سال همکاری‌های خوبی با دستگاه قضا و دادستان کل کشور صورت گرفته است.

رئیس پلیس فتا ناجا در ادامه با بیان اینکه در کشور ۴۰۰ میلیون عابربانک وجود دارد، عنوان کرد: برای کاهش جرایم بانکی، بانک‌ها موظف به ارائه رمز‌های یک‌بار مصرف (otp) به کاربران هستند.

وی با بیان اینکه در جلسه امروز مروری بر برنامه‌های سال گذشته و سال جاری در زمینه جرایم و موضوعات مقابله‌ای در بخش‌های مختلف صورت گرفت، اظهار داشت: تغییرات امسال به صورت عمده در سند نظام پیشگیری و مقابله توسط شورای عالی فضای مجازی بوده است که در این سند نظارت و آگاهی‌بخشی به مردم، کسب و کار‌ها و شرکت‌های خصوصی بر عهده پلیس فتا است.

سردار هادیانفر با بیان اینکه در فاز اول برای برقراری امنیت در فضای مجازی، موضوع بانکداری در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته است، گفت: مردم برای جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز باید رمز‌های یک‌بار مصرف را از بانک‌ها مطالبه کنند.

رئیس پلیس فتا ناجا ادامه داد: کاربران در بانک‌داری الکترونیک باید از رمز‌های یک‌بار مصرف استفاده کنند؛ اگر بانکی این تسهیلات را برای مردم قرار ندهند و حادثه‌ای رخ دهد، بانک مقصر است و باید جوابگو باشد.

وی با بیان اینکه در مراحله بعد دستگاه‌های پوز در اولویت است، افزود: طی هماهنگی فرمانده ناجا با رئیس جمهور و طی ابلاغ بانک مرکزی به بانک‌ها، بانک‌ها باید otp را در اختیار مردم قرار دهند.

سردار هادیانفر درباره بانکداری اینترنتی گفت: هر کسی بخواهد از اینترنت‌بانک استفاده کند و پرداخت و... داشته باشد، می‌تواند رمز یک‌بار مصرف خود را فعال کند.

رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه کسب و کار‌های جدید و استارت‌آپ‌ها رشد سه هزار و ۲۰۰ درصدی داشته است، بیان کرد: ما از این استارت‌آپ‌ها حمایت می‌کنیم؛ هرچند قانونی در این خصوص نداریم.

وی ادامه داد: کسب و کار‌ها موضوعاتی است که در دستور پلیس فتا قرار دارد. تاکنون ۵۱ هزار متقاضی فروشگاه اینترنتی درخواست نماد اعتماد الکترونیک از پلیس فتا داشتند که ۳۱ هزار فروشگاه نماد اعتماد الکترونیک دریافت کرده‌اند.

سردار هادیانفر با اشاره به عضویت ۳۵ میلیون کاربر در طلاگرام و هاتگرام، در خصوص آمار جرایم در تلگرام و اینستاگرام گفت: ۴۱ درصد جرایم در تلگرام، طلاگرام و هاتگرام صورت می‌گیرد که با توجه به فیلترینگ، جرایم کاهش داشت. همچنین ۲۴ درصد جرایم در اینستاگرام صورت می‌گیرد.

رئیس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: امنیت فضای مجازی یک محصول نیست، بلکه امنیت یک فرایند دارد و از خود فرد آغاز شود.

وی همچنین با اشاره به موضوع همیاران پلیس گفت: در حال حاضر بیش از ۴۲ هزار همیار پلیس در کشور داریم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها