روحانی در نشست خبری:

بانک‌ها سرمایه‌های منجمد و بنگاه‌داری را رها کنند/ روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود

رئیس جمهور گفت: بانک‌ها باید سرمایه‌های منجمد و بنگاه‌داری را رها کرده، شرکت‌ها و اموال خود را بفروشند و پول حاصل از آن را برای مردم و بخش تولید هزینه کنند.
کد خبر: ۳۲۲۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۰ - 05December 2018

بانک‌ها سرمایه‌های منجمد و بنگاه‌داری را رها کنند/ رشد نقدینگی در کشوربه گزارش خبرنگار دفاع پرس از سمنان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «حسن روحانی» رئیس‌جمهور در ادامه سفر دو روزه خود به استان سمنان شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران در محل استانداری سمنان ضمن بیان اینکه از وحدتی که در استان وجود دارد خوشحالیم، اظهار داشت: ما همواره در کشور مرهون کمک مردم هستیم، مردم در روزهای سخت همیشه پشت نظام بوده‌اند و دست دولت را گرفته‌اند و امروز هم‌ چنین است، ما در شرایطی هستیم که بودجه سال آتی تنظیم‌شده و امیدواریم با هماهنگی که با مجلس شورای اسلامی به عمل خواهد آمد این بودجه مایه خیر و برکت برای مردم باشد.

وی اضافه کرد: خوشحالم که در این سفر دو برنامه دیگر هم داشتیم که یکی به مناسبت ۱۶ آذر و روز دانشجو که با حضور دانشجویان برگزار شد و سپس با نخبگان و فعالان اقتصادی که برکات خوبی به همراه داشت.

آزادترین دانشگاه‌های دنیا از لحاظ بیان نقدها را داریم

رئیس‌جمهور بابیان اینکه دانشگاه‌های ما آزادترین دانشگاه‌های دنیا ازلحاظ بیان نقدها هستند، ابراز داشت: فکر نمی‌کنم در کمتر کشوری یافت شود که دانشجویان و تشکل‌ها آزاد نظراتشان را مطرح کنند معمولاً ما از دانشگاه‌های تهران بازدید می‌کنیم اما سال گذشته در سیستان و بلوچستان و امسال در سمنان مراسم روز دانشجو برگزار شد.

روحانی بابیان اینکه در این دولت است که همه ۱۶ آذرها با گرمی و نشاط فراوان در سراسر کشور برگزار می‌شود و سخنران‌های مختلف صحبت می‌کنند، تصریح کرد: سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ نشست در ۱۶ آذر برگزار شد لذا خوشحالیم که هم در مهرماه و آذرماه در اختیار دانشگاهیان بوده‌ایم.

وی همچنین بابیان اینکه دیگر موضوع برگزارشده در استان سمنان اجلاسیه نماز بود که خوشبختانه باشکوه خوبی برگزار شد، تأکید کرد: نماز پرچم به اهتزاز درآمده دین است و هرکجا که نماز باشد ما احساس معنویت می‌کنیم و این توفیق امسال نصیب من شد.

طرح انتقال آب به استان سمنان آماده است

رئیس‌جمهور بابیان اینکه آب مهم‌ترین موضوع استان سمنان محسوب می‌شود، ابراز داشت: همه ما از جمله مردم در بحث صرفه‌جویی آب باید همراهی کنند، مردم ما باید از آب آشامیدنی استفاده کنند و لذا همه به هم کمک کنیم، دولت نیز باید تسهیلات لازم را فراهم کرده و سرمایه‌های بسیاری انجام شود.

روحانی بابیان اینکه امروز طرح انتقال آب از دریای عمان تا خلیج‌فارس صورت خواهد گرفت و برای آن سرمایه‌گذاری خوبی شده است، تصریح کرد: حتی در اصفهان هم به دنبال اجرای این طرح هستند، بنابراین اگر سرمایه‌گذار خصوصی در این حوزه بیاید قطعاً بازگشت خوبی برای سرمایه‌گذار خواهد داشت لذا آب یک پروژه لازم و ضروری برای بسیاری استان‌های کشور است.

وی اضافه کرد: با هماهنگی‌های خوبی که با محیط‌ زیست به عمل آمد از نظر ما طرح انتقال آب به استان سمنان آماده است و ما مسائل محیط زیستی آن را حل کرده‌ایم.

تقاضای شاهرود برای مرز هوایی، کارگو و فرودگاه بین‌المللی به حق بود

رئیس‌جمهور با بیان اینکه شاهرود متقاضی به‌ حق مرز هوایی، کارگو و فرودگاه بین‌المللی بود که درباره این امر کار کارشناسی صورت گرفت و در کمیسیون‌های دولت به‌خوبی بررسی و به تصویب هیئت‌ وزیران رسیده است، ابراز داشت: لذا بر اساس آنچه اعلام شد کاملاً وزارت راه آماده است تا مقدمات اجرای این پروژه مهم را مهیا کند چراکه کارگو ضرورتی برای استان سمنان و شهرستان شاهرود محسوب می‌شود.

 روحانی در ادامه تصریح کرد: تفاهم‌نامه ۱۰ هزار میلیارد تومان طرح در استان سمنان برای بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی و بانک‌ها منعقدشده است و امیدواریم مجموعه این سفربه‌خیر و برکت برای مردم استان باشد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر طرح حرم تا حرم اضافه کرد: این طرح آزادراهی که می‌تواند به مردم کمک کند بخش اول آن از قم به گرمسار اجرایی شد و شاهدیم که درآمد خوبی را برای سرمایه‌گذار به همراه داشته است، بخشی دیگری از این طرح از گرمسار به سمنان است که دارای مشکلات کوچکی مانند تملک و اجرای نقشه است اما رفع آن دنبال می‌شود و وزارت راه در این خصوص مسئول است و از سوی دیگر امیدواریم قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) این طرح را به‌زودی عملیاتی کند زیرا طرح یک طرح ملی به شمار می‌رود و برای میلیون‌ها زائر رضوی که از این مسیر باید عبور کنند ان شاء الله تلاش خود را مضاعف می‌کنیم.

عقب‌ماندگی پروژه‌های استان سمنان جبران شود

رئیس‌جمهور بابیان اینکه مسیر شمال- جنوب کشور ما از طریق استان سمنان نزدیک‌ترین مسیر محسوب می‌شود، ابراز داشت: یکی از طرح‌ها جاده معلمان است که می‌تواند شمال کشور را به مرکز متصل کند، مقداری از این طرح بر مبنای قولی که در سفر قبل داده بودیم عقب است و باید این عقب‌ماندگی جبران شود.

روحانی در ادامه تصریح کرد: برنامه‌وبودجه در شورای اداری سمنان اعلام کرد که ۲۴۰ میلیارد تومان به استان اختصاص داده است و امیدواریم این بودجه سبب شود تا عقب‌ماندگی‌های استان جبران شود و از سوی دیگر یک هزار و ۴۶۶میلیارد تومان در این سفر اختصاص یافت که قطعاً راه خوبی برای توسعه استان محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار پیرامون مشکلات طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان نیز اضافه کرد: دولت برای این پروژه برنامه دارد، بخشی از مطالعات این طرح انجام‌شده است و من قبل از سفر از وزیر نیرو درباره آن پرسیده‌ام و وی گفت که مطالعات این طرح انجام‌شده است و از این بابت نگرانی نداریم.

روحانی ادامه داد: چالش این طرح مشکلات زیست محیطی بود و این نگرانی‌ها به‌حق بودند اما در هفته‌های اخیر به سازمان محیط‌زیست اعلا کردیم که بررسی‌هایشان را تسریع کنند، اعلام نظر نهایی برای آنکه چطور این آب انتقال با کاهش خطرات زیست‌محیطی انجام شود پیگیری شد لذا دولت هیچ مشکلی برای اجرای این طرح نمی‌بیند.

یکی از توفیق‌های دولت یازدهم مهار تورم بود

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران پیرامون تورم نیز تصریح کرد: یکی از توفیق‌های دولت یازدهم مهار تورم بود، البته باید این توضیح را نیز داد که افزایش رشد قیمت را کُند می‌کنیم و این به معنای عدم افزایش قیمت‌ها نیست، این مسیر را همچنان خواهیم داشت تا رشد سریع تورم متوقف شود.

روحانی راه کاهش تورم را کمک همگانی برای تولید و تأمین کالاهای اساسی و غیره دانست و اضافه کرد: بخش بزرگی از تورم ما امسال مربوط به حرکت پرشتاب نرخ ارز بازمی‌گشت که این امر به تمام مواد اولیه، واردات و جوّ روانی تأثیر گذاشت که متأسفانه دشمنان ما نیز در این زمینه کارهای زیادی کردند اما دولت توانست در این دو ماه تورم را کنترل کند. 

وی بابیان اینکه ایجاد تورم از اقدامات روانی دشمنان است، ابراز داشت: البته باید دانست که ما مشکلاتی نیز داریم اما ریشه آن به مقوله واردات، نرخ ارز و نقدینگی بازمی‌گردد ریشه اصلاح نقدینگی به اصلاح نظام بانکی باید دانست  تلاش دولت فقط این نیست که ۲۰ درصد را به حقوق اضافه کند دولت به دنبال این است تا مشکلات را تا حد زیادی برطرف کند.

روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: یکی از مشکلات ما امروز مقوله قاچاق به‌ ویژه در حوزه سوخت است، شاید روزانه بیش از ۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور قاچاق می‌شود که بخشی از آن به خاطر نرخ ارزان و نرخ گران ما در کشورهای همسایه است البته ستاد مبارزه با قاچاق باید با این امر مقابله کند، اما متأسفانه امروز در واردات و هم در صادرات قاچاق می‌شود ولی همه باید در کنار هم قرار گیرد تا مردم احساس امنیت و آرامش بیشتری کند.

روحانی بابیان اینکه تلاش دولت برای واردات کالاهای اساسی با همان قیمت ارز چهار هزار و ۲۰۰تومانی است، اضافه کرد: ۱۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته شد که این امر با دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد می‌شود تا افزایش قیمت صورت نگیرد و مردم نگرانی در این حوزه نداشته باشند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری پیرامون احزاب نیز ابراز داشت: خانه احزاب قبل از دولت یازدهم علناً تعطیل‌شده بود و سازمان‌های مردم‌نهاد و روزنامه‌ها با مشکلات متعدد روبرو بودند امروز حتی مشکلات چاپ و نشر نیز مانند گذشته وجود دارد و هرروز در حال زیادشدن هستند همچنین حضور خانم‌ها در فعالیت‌های سیاسی و اجماعی نیز بسیار زیاد شده است. 

رشد احزاب و فعالیت‌های مردمی در استان سمنان

رئیس‌جمهور در ادامه تصریح کرد: در استان سمنان البته همه آمار و ارقام نشان می‌دهد که رشد احزاب و فعالیت‌های مردمی و زنان نیز به‌خوبی دیده می‌شود باید در این شرایطی که امروز هستیم رقابت‌هایمان باید سالم باشد بهترین جایی که احزاب محک می‌خورند انتخابات هستند لذا ما باید زمینه را فراهم کنیم تا نظرات بیان شود.

روحانی اضافه کرد: برای حل مشکلات کشور نباید فکر کنیم دولت به‌تنهایی حلال مشکلات است درحالی‌که مردم، رسانه‌ها، سرمایه‌گذاران و غیره همه در رشد کشور تأثیرگذار هستند طی این پنج سال در زنجیره فولاد ۸۵ میلیون تن افزایش داشته‌ایم و که نشان می‌دهد  تلاش خوبی در کشور صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه همه بخش‌ها باید فعال شوند و توسعه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی در کنار هم دیده شود، ابراز داشت: برای مثال همین ۱۶ آذر که همه دانشجویان حضور دارند و بحث می‌کنند، به‌مثابه فعالیت‌های دانشجویی آزادانه به شمار می‌رود که دولت هم زمینه را برای فعالیت احزاب فراهم می‌کند.

روزانه یک هزار میلیارد تومان رشد نقدینگی داریم

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت نقدینگی در کشور نیز تصریح کرد: در بخش تولید امروز به گردش نقدینگی و تأمین سرمایه نیاز داریم، از سوی دیگر مشکل نقدینگی نیز در کشور وجود دارد و تقریباً روزانه یک هزار میلیارد تومان رشد نقدینگی داریم که دو منبع می‌تواند داشته باشد، نخست برداشت دولت از بانک‌ها و منبع دیگر برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است.

روحانی اضافه کرد: خوشبختانه دولت در زمینهٔ اول منضبط بوده است یعنی ما از بانک مرکزی و نقدینگی آن سال‌های قبل هم استفاده نکرده‌ایم و همواره محدود و در چهارچوب قانون بودجه بوده‌ایم اما از آن‌طرف یعنی برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نیز دارای مشکل بودیم.

وی همچنین بابیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل در بانک‌های غیردولتی است، ابراز داشت: متأسفانه بخش خصوصی در بانک‌ها مشکلات زیادی دارند، سال گذشته چارچوبی برای بانک‌ها ابلاغ شد و قدمی را برداشتیم که بی‌تأثیر نبود چراکه رشد نقدینگی ما نسبت به سال‌های قبل متناسب بوده است اما هنوز با نقدینگی و رشد آن روبرو هستیم.

بانک‌ها سرمایه‌های منجمد و بنگاه‌داری را رها کنند

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: بانک‌ها باید سرمایه‌های منجمد و بنگاه‌داری را رها کرده و شرکت‌ها و اموال خود را بفروشند و این پول را برای مردم و بخش تولید بیاورند.

روحانی اضافه کرد: یک موسسه مالی متخلف باعث شد تا دولت به‌ ناچار سی هزار میلیارد تومان کمک کند که حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای کشور نقدینگی ایجاد کرد و البته هنوز هم برخی از مالباختگان این موسسه مالی مشکلاتشان تمام نشده است. بنابراین جزء برنامه‌های مورد تأکید ما فروش اموال بانک‌ها و خروج سرمایه‌های منجمد است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها