پیام رهبر معظم انقلاب در زمان شهادت آیت‌الله «سید عبدالحسین دستغیب»:

شهید «دستغیب» شخصیتی مغتنم و ارزشمند برای عالم اسلام بود

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) در پیام خود به‌مناسبت درگذشت آیت‌الله شهید «دستغیب»، این شهید را شخصیتی مغتنم و ارزشمند برای عالم اسلام دانسته‌ و گفتند: این چهره پارسا و پرهیزکار در بهترین بخش از عمر پربرکتش بی‌اعتنا به زخارف دنیوی، همت و نیروی خود را در راه استقرار حاکمیت الله صرف کرد.
کد خبر: ۳۲۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۸ - 11December 2018

شهید «دستغیب» شخصیتی مغتنم و ارزشمند برای عالم اسلام بود

خبرگزاری دفاع پرس از شیراز، به مناسبت 20 آذر سالروز شهادت شهید محراب آیت‌الله «سیدعبدالحسین دستغیب»، نگاهی به زندگی، چگونگی شهادت و پیام های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص این شهید محراب دارد.

شهید محراب آیت‌الله «سیدعبدالحسین دستغیب» عالمی با اندیشه بود که عمر خود را در خدمت و پاسداری از ارزش‌های اسلام صرف کرد. وی در طول عمر خود نمایندگی مردم شیراز در مجلس خبرگان، امامت جمعه شیراز و نمایندگی «امام خمینی (ره)» در استان فارس را بر عهده داشت.

شهادت در «محراب» میراث ماندگار از اولین شهید محراب «امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب» است. بیستم آذر ماه سالروز شهادت سومین شهید محراب، آیت‌الله عبدالحسین دستغیب است؛ وی در سال 1360 هنگامی که برای ادای نماز جمعه شیراز عازم محل برگزاری آن بود از سوی منافقین ضدانقلاب در 68 سالگی به شهادت رسید.

شهید آیت‏ الله دستغیب در سال 1288 شمسی در شیراز متولد شد و پدرش «سیدمحمدتقی» از مراجع مشهور فارس بود، در دوازده سالگی از داشتن نعمت پدرمحروم ماند. او پس از اتمام دروس سطح، امامت جماعت مسجد «باقرخان» را عهده‌ دار شد و به دلیل فعالیت‌های تبلیغی مورد آزار دستگاه حاکمه قرار گرفت.

پس از آن به «نجف» رفت و در این شهر در کلاس درس «حاج شیخ کاظم شیرازی»، آیت‌الله «اصفهانی»، «حاج سیدمیرزا اصطهباناتی» و «حاج میرزا علی آقا قاضی طباطبایی» حضور یافت و بعد از طی مراحل حوزوی به درجه اجتهاد رسید.

مبارزات سیاسی مذهبی وی از دوران «رضاخان» و مشخصا از زمان کشف حجاب آغاز شد. شهید «دستغیب»، با آغاز واقعه کشف حجاب، با این حرکتِ رضاخان به مبارزه پرداخت. عوامل نظام افشاگری ها و حملات شجاعانه این روحانی جوان و غیور را تحمل نکردند و او را بارها به زندان بردند. امّا چون هیچ یک از تهدیدهای دولت، مرحوم شهید «دستغیب» را از انجام دادن وظیفه باز نداشت، در نهایت آن چنان او را تحت فشار قرار دادند که مجبور شد به «نجف اشرف» سفر کند.

آیت اللّه «دستغیب» خود در این باره می گویند: در زمان «رضاخان» ما را چند بار زندانی کردند. بعد فشار آوردند که لباس روحانیّت را باید کنار بگذاری و از جرگه روحانیت باید بیرون بروی. 24 ساعت مهلت دادند که خود را خلع لباس کنم. بنده ناچار به «نجف اشرف» رفتم و این کار در نوع خود وسیله خیری شد تا از محضر بزرگان آن روزِ حوزه استفاده کنم.

آیت‏ الله «دستغیب» پس از پیروزی انقلاب اسلامی وظایف ارزشمندی را در نظام جمهوری اسلامی از جمله: نمایندگی مردم شیراز در مجلس خبرگان، امامت جمعه شیراز و نمایندگی امام خمینی (ره) در استان فارس به عهده گرفت.

آیت‏الله «دستغیب» خدمات متعدد و ماندگاری را در زمینه ساخت، تاسیس و بازسازی بنا ها و آثار خیریه انجام داد این عالم وارسته در عمر خود تالیفات متعددی از جمله آدابی از قرآن، معراج، ایمان، گناهان کبیره، قلب سلیم، داستان‏ های شگفت و ... از آن جمله ‏اند.

این عالم وارسته در ایام تحصیل و تدریس و تبلیغ احکام اسلامی، از نگارش و تالیف نیز غفلت نکرد. از وی آثار فراوانی نظیر گناهان کبیره در 2 جلد، قلب سلیم، خطبه های شعبانیه، داستان های شگفت، توحید، معاد، بندگی راز آفرینش، 82 پرسش، اخلاق اسلامی، معراج و زندگانی صدیقه کبریو غیره بر جای مانده است.

پیام حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) به مناسبت شهادت آیت اللّه «دستغیب»:

آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی) در پیام خود به مناسبت در گذشت آیت الله شهید« دستغیب» این شهید را شخصیتی مغتنم و ارزشمند برای عالم اسلام دانسته اند و فرمودند: آنان که از سوابق زندگانی این شهید بزرگوار آگاهند می دانند که او از نخستین کسانی بود که پرچم تبلیغ انقلاب اسلامی را در سخت ترین شرایط در استان فارس برافراشت و بر معابر و مجامع نام امام امت را بر زبان جاری ساخت، با دستگاه ظلم و جور به مبارزه برخاست. این چهره پارسا و پرهیزکار در بهترین بخش از عمر پربرکتش بی اعتنا به زخارف دنیوی همت و نیروی خود را در راه استقرار حاکمیت الله صرف کرد و به یاد خدا دلخوش بود که «الا بذکر الله تطمئن القلوب».

پیام حضرت امام «خمینی(ره)» به مناسبت شهادت آیت اللّه «دستغیب»:

حضرت امام خمینی رحمه الله رهبر کبیر انقلاب در پیامی، شهادت آیت اللّه دستغیبی را چنین تسلیت گفتند:«شهادت برای فرزندان اسلام و ذریّه پیامبر عظیم الشأن صلی الله علیه و آله وسلم و اولاد فاطمه علیهاالسلام و یادگاران حسین علیه السلام در راه هدف و اسلام عزیز و قرآن کریم چیزی غیر عادی و پدیده ای غیر معهود نیست ... دستغیب را که معلم اخلاق و مهذّب نفوس و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی بود، با جمعی از همراهانش به شهادت رساندند و خدمت خود را به ابرقدرت و ابر جنایت کار زمان ایفا کردند، به گمان آن که به ملّت رزمنده ایران آسیب رسانند و آنان را در راه هدف به سستی بکشانند. این کوردلان نمی بینند که در هر شهادتی و در هر جنایتی ملّتِ متعهد به اسلام و کشور، مصمم تر و در صحنه حاضرترند؟ ... این جانب این ضایعه بزرگ و فاجعه اسفناک را بر حضرت وایعصر ارواحنا له الفدا، و ملت شجاع ایران و اهالی معظم استان فارس و خانواده آن شهید تسلیت می گویم.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار