به گزارش گروه سایر رسانههای دفاع پرس، «رضا مهدوی» کارشناس موسیقی و مدرس دانشگاه اظهار داشت: تا چند سال پیش شاهد برگزاری چهار دوره از جشنواره سراسری «موسیقی مقاومت» بودیم که البته از دورهای به بعد این جشنواره تعطیل شد و دوستان مسئول در دفتر موسیقی ارشاد با تدارک و برگزاری «جایزه موسیقی ققنوس» به دنبال توجیهی در ناکارآمدی جشنواره سراسری «موسیقی مقاومت» بودند.
وی با اشاره به اینکه تمرکز جشنواره «موسیقی مقاومت» بر تولید، بازتولید و مرور آثار موسیقی انقلاب و به ویژه دفاع مقدس بود گفت: «جایزه موسیقی ققنوس» که من هیچگاه به آن اعتقادی نداشتم با این نیت که این ژانر موسیقی را میتوان با تصاویری تلفیق و آن را در قالب نماهنگ و کلیپ عرضه کرد به وجود آمد که البته یک برداشت غلط پیرامون این مسئله وجود داشت که شاید موسیقی به تنهایی قادر نباشد مفهوم و موضوع ارزشی همچون انقلاب و دفاع مقدس را به مخاطب خود منتقل کند.
مهدوی تصریح کرد: برگزاری «جایزه موسیقی ققنوس» را باید یک خطای مدیریتی در عرصه فرهنگ و هنر به حساب آورد و باز تأکید میکنم که موسیقی به خودی خود و بینیاز به هر ابزار دیگری میتواند گویای مفهوم و محتوایی که به آن میپردازد باشد و بدون تعصب باید بگویم که اتفاقاً این سایر هنرها است که نیاز به موسیقی برای تأثیرگذاری بیشتر پیدا میکنند، اگر قرار بر تلفیق موسیقی با تصاویر باشد که شاهد هستیم جشنواره «فیلم مقاومت» همچنان در حال برگزاری است و بخشی از این رویداد میتواند به رقابت آثار نماهنگ و کلیپ اختصاص پیدا کند.
وی ادامه داد: جشنواره «موسیقی مقاومت» با عزم مدیران هنری ارشاد مجدد باید از سر گرفته شود و باید تمرکز آن بر تولید آثار جدید موسیقی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس و همچنین بررسی علل رونق و افول آن طی سالهایی که گذشت باشد ضمن آنکه بسیاری از آثار نوستالژیک در عرصه موسیقی انقلاب و دفاع مقدس را میتوان با ساختاری متفاوت و شیوهای مورد توجه نسل نوی انقلاب بازتولید و به آنها عرضه کرد که این جشنواره، فرصت خوبی برای انجام این مجموعه کارهاست.
مدیر اسبق مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به غلط مصطلح در زمینه تولید کلیپ و نماهنگ در ایران تأکید کرد: کلیپ و نماهنگ ساختار پیچیدهای دارد که روزگاری پیش از این افرادی همچون شاهرخ دولکو و رامین حیدری فاروقی سعی در تولید نمونههایی از آن داشتند که البته ادامه پیدا نکرد؛ آنچه که ما اکنون در حوزه نماهنگ و کلیپ شاهد آن هستیم چیز خودساختهای است که اساساً ماهیت این هنر تلفیقی را ندارد و باید برای رسیدن به استانداردهایی در این زمینه به ویژه در حوزه موسیقی انقلابی و ارزشی مجموعه اقداماتی صورت گیرد.
وی در پایان گفت: با توجه به برهه خطیری که در آن قرار داریم و در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بیش از پیش جای خالی رویدادی همچون جشنواره «موسیقی مقاومت» احساس میشود، جشنوارهای که می تواند با توجه به بروز نسل جدید موسیقی و شیوه متفاوت تولید آثار توسط آنها محلی برای تضارب افکار میان این نسل با نسل ابتدایی موسیقی انقلاب اسلامی باشد و در چالش به وجود آمده، موسیقی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به سمت و سوی اتفاقی مؤثر و مهم در ترغیب مخاطبان به این گونه موسیقی ترغیب کند.
منبع: ایکنا