بخش اول/ نژادبهرام در گفت‌و‌گو با دفاع پرس:

قالیباف مدیر تاثیرگذار شهر تهران/ خروج پادگان‌ها از شهر اشتباه است

عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران گفت: قالیباف جزو مدیران تاثیرگذار شهر تهران حساب می‌شود که در طول مدیریت طولانی که داشت، توانست کارهای مثبتی انجام دهد که جای تقدیر دارد.
کد خبر: ۳۲۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷ - 26December 2018

«زهرا نژادبهرام» عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، در مورد چگونگی ارتباط شورای اسلامی شهر تهران با شهروندان از آغاز کار پنجمین دوره این شورا اظهار داشت: شورای اسلامی شهر تهران به دنبال این است که مشارکت مردم را جلب کند؛ اما این موضوع یک آرزو و ایده‌آل خاص بود و در عین حال یک تعهدی است که ما از روز اول آغاز شورا به مردم وعده داده بودیم. نکته بعدی هم این است ‌که نظر مردم را در همه عرصه‌ها مانند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری داشته باشیم و مانند ناظران آگاه و هوشیار به عملکرد شورا نظارت داشته باشند و اگر دچار تخلفی شدیم ما را تصحیح کنند و به ما تذکرات لازم را بدهند.

وی افزود: اما عملی کردن این اتفاق بسیار سخت و دشوار بود و خیلی برای حل این مشکل فکر کردیم و گفتیم شاید بتوان از طریق شورایاری و سازمان‌های مردم نهاد این مشکل مرتفع شود، اما این نیز کافی نبود؛ زیرا خودم در گذشته در حوزه محلات فعالیت داشتم و با بررسی‌های کامل متوجه شدم راه دقیقی نیست،‌ شورایاری‌ها نیز آنقدر در محلات ریشه نداشتند که بتوانند واسطه ارتباط شورای شهر با مردم باشند، از طرفی سمن‌ها نیز خود با چالش‌های زیادی رو به رو هستند و آنها هم نمی‌توانستند کمک زیادی به ما کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت:  گزینه بعدی پیش روی ما رسانه ها بودند که تا حدودی توانستند به ما کمک کنند ولی این مورد نیز کافی نبود و با بررسی های دقیقی که انجام دادیم متوجه شدیم که حدود چهار سال پیش یک کمپین در ایران به شکل گرفته با نام «شهر خوب ایرانی» با کمک «‌un_ habitat»  آژانس مسکن سازمان ملل که وزارت مسکن و شهرسازی کشور ما نیز عضو این آژانس است و در کشور ما دارای دفاتر زیادی است.

نژادبهرام با اشاره به همکاری آژانس «هبیتات» با ایران گفت: بعد از انجام تحقیقاتی متوجه شدیم که این آژانس با کمک وزارت مسکن و شهرسازی یک وب‌سایتی راه اندازی کرده است تحت عنوان «شهر خوب ایرانی» از نگاه شهروندان و توانسته بودند که امکان این را فراهم کنند که نگاه شهروندان به شهر خوبشان در پایتخت چیست و در واقع در پی کسب نظرات مردم بوده و این نظرات را جمع آوری کرده بودند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: حدود یک ماه پیش با مسئولین آژانس «‌un_ habitat» و وزارت مسکن و شهرسازی جلسه ای داشتیم و اعلام آمادگی کردند که در این زمینه به ما کمک کنند با سایتی به نام «تهران خوب من» که می تواند کمک زیادی به شهر تهران بکند و شهروندان در مورد شهر خود نظراتشان را اعلام کنند. نامه ای به شهرداری تهران نوشتم و از آنها خواستم زمینه های مناسب را برای انجام این کار فراهم کنند و امیدوار هستم تا یک الی 2 هفته دیگر این اتفاق‌ مثبت رخ دهد.

عضو هیأت رییسه شورای اسلامی شهر تهران در مورد اینکه کدام دوره شهرداری تهران را بیشتر می پسندد، گفت: همه دوره های مدیریت شهری پس از انقلاب یک تجربه بود و با توجه به رویکردهای مدیریتی که هر دوره‌ در نوع خودش طلب می کرد، مدیریتی شهری نیز در همان لباس ظاهر می شد.

وی در مورد پاسخ به این سوال که مدیر انقلابی چه کسی است، گفت: انتخاب مدیر انقلابی بر اساس تجربه ای که ما داریم این طور بود که از بچه های انقلاب باشد و اینکه یک مدیر انقلابی باید رفتارهای جهادی و خدمت به ملت ایران و جمهوری اسلامی انجام دهد، ولی من تصورم از مدیر انقلابی تلفیقی است و فکر می کنم هم خاستگاهشان باید از انقلاب باشد و هم از نظر عملکرد، تندوتیز بوده و معطل مسائل اداری نشده، خودشان به دنبال کارهایشان بروند و همچنان اینگونه عمل کنند.

وی افزود: ما در درون جامعه ای زندگی می کنیم که به طور مداوم با آن ارتباط داریم و در واقع هم برخاسته از آن جامعه هستیم و هم انتظاراتی از ما می‌رود، اگر یک دوره فقط ساخت و ساز مورد توجه قرار گرفته است حتما جریان سازندگی موجود در کشور، ما را به این سمت هدایت می کرده و هدایت و دیدگاه های مدیری که انتخاب شده نیز در همین مسیر بوده است، گاهی اوقات انتخابات نیز برگرفته از فضای بیرونی جامعه است و هرکدام بنا به درخواست جامعه صورت می‌گیرد.

نژادبهرام باشاره به عملکرد شهرداران سابق تهران تصریح کرد: از کسانی که خیلی در شهر تهران تاثیرگذار بوده اند می توان به کرباسچی اشاره کرد که جریان تازه ای را از نگاه مدیریت شهری به شهر تهران تزریق کرد و نفر بعدی که بسیار در شهر تهران تاثیرگذار بود می توان به آقای قالیباف اشاره کرد که جزو مدیران تاثیرگذار حساب می شود که در طول مدیریت درازمدتی که داشت توانست کارهای مثبتی انجام دهد که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به سه شهردار انتخاب شده در شورای پنجم شهر تهران گفت: در بین سه شهردار اخیر فکر می کنم آقای نجفی جزو تاثیرگذارترین افراد بوده است به دلیل اینکه جریان تازه ای از شفافیت و پاسخگویی را در شهرداری تهران بازتولید کرد؛ زیرا اولین سایت شفافیت در شهرداری را نجفی ایجاد کرد، اولین بار تاسیس سایت های صدور پروانه جهت ایجاد شفافیت، در دوره ایشان اتفاق افتاد.

نژادبهرام در مورد انتخاب پیروز حناچی گفت: حناچی از جنس شهر و در حوزه شهری بسیار با تجربه است، ایشان بسیار انسان خوش فکری است، من نیز در دوره شهرسازی با ایشان کار کرده ام و فکر می کنم برگزاری مسابقه در حاشیه جنوبی دریاچه خلیج فارس یک اتفاق بسیار کم نظیر بود و آقای حناچی نیز قابلیت این را دارد که از مدیران تاثیرگذار شهری شود.

نژادبهرام در پاسخ به این سوال که آیا با خروج پادگان ها از شهر تهران مخالف است یا موافق گفت: من جزو کسانی هستم که با خروج پادگان ها از شهر مخالفت شدید دارم به این دلیل که شرایط  محیطی در اختیار پادگان ها می تواند  که در مواقع بحرانی اسکان موقت شهروندان تهرانی موثر باشد.

وی ادامه داد:‌ از دست دادن این فضا‌های باز به نفع شهر حادثه خیز تهران نیست همچنین پادگان ها امنیت شهر را چند برابر می کنند که می تواند کمک شایانی به شهر کند.

نژادبهرام در مورد انتظار خود از فرماندهی سپاه تهران بزرگ گفت: رویکرد بسیج ارائه کار داوطلبانه در راستای سازندگی در کشور است و در دوره جنگ تحمیلی بسیج مجبور شد خدمات نظامی ارائه کند و این موضوع بسیج را از ارائه کار داوطلبانه دور کرد و انتظارم از فرماندهی سپاه محمد رسول الله (ص) این است که با توجه به ظرفیت بالای بسیج و ارائه خدمات داوطلبانه، خوب است که در ساختن شهر تهران مشارکت فعال‌تری داشته باشد و برای رضایت شهروندان تلاش کنیم و فکر می کنم بسیج به عنوان بازوی عملیاتی کشور می تواند کمک زیادی به شورای شهر و شهرداری کند.

عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران در مورد‌ ساخت و سازهای پادگان «جی‌» گفت: نیروهای مسلح نقش مهمی در مدیریت شهری دارند، ظرفیت هایی را نیروهای مسلح دارند و انتظاراتی را نیز شورای اسلامی شهر تهران دارد، انتظارات ما از نیروهای مسلح این است که ضوابط و قواعد شهرسازی را رعایت کنند،‌ مثلا در پادگان «جی» در حاشیه بیرونی این پادگان شاهد ساخت و سازهایی‌ در کنار خیابان بودیم،‌ در حالی که بر اساس قوانین، پادگان ها فقط اجازه دارند در درون محوطه‌شان و در حد نیاز پادگان ساخت و ساز کنند ولی اجازه ساخت و ساز مراکز تجاری کنار خیابان را ندارند،‌ ما از نیروهای مسلح خواهش کردیم در سطح درونی پادگان فعالیت کنند و امیدوارم به آن رسیدگی شود، حتی در پادگان عشرت آباد واقع در میدان سپاه، یک برجی ظرف سه الی چهار روز ساخته شد و این موضوع تاثیر جدی در فضای شهری گذاشت و دچار چالش های بسیاری شد، مدتی متوقف شد و نهایتا زور مدیریت شهری نرسید و یک بنای تاریخی پشت برج های میدان سپاه ناپدید شد.

وی افزود: انتظارات شورای شهر از نیروهای مسلح رعایت حدود شهرسازی و تعامل مشترک است،‌ تعامل بین شورای شهر و نیروهای مسلح می تواند کمک زیادی به شهر تهران کند زیرا نیروهای مسلح هم دارای زمین های زیادی در سطح تهران هستند و هم از نیروهای انسانی بالایی برخوردارند و علاقه مند هستند که در سطح شهر تاثیرگذار باشند و ما ‌روی آنها حساب ویژه ای باز می‌کنیم و امیدواریم مارا یاری دهند.

انتهای پیام/ 251 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار