مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران:

ایثارگری در دوران دفاع مقدس می‌تواند الگوی ایثار اجتماعی شود

غلامرضا یاوند عباسی گفت: امروز ایثارگری در دوران دفاع مقدس می‌تواند به الگوی ایثار اجتماعی تبدیل شود و در مواردی همچون اهدای عضو، اهدای خون، اهدای سلول‌های بنیادی و مدرسه‌سازی باید خود را نشان دهد.
کد خبر: ۳۲۴۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸ - 22December 2018

ایثارگری در دوران دفاع مقدس می‌تواند الگوی ایثار اجتماعی باشدبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از خرم‌آباد، «غلامرضا یاوند عباسی» مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران شامگاه (شنبه 1 دی) در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری یادواره شهدا، از عوامل حفظ یاد و نام شهدا و جلوگیری از به فراموشی سپردن آنهاست.

وی با اشاره به فعالیت های شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید فضایی را برای هم‌افزایی و ارتقاء کیفیت کار فرهنگی ایجاد کند و می‌بایست به این موضوع به‌ طور جدی بپردازد که آیا ایثار و فداکاری در دوران دفاع مقدس جا مانده و یا قابلیت این را داشته که وارد لایه‌های مختلف اجتماع شده و  زندگی اجتماعی مردم را تحت تأثیر قرار دهد.

مشاور وزیر کشوردر امور ایثارگران افزود: مهندسی فرهنگی یعنی اینکه پازل‌ها را چگونه کنار هم باید چید که اقدام فرهنگی بسترهایی را به وجود آورد و بطور مدام اثرگذاری خود را در جامعه داشته باشد.

یاوند عباسی گم شدن پدیده انقلاب اسلامی را به سبب شروع جنگ تحمیلی باعث تأسف دانست و عنوان کرد: در مدت کوتاهی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همه درگیر دفاع شدیم و امروز صحبت‌ها از دفاع مقدس است، به‌راستی انقلاب چه شد؟

وی با بیان اینکه هنوز انقلاب را بازشناسی نکرده و به‌تبع نمی‌دانیم نقش مردم هر یک از استان‌ها در انقلاب چه بوده و کجا بایستی آن را نشان داد، تصریح کرد: اگر انقلاب نبود ما اکنون هیچ‌چیزی نداشتیم، چرایی انقلاب و اینکه در دوران ستم‌شاهی چه اتفاق‌هایی سبب قیام مردمی شد بایستی مدنظر شورا قرار گیرد.

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران خواستار به مرحله نهایی رسیدن دانشنامه دفاع مقدس لرستان شد و خاطر نشان کرد: دانشنامه دفاع مقدس به عنوان یک مستند واقعی به بیان نقش مردم در شکل گیری انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس می پردازد.

یاوند عباسی مجموعه فرهنگی دفاع مقدس لرستان را بسیار اثرگذارتر از موزه انقلاب و دفاع مقدس پایتخت دانست و یادآور شد: باغ موزه دفاع مقدس لرستان از نظر اشرافیت و موقعیت مکانی بر  مردم استان بسیار تأثیرگذار است. ایثارگری در دوران دفاع مقدس امروز می‌تواند به الگوی ایثار اجتماعی تبدیل شود و در مواردی همچون اهدای عضو، اهدای خون، اهدای سلول‌های بنیادی، مدرسه‌سازی باید خود را نشان دهد.

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران با بیان اینکه لرستانی‌ها از عناصر مؤثر دوران جنگ بودند، گفت: می‌توان معماری شهری را متناسب با نقش مردم در دوران دفاع مقدس طراحی کرد و برجستگی‌های رزمندگان را در منظر شهری می‌توان به خوبی نشان داد.

یاوند عباسی بر کیفی‌سازی یادواره‌های شهدا تأکید کرد و گفت: گاهی این یادواره‌ها به مراسم سوگ تبدیل شده در حالی که این‌گونه نبوده و گریه شب‌های عملیات از شوق  بوده است.

وی با اشاره به اینکه در یادواره‌های شهدا بایستی از آرمان‌های آنان گفت، اظهار داشت: شهدا بارها در وصیت‌نامه‌های خود به حفظ حقوق مردم و بیت‌المال و همچنین کمک به انقلاب و نظام تأکید کرده‌اند و بایستی این موارد را برای مخاطبان بازگو کرد.

مشاور وزیر کشور در امور ایثارگران با ابراز اینکه پدیده جنگ را می‌توان در سه حوزه تعریف کرد، افزود: نخست اینکه جنگی اتفاقی است که در آن ویرانی رخ می‌دهد، مقاومت و پایداری  است و  دفاع از ارزش ها به عنوان  یک دفاع مقدس از دیگر حوزه‌های جنگ است.

یاوند عباسی با بیان اینکه بهترین روش تکریم عملی ایثارگران این است که قانون ابلاغ شده بلافاصله بایستی روان‌سازی، بسترسازی و اجرایی شود، عنوان کرد: متأسفانه خیلی از قوانین مصوب شده اجرایی نمی‌شود که این موضوع اهداف دولت و نظام را زیرسوال برده و کام ایثارگر را شیرین نمی‌کند.

وی تصریح کرد: بهترین روش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت این است که ایثارگری که پست مدیریتی گرفت آنچنان خوب کار کند که برای مردم فرهنگ شود.

یاوند عباسی در پایان از تهیه‌شدن نظام‌نامه فرهنگ ایثار و شهادت در دبیرخانه شورا خبر داد و گفت: پیوست فرهنگی و همچنین برنامه‌های چگونگی مهندسی فرهنگ ایثار و شهادت تهیه شده و منتظر مصوب شدن برای ابلاغ هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار