نیلی احمدآبادی در جلسه رای اعتماد مجلس؛

تربیت نیروی انسانی متخصص، مومن و متعهد وظیفه وزارت علوم است/ دانشگاه باشگاه سیاسی نیست

نیلی احمدآبادی در جلسه رای اعتماد مجلس گفت: تربیت نیروی انسانی متخصص، مومن و متعهد وظیفه وزارت علوم است و دانشگاه نباید به باشگاه سیاسی تبدیل شود.
کد خبر: ۳۲۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۳ - 29October 2014

تربیت نیروی انسانی متخصص، مومن و متعهد وظیفه وزارت علوم است/ دانشگاه باشگاه سیاسی نیست

به گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس محمود نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی رییس جمهور برای تصدی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز در جلسه رای اعتماد خود برای این وزارتخانه اظهار داشت: فرا رسیدن ایام شهادت اباعبدالله الحسین را تسلیت عرض میکنم و فرصت را غنیمت شمرده  و بر ارواح شهدای انقلاب اسلامی درود می فرستم.

وزیر پیشنهادی علوم افزود: متاسفم که مدت محدودی را در اختیار داشتم تا خدمت نمایندگان برسم ولی خوشحال هستم که با روی گشاده و با دقت نظر نمایندگان محترم روبرو شدم و توانستم برنامه های خودم را تقدیمشان کنم و نقطه نظرات و دغدغه ها را بشنوم.

نیلی احمدآبادی در ادامه تصریح کرد: من همواره به این سخن امام راحل معتقد بوده ام که فرمودند، مجلس در راس امور است و در این مدت یک هفته بیش از بیش به این موضوع واقف شدم.

وی گفت: بخشی از صحبت هایم مربوط به ارائه برنامه هایم می باشد و بخشی دیگر را به شبهات منتقدان خواهم پرداخت.

وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: من وزیر پیشنهادی وزارتخانه ای  هستم که بیش از چهار میلیون دانشجو و جمع کثیری از اساتید و متفکران این کشور و یکی از بزرگترین سرمایه های کشور تحت  پوشش آن قرار دارد.

نیلی احمدآبادی با اشاره به وظایف این وزارتخانه یادآور شد: وظیفه این وزارتخانه در تعالی و رشد با هدف دستیابی به جایگاه پیش بینی شده در افق 1404 است و یکی از متوالیان اصلی سیاست های کلی علم و فناوری است که مقام معظم رهبری ابلاغ فرمودند.

وی گفت: دوستان مستحضر هستید که امروز، نیروی کار با سرمایه و منابع زیرزمینی در درجه دوم اهمیت قرار دارد و خالق اصلی ثروت؛ دانش و علم است و از گفتمان مقام معظم رهبری و دیگاه ایشان به خوبی مشخص است که کشور باید در چه جهتی گام بردارد.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه خاطرنشان کرد: تربیت نیروی انسانی متخصص، مومن و متعهد از جمله دیگر وظایف وزارت علوم است که قطعا آینده کشور را خواهد ساخت.

نیلی احمدآبادی اظهار داشت: تحقق نقشه علمی جامع کشور و ارتقای علوم انسانی در توسعه کشور و مشارکت در توسعه و پیشرفت حل مسایل کشور، از جمله وظایف این وزارتخانه کلیدی است.

وی با بیان این که نمایندگان محترم بدانند که تحقق این وظایف منوط به اجرای راه کارهایی است، تصریح کرد:  جلوگیری از سیاست بازی در دانشگاه ها باید مد نظر باشد. نباید دانشگاه باشگاه سیاسی جریان های چپ و راست شود، همچنین ایجاد محیط با نشاط علمی و شاداب در محیط دانشگاه ها، از جمله این وظایف است.

وزیر پیشنهادی رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به ایراد برنامه پیشنهادی خود در زمان تصدی وزارت علوم اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی کرده ام تا با رویکردی آینده نگر و منعطف بر اساس اسناد بالا دستی به ویژه توجه به دیدگاه ها و ابلاغیه مقام معظم رهبری سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران و سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی در تاریخ 29/6/93 برنامه های خود را تدوین و تهیه کنم.

وی سیاست های اجرایی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری برای دوره چهار ساله به شرح زیر عنوان کرد: جامعیت و کفایت اسناد بادستی نظام علم و فناوری و تعهد به اجرای آنان، همکاری و تعامل نزدیک با کلیه نهادهای سیاست گذار و مجری در حضور علم و فناوری، نقش آفرینی فعال دانشگاه در الگوی اسلامی، ایرانی متحول سازی و ارتقای کمی و کیفی علوم انسانی مبتنی بر معارف اسلامی، تعامل و همکاری فعال و اثرگذار بین المللی در حوزه علم و فناوری، تمرکز زدائی و تفویض اختیار در امور اجرایی، هدفمند کردن توسعه آموزش عالی متناسب با نیازهای جامعه، تمرکز در ارتقای کیفیت و آموزش و پژوهش را از سیاست های اجرایی وزارت علوم است.

وی در ادامه افزود: سازمان ها و دانشگاه های که بتوانند نیاز مشترک دستگاه های اجرایی را برطرف کنند از اولویت های وزارت علوم است که باید در دستور کار وزیر علوم و تحقیقات قرار گیرد.

نیلی توسعه متوازن در آموزش و عدالت در آموزش عالی و توجه به مناطق محروم را از دیگر اولویت های وزارت علوم برشمرد و اظهار داشت: به عنوان وزیر بر خود واجب می دانم که در صورت توفیق کسب رای نمایندگان این اولویت ها را با توجه به نظریات شما اجرایی کنم و برای تحقق برنامه های وزارت خانه علوم، تحقیقات و فناوری لازم است این وزارت خانه صاحب خانه ای داشته باشد و نقضی که اکنون وجود دارد برطرف شود.

وزیر پیشنهادی علوم در پاسخ شبهات نمایندگان گفت: دانشگاه تهران از لحاظ اده و اوده از دیگر دانشگاه های تهران بزرگ تر است و دارای شعب مختلف حتی در شمال تهران است. مدیری که براساس نظر هیات علمی انتخاب شده باشد نمی تواند دارای ضعف مدیریتی خاصی باشد.

نیلی در ادامه به اردویی که در دانشگاه پردیس کرج برگزار  شد اشاره کرد و گفت: اگر این اردو برخلاف مجوزی که به آن داده شده باشد برگزار شده باشد برخورد خواهیم کرد چنان که آقای اکبریان در خصوص مواردی که بیان کردند سندی در اختیار من قرار ندادند و تنها چیزی که من در اختیار دارم گزارش مکتوب معاون فرهنگی دانشگاه تهران است که در آن هیچ گونه تخطی در مراسم صورت نگرفته است.

وی افزود: در شروع این جلسه با ادای احترام به حضرت ایت الله مهدوی کنی و قرائت فاتحه مراسم شروع شد و موضوعی که خلاف شرع مقدس و قوانین دانشگاه صورت گرفته باشد گزارش نشده است اگر خلافی در این مورد وجود داشته باشد مسئولان دانشگاه برابر مقررات با آن برخورد خواهند کرد.

نیلی در ادامه به نامه ی که در سال 88 جمعی از اعضای هیات علمی آن را امضا کردند اشاره کرد و گفت: در سال 88 که از آن صحبت می کنیم باید به زمان و مکان آن نیز توجه کرد چرا که در این دیدار به دانشگاه اهانت شد و این امر مورد تقبیه رهبر معظم انقلاب قرار گرفت در 16 آذر به دانشگاه تهران وارد شدم و متاسفانه افرادی که پیشرفت مملکت را نمی خواهند همواره به جوانان القا می کنند که مرجع پیشرفت شما خارج از کشور است و این نامه به جوانان نشان داد که جوانان باید شکایت خود را به رهبر انقلاب بکنند و در این نامه به هیچ کس تعدی نشده است و آن چه که بر دانشگاه صورت گرفته ذکر شده است.

وی در ادامه گفت: در بیان برخی از نمایندگان مطرح شده که من جمع آوری کننده امضاء از 88 عضو علمی بودم و من باید بگویم که نه من جمع کننده امضا بودیم و نه تهیه کننده آن، من فقط امضا کردم و این که بیان می کنند این افراد مخالف نظام و وابسته به فتنه هستند باید بگویم که همه اعضا، اعضای هیات علمی بوده اند و شاعبه سیاسی در امضا کنندگان وجود ندارد.

نیلی در ادامه در دفاع از خود گفت: من هشت سال در دفاع مقدس حضور داشتم و به این خدمت خود افتخار می کنم، عملکرد من در این هشت سال به خوبی واضح است.

نیلی در ادامه تصریح کرد: 7 سال و نیم مسئولیت پردیس دانشگاه فنی را برعهده داشتم، دانشگاه فنی، اعضای هیات علمی و دانشجویان و گزارش های متعدد از من نیز در این دانشگاه وجود دارد و می توانید به آنها مراجعه کنید.

وزیر پیشنهادی رئیس جمهور با تاکید بر این که من مدیر اجرایی صفر نیستم تصریح کرد: اگر نتوانم تحولی در حوزه مدیریتی ایجاد کنم هرگز مسئولیتی را نمی پذیرم و معتقدم آموزش عالی نیاز به تحول دارد.

نیلی گفت: اگر من وزیر علوم شوم، ارتباط صنعت و دانشگاه را بهبود می بخشم و این رابطه را می توانید در زمانی که من ریاست دانشگاه پردیس را بر عهده داشتم مشاهده کنید.

نیلی همچنین به همکاران خود در دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: هیچ یک از همکاران من چه در گذشته و چه در امروز خطوط ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است را زیرپا نگذاشته اند و در ادامه نیز نخواهند گذاشت و من هیچ یک از همکاران خود را از سمت خودشان برکنار نکردم مگر این که دوره سمت آنها پایان یافته باشد.


انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها