ارقام و اظهارنظرات متفاوتی از سوی برخی در رسانهها و فضای مجازی دست به دست شد که نشان میدهد بودجه نیروهای مسلح کاهش چشمگیری داشته است.
جزئیات لایحه بودجه سال آینده نشان میدهد اعتبارات جاری نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی در دو «فصل امور دفاعی» و «حفظ و نظم امنیت عمومی» در سال 97 بالغ بر 61 هزار و 400 میلیارد تومان مصوب شده که در لایحه دخل و خرج سال بعد به 51 هزار میلیارد تومان کاهش یافته و 17 درصد افت دارد.
البته این رقم بدون در نظر گرفتن سهم 20 هزار میلیارد تومانی پیشبینی شده در بند «ب» تبصره «یک» لایحه بودجه بوده است. تخمین این اعتبار از محل منابع صندوق توسعه بوده با فرض این اعتبار سرجمع دو فصل مذکور برای سال آینده 71 هزار میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به مصوب سال 97، حدود 15.6 درصد افزایش خواهد یافت.
در این بند آمده است: به دولت اجازه داده می شود تا مبلغ چهار میلیون و هفتاد و هفت هزار و یکصد و سی و هفت میلیارد و یک میلیون ( ٤.٠٧٧.١٣٧.٠٠١.٠٠٠.٠٠٠ ) ریال از مصارف عمومی دولت را ابلاغ نماید و از محل وصول مازاد منابع عمومی این قانون نسبت به ارقام مصوب ( به ویژه منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز)، اصلاحات ساختاری و همچنین برداشت مجاز از صندوق توسعه ملی ، مصارف عمومی این قانون را تا سقف چهارصد هزار میلیارد ( ٤٠٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ) ریال به شرح زیر افزایش دهد.
دویست هزار میلیارد ( ٢٠٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ) ریال بابت اجرای ماده ( ١٠٦ ) قانون برنامه ششم توسعه. این اعتبار با تفاهم سازمان برنامه و بودجه کشور و ستاد کل نیروهای مسلح توزیع می گردد.
ارقام مربوط به تقویت بنیه دفاعی در ستادکل نیروهای مسلح از رقم مصوب 2 هزار و 400 میلیارد تومان در سال 97 به 102 میلیارد تومان برای سال 98 کاهش یافته و همچنین اعتبار این موضوع در وزارت دفاع برای سال 97 بالغ بر 2 هزار و 800 میلیارد تومان مصوب شده بود که در لایحه بودجه سال آینده به 620 میلیارد تومان تنزل پیدا کرده است.
عنوان | عملکرد سال 96 | مصوب سال 97 | لایحه بودجه 98 | درصد تغییر |
فصل امور دفاعی | 28.425.000 | 42.700.000 |
30.900.000 |
27.6- |
فصل حفظ و نظم امنیت عمومی |
13.921.000 |
18.700.000 | 19.942.000 | 6.4 |
تحقیق و توسعه امور دفاعی | 70.557 | 332.684 | 343.027 | 3 |
جمع | 42.416.557 | 61.733.684 | 51.185.027 | 17.26- |
افزایش 6.4 درصدی در فصل حفظ نظم و امنیت مربوط به بالا رفتن اعتبار یک نهاد امنیتی دولتی است
راهکار قابل تامل مسئولان برای افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومانی اعتبار بنیه دفاعی کشور گره زدن آن به منابع صندوق توسعه ملی و یا افزایش صادرات نفت و گاز به بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز است. در حالی که هم اکنون به واسطه تحریمها صادرات نفت به کمتر از یک میلیون بشکه رسیده است.
ردیف | عنوان دستگاه | عملکرد سال 96 | مصوب سال 97 | لایحه بودجه 98 | درصد تغییر |
106000 | نیروی انتظامی | 10.117.000 | 14.597.000 | 14.515.000 | 0.5- |
111100 | وزارت دفاع | 4.411.000 | 6.860.000 | 3.154.000 | 54- |
111120 | سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح | 20.258.000 | 23.251.000 | 29.620.000 | 27 |
111200 | ستاد مشترک ارتش | 8.532.000 | 11.131.000 | 10.142.000 | 9- |
111300 | ستاد مشترک سپاه | 13.550.000 | 20.236.000 | 15.471.000 | 23.5- |
111400 | ستاد کل فرماندهی نیروهای مسلح | 1.298.000 | 2.921.000 | 460.000 | 84- |
بنیه دفاعی کشور در نظام جمهوری اسلامی به عنوان قدرت بازدارنده همیشه در طول سالهای اخیر کمک حال مسئولان در مذاکرات سیاسی و تحولات منطقهای به عنوان بازویی مستحکم و قدرتمند عمل کرده است. انتظار میرود دستاندرکاران به لحاظ تخصیص بودجهای توجه جدیتری برای ارتقاء و بالندگی بیش از پیش نیروهای مسلح داشته باشند.
کارکنان نیروهای مسلح معمولاً از نرم حقوق و مزایای پایینتری نسبت به دیگر کارمندان دولت برخوردار هستند.
انتهای پیام/ 341