سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از جنایت و ناکامی +تصاویر

با سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی چقدر آشنا هستید؟ چه سازمان‌هایی در این رژیم وظیفه ترور، کسب اطلاعات و خرابکاری را بر عهده دارند؟ سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل تاکنون چه شخصیت‌هایی را ترور کرده و در ترور چه افرادی ناکام مانده‌اند؟
کد خبر: ۳۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۵ - 29October 2014

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از جنایت و ناکامی +تصاویر

به گزارش دفاع پرس، سرویسهای اطلاعاتی کشورهای صاحب قدرت در جهان بدلیل مخفیکاری ذاتیشان، همواره از موضوعات مورد علاقه رسانهای بودند و بزرگترین بمبهای خبری جهان (نظیر افشاگریهای ویکیلیکس، اسنودن و ...) نیز به افشای عملیات و فعالیتهای سرویسهای اطلاعاتی قدرتهای جهانی اختصاص داشته است. در گزارشهای قبلی سرویس اطلاعات انگلیس موسوم به اینتلیجنس سرویس و همچنین سرویس اسرارآمیز اطلاعات روسیه (کا.گ.ب) و عملیاتها و فراز و نشیبهای آن در طول تاریخ حیاتشان مورد بررسی قرار دادیم.


گروه گزارش ویژه مشرق در سلسله گزارشهایی، به معرفی مشهورترین سرویسهای اطلاعاتی جهان از آغاز فعالیت آنها و مهمترین عملیاتهای این سرویسها تا به امروز پرداخته است.

در ادامه معرفی سازمانهای اطلاعاتی جهان، در این گزارش سرویسهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را معرفی و ساختار سازمانی و برخی از مهمترین عملیاتها و اقدامات آن را بررسی خواهیم کرد. به جرأت میتوان گفت بیشتر توان دستگاههای اطلاعاتی - امنیتی اسرائیل به حذف فیزیکی شخصیتهای -فلسطینی و غیرفلسطینی - مربوط میشود که به نوعی با موجودیت این رژیم جعلی در تضاد است و برای بقای آن خطر محسوب میشود. عملکرد، شیوه ترور و اهداف اسرائیل نشان میدهد از افرادی با پیشینه صرفا علمی و دانشگاهی تا مقامات ارشد کشورهای دیگر، برای بنیانهای متزلزل این رژیم تهدید محسوب شده و در لیست ترور قرار میگیرند.

پیش از این گزارش ویژه مشرق، برخی از اقدامات موساد در ایران و خرابکاریهای این سرویس در داخل کشور را مورد بررسی قرار داده بود، لذا در این گزارش، به فعالیتهای موساد در ایران پرداخته نشده است. 

همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم


موساد

ریشه­ اولیه موساد به سال 1937 برمی­گردد که "هاگانا" سازمان "موساد لیالی فی بیت" به معنی "دفتر مهاجرت" را تشکیل داد. اما تشکیل سازمان موساد به سال 1949، اندکی پس از اعلام دولت اسراییل برمی­گردد. در آن سال، با توجه به تعدد سازمانهای جاسوسی رژیم صهیونیستی، رهبری این رژیم تصمیم گرفت که سازمان ویژهای برای هماهنگی میان فعالیتهای این سازمانها تاسیس کند. بدین ترتیب، سازمان توسعه همکاری اسراییل که موسس آن "رئوفین شیلواح" Reuven Shiloah بود، شکل گرفت و در حکم "دژ مستحکم برای خدمت به اسرائیل" بود. شیلواح، پس از تشکیل موساد رسما ریاست آن را عهدهدار شد.

همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم

رئوفین شیلواح اولین رئیس موساد


شیلواح از طریق سازمانش که زیر نظر وزارت امور خارجه­ اسراییل اداره می­شد، اقدام به ایجاد تعاون در میان شاباک، آمان، و دفتر سیاسی امور خارجه کرد. در سال 1951، این سازمان به دستور مناخیم بگین -نخست وزیر وقت- رسما به "موساد" تغییر نام داد. موساد، در ژوئن 1951 همکاری مخفیانه با سازمان سیا را آغاز کرد.

با توجه به گزارشی که در سال 1996 منتشر شد، شمار کارکنان موساد به 1200 تا 1500 نفر از جمله 500 افسر میرسید و هر کدام از آنها در سن پنجاه و دو سالگی بازنشسته میشدند. موساد، شبکه گستردهای از مزدوران در سراسر دنیا در اختیار دارد و هماکنون بیش از 35 هزار عضو (20 هزار کارمند و بقیه موقتی) دارد.

موساد از چندین بخش تشکیل شده است که مهمترین آنها عبارتند از:

1. بخش عملیات و جذب مزدور؛ مسئولیت این بخش فعالیتهای جاسوسی در سراسر کشورهای جهان است. جاسوسی نیز از طریق دفاتری که با عناوین مختلف فعالیت میکنند صورت میگیرد. موساد از سال 2000 برای جذب تعداد بیشتری از جاسوسان به تبلیغات گسترده اقدام کرده است.

2. بخش فعالیتهای سیاسی و هماهنگیهای بینالمللی؛ این بخش فعالیتهای سیاسی را با هماهنگی با سازمانهای اطلاعاتی کشورهای دوست و همچنین با کشورهایی که تل آویو با آنها روابط نزدیک دیپلماتیک ندارد مدیریت می کند. پاریس یکی از مهمترین مراکز راهبردی است که موساد در ان مستقر است و سفارت اسرائیل در فرانسه کانون اصلی عملیات جاسوسی و جذب جاسوس و همچنین فعالیتهای سیاسی و هماهنگی بین المللی است.


همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم
تصویری هوایی که گفته میشود ساختمان اصلی موساد در سرزمینهای اشغالی است.

3. بخش عملیات ویژه؛ ترورها و حذف فیزیکی شخصیتهایی که تهدیدی برای امنیت اسرائیل محسوب میشود از وظایف این بخش است. اقدامات خرابکارانه پشتیبانی نظامی و جنگهای روانی از دیگر وظایف این بخش است.

4. بخش جنگ روانی؛ این بخش مسئولیت جنگ روانی و تبلیغات رسانه ای و عملیات فریبکاری را به عهده دارد.

5. بخش تحقیقات؛ تهیه گزارشهای روزانه، هفتگی و ماهانه و گزارشهای لحظه به لحظه از ماموریتهای این بخش است. ماموریتهای این بخش به عهده پانزده دفتر است که هرکدام یک منطقه جغرافیایی را پوشش می دهند که امریکا کانادا کشورهای اروپای غربی امریکای لاتین شوروی سابق چین افریقا کشورهای مغرب عربی مغرب الجزایر و تونس لیبی عراق اردن سوریه و ایران را شامل می شود. یک دفتر دیگر نیز به امور سلاحهای هستهای اختصاص دارد.

6. بخش علوم و فن­آوری؛ توسعه همه امکانات علمی و وسایل نوین فناوری برای حمایت از عملیات موساد از وظایف این بخش است. موساد در اوریل سال 2001 اقدام به انتشار اعلامیه مهمی در مطبوعات اسرائیل جهت جذب مهندسان و دانشمندان متخصص در الکترونیک و رایانه برای کار در موساد کرد."

وظایف سازمان موساد بشرح ذیل است:

- جمع­آوری اطلاعات برون مرزی.

- جلوگیری از تولید سلاح­های غیرمتعارف توسط کشورهای دشمن.

- مبارزه با فعالیتهای تروریستی برون مرزی.

- توسعه و حفظ روابط محرمانه دیپلماتیک.

- خروج یهودیان از کشورهایی که اجازه فعالیت آژانس­های مربوط به آلیا (کوچ اجباری یهودیان) را نمی­دهند.

- تولید اطلاعات استراتژیک، سیاسی، و عملیاتی.

- طراحی و اجرای عملیات ویژه برون مرزی.


شین بت (شاباک)

شین بت (شاباک) ISA سازمان اطلاعات و امنیت داخلی رژیم صهیونیستی است. «مدافعین همیشه پنهان حریم ملی» عنوان شعاری این سازمان بوده و در کنار موساد و آمان یکی از اضلاع مثلث جامعه اطلاعاتی اسراییل به شمار می­رود.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم

هنگام تاسیس دولت عبری تعداد مأموران اطلاعاتی و امنیتی آن 184 نفر بود. این افراد در آن زمان به دستور مقامات نظامی یک یگان نظامی موسوم به "شین بت" وابسته به ارتش صهیونیستی تشکیل دادند. شین بت خلاصه کلمه "خدمت به امنیت" است. "ایسر هارئیل"، از زمان شکلگیری این سازمان تا سال 1963 رئیس آن بود. نامبرده بعدها به ریاست موساد هم رسید. از جمله عملیاتهای موفق وی، عملیات ربایش و انتقال آدولف آیشمن -از مقامات ارشد حزب نازی آلمان در جریان جنگ جهانی دوم- از آرژانتین به اسرائیل بود.

همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلمهمه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم
ایسر هارئیل


شینبت در دهه اول شکلگیری رژیم صهیونیستی مراقب تحرکات دشمنان حزب کار که تا سال 1977 بر "اسرائیل" حکومت میکرد، بود. حزب کار، در این سالهای طولانی توانست شینبت را به یک سازمان اسطوره برای حمایت از رژیم صهیونیستی در مقابل توطئههای داخلی و جاسوسان شوروی و فدائیان عرب که با پشت سر گذاشتن سیمهای خاردار وارد سرزمینهای اشغالی میشدند، تبدیل کند.

وظایف عمده­ این سازمان عبارتست از:

· جمع آوری اطلاعات مربوط به داخل مرزهای اسرائیل و مناطق خودمختار فلسطینی

· خنثیسازی فعالیتهای تروریستی

· معرفی سازمان­های تروریستی به مردم اسراییل

· بازجویی از مظنونین عملیات تروریستی

· انجام عملیاتهای اطلاعاتی و ضدتروریستی در کرانه­ باختری و نوار غزه

· فعالیت­های ضد جاسوسی

· حفظ امنیت جانی مقامات ارشد اسراییلی

· حفظ امنیت زیرساختها و مراکز دولتی

· حفظ امنیت پروازهای ملی

· مراقبت از سفارتهای اسراییل در نقاط مختلف دنیا



امان

یکی از نهادهای سازمان اطلاعاتی اسرائیل بوده و از لحاظ اداری وابسته به فرماندهی ستاد مشترک ارتش صهیونیستی و تحت نظارت فرمانده این ستاد است. اما در کل، مجری تصمیمات شورای عالی امنیت ملی رژیم صهیونیستی می­باشد. به عبارت دیگر، میتوان گفت که این سازمان شبیه دایره اطلاعات نظامی و مشابه آن در ارتشهای دنیاست.

همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم
نشان سازمان اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل


کلمه امان مشتق از عبارت عبری "اغاف مودیعین" و معنی آن دفتر اطلاعات و امنیت است و مخصوص امنیت نیروهای مسلح و جمعآوری اطلاعات مهم نظامی و تاکتیکی و عملیاتی درباره نیروهای مسلح عربی و توان سیاسی و اقتصادی ـ که شاید بتوان برای کمک به نیروهای نظامی و پیشبرد اهداف در عملیاتها از آن استفاده کرد ـ است.

همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم
ژنرال آویو کوچی رئیس پیشین آمان

امان با تجزیه و تحلیل این معلومات و اطلاعات، نتیجه را به اطلاع مقامات عالیرتبه میرساند. این سازمان در تدوین طرحهای جنگی و هماهنگی با دیگر سازمانها نقش فعالی دارد و از افسران اطلاعاتی مستقر در مرزها و مناطق عملیاتی و افسران شناسایی ـ که از وسایل و ادوات ماهواهای صنعتی، بیسیم و سیستمهای الکترونیکی برای شناسایی و نظارت هوایی، دریایی، زمینی استفاده میکنند ـ اطلاعات جمعآوری میکند.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
ژنرال هرتزل هالوی رئیس جدید آمان


عمده توطئه­های افشا شده­ موساد

- ربودن آدولف آیشمن -یکی از عوامل حزب نازی- که متهم به کشتار جمعی یهودیان طی جنگ جهانی دوم بود. وی، پس از ربودن تحت شکنجه قرار گرفته و در دادگاهی نمایشی در بیتالمقدس به مرگ محکوم و سپس اعدام شد.

همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلمهمه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم 
همه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلمهمه آنچه که باید درباره سرویس اطلاعاتی رژیم اسرائیل بدانید+تصاویر و فیلم
تصاویر دادگاه رسیدگی به اتهام جنایت جنگی آدولف آیشمن در بیت المقدس

- تشکیل جلسه محرمانه بین مقامات اسراییلی و اردنی در سال 1975 و جلسه دوم در سال 1977. مامورین موساد در اواخر دهه 1970 با اجرای "عملیات موسی" به قصد نجات صد گروگان اسراییلی در هواپیمای تسخیر شده در اوگاندا، به این کشور سفر کردند.

- طراحی حمله به لبنان در سال 1982 و طراحی حمله به مراکز سازمان آزادیبخش فلسطین در تونس که منجر به مرگ 56 شهروند فلسطینی شد.

- ربودن "مردخای وانونو" –مهندس یهودی و مراکشیالاصل تاسیسات هستهای دیمونا در سرزمینهای اشغالی بود که در سال 1986 در رم ایتالیا برنامه هسته­ای محرمانه اسراییل را برای غربیها فاش ساخت. او در این سال طی گفتگویی با نشریه انگلیسی ساندی تایمز، برای اولین بار اطلاعات مربوط محرمانه مربوط به دیمونا و تصاویری از کلاهکهای هستهای این رژیم را در اختیار ساندی تایمز قرار داد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
مردخای وانونو افسر موساد که اطلاعات محرمانه برنامه تسلیحات هستهای اسرائیل را فاش کرد

- تلاش برای ترور ترور "صدام حسین" در سالهای 1991 و 1997.

- تلاش برای ترور "خالد مشعل" و آزادی 70 زندانی فلسطینی در ازای آزادی مامورین ناکام ترور مشعل.

- مساعدت به سرویس امنیتی ترکیه در ربودن "عبدالله اوجالان" رهبر جدایی طلبان ترکیه- از کنیا در سال 1999. یک دهه بعد "گوردون توماس" -از عناصر اطلاعاتی سیا- که رابطه نزدیکی با موساد داشته است در کتاب خود مدعی شد که اساساً دستگیری اوجالان نه توسط نیروهای امنیتی آمریکا و ترکیه، بلکه مستقلاً توسط سازمان موساد اجرا شد و این سازمان پس از ربودن وی، او را به ترکیه تحویل داد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
عبدالله اوجالان رهبر جداییطلبان ترکیه که گمان میرود موساد عملیات ربایش او را انجام داده باشد

- استفاده دو تن از مامورین موساد با نامهای "ایلی کارام" و "اوریل کلمان" از پاسپورتهای نیوزلندی در سال 2004 که منجر به دستگیری آنها، شش ماه حبس، و در نتیجه اعمال تحریم­های دیپلماتیک علیه اسراییل از سوی دولت نیوزلند شد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلمسرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
 ایلی کارام (راست) و اوریل کلمان (چپ) دو جاسوس اسرائیلی که بدلیل استفاده از پاسپورت جعلی نیوزلندی به شش ماه زندان محکوم شدند

- ترور برخی از مامورین خود پس از اینکه به افشاء اسرار و یا روی گرداندن از این سازمان اقدام کردند؛ که از آن دست می­توان به ترور "بن زیگییر" در زندان پس از دستگیری وی اشاره کرد. وی یک استرالیایی دارای همسر اسراییلی و دو فرزند بود که در سال 2010 به استخدام موساد درآمد. او 4 ماه در محرمانه­ترین حال ممکن در سلولی به نام سلول آقای ایکس حبس بود بطوریه حتی نگهبانان اسم واقعی او را نمی­دانستند. پس از 4 ماه جسد وی در حالی در "سلول محافظت شده و عاری از هرگونه وسیله" دیده شد که خود را حلق­­آویز کرده بود.


کیدون: اهرم ترور

"گوردون توماس" مامور اطلاعاتی اسبق موساد- (Gordon Thomas) در مقاله­ای به تاریخ 2 سپتامبر 2012 در پایگاه اینترنتی "رنس"، در رابطه با روح ترور و قتل در موساد مطالبی را ارائه کرد.

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم

به گفته­ این روزنامه­نگار، "رافی ایتان" رییس اسبق موساد- (Rafi Eitan) در گفتگو با وی اینچنین می­گوید: "بسیاری از اهداف ترور کسانی هستند که امکان انتقال آنها به اسراییل برای محاکمه وجود ندارد. لذا مجبور به ترور آنها هستیم". ایتان در مورد تجربه ترور توسط شخص خود به توماس گفت: "وقتی اقدام به کشتن یک شخص می­کردم، تخم چشمش از حدقه بیرون می­زد. می­توانستم وحشت را در آن ببینم. نفس­هایش بوی ترس میداد . بعضی اوقات از دستان خود، کارد و یا اسلحه دارای صدا خفه­کن استفاده می­کردم. هیچ وقت از کشتن احساس پشیمانی نکردم".

"مئیر آمیت" در زمان ریاست بر موساد یک بار گفته بود: "ما همانند مامور اعدام و یا پزشک اعدام هستیم و تمامی اعمال ما تحت نظارت دولت اسراییل انجام می­شود".

سرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلمسرویس‌ اطلاعاتی رژیم اسرائیل؛ کلکسیونی از ناکارآمدی و شکست +تصاویر و فیلم
مئیر آمیت رئیس سابق موساد

وقتی توماس به همراه آمیت مشغول دیدار از موزه­ یادبود موساد بوده، به مجسمه بزرگی برمی­خورد که به شکل مغز انسان بود و روی آن نام تمامی مامورینی که حین عملیات ترور کشته شده بودند، حک شده بود. آمیت به توماس می­گوید که در موساد عملیات ترور یک شخص به "تاس انداختن" معروف است.


در پی بمبگذاری "هتل پارادایس" جزیره مومباسا، که موساد آن اقدام را به منتسب به القاعده می­دانست، اعضای تیمی از "کیدون" شاخه بسیار محرمانه متخصص در عملیات ترور- بصورت جداگانه به مومباسا سفر می­کنند. آنها مجهز به انواع سموم آزمایشگاهی، کاردهای کوچک، سیم پیانو برای خفه­کردن، مواد منفجره به اندازه­ لوزه انسان برای انفجار سر شخص، انواع اسلحه سبک و تک تیرانداز بودند. زبان سواحیلی و دیگر زبانهای بومی منطقه را می­دانستند و بعنوان تجار عرب و هندی وارد مومباسا شدند. پس از چند ماه تحقیق، سه نفر از طراحان انفجار مومباسا را ترور میکنند.


تکنیک­های ترور در موساد

زنان عضو کیدون، از تن­فروشی بعنوان قویترین ابزار کار خود استفاده می­برند. مئیر آ

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار