نقش پررنگ آیت‌الله «حیدری‌ایلامی» در دفاع مقدس

آیت‌الله حیدری‌ایلامی نخستین مجتهدی بود که در ساعات آغازین جنگ با حضور در منطقه مرزی مهران، فرمان تشکیل خط پدافند را صادر کرد و با فرا خواندن مردم، به دفاع از این مرز و بوم پرداخت.
کد خبر: ۳۲۵۸۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ - 01January 2019

نقش آیت الله حیدری ایلامی درسازماندهی نیروهای مردمی در دوران دفاع مقدسبه گزارش دفاع پرس از ایلام، آیت‌الله «عبدالرحمن حیدری‌ایلامی» سال 1304 دیده به جهان گشود. وی پس از تحصیلات نظام قدیم با هجرت به کربلا در کنار بارگاه حسین بن علی (ع) به فراگیری علوم دینی نزد استادان به نام آن زمان پرداخت و در سال 1354 به شهر ایلام بازگشت. وی از مجتهدان معاصر استان ایلام بود.

حیدری‌ایلامی در سال 1358 با رأی مردم ایلام به مجلس خبرگان رهبری راه یافت و تا پایان حیاتش دو دوره نمایندگی در این مجلس را بر عهده داشت.

آیت‌الله حیدری ایلامی در اوایل جنگ تحمیلی نامه‌ای به امام خمینی نوشتند که متن آن به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

تهران فوری

محضر مبارک رهبر عالیقدر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی مدظله‌ العالی

بعد از عرض سلام و اردت به عرض عالی می‌رساند مدتی است ارتش حکومت بعث عراق در نوار مرزی استان ایلام دست به حمله پراکنده زده، اخیر شدت حملات خود را در یک قسمت از آن که دارای اهمیت استراتژیک و منابع طبیعی، چاه‌های نفت، اراضی زراعتی و مراتع دامداری می‌باشد، متمرکز و پاسگاه‌ها را یکی پس از دیگری اشغال، آقایان ریاست جمهوری و نخست وزیر و فرماندهان ستاد مشترک نیروهای مسلح از نزدیک محل را بازدید و بررسی و به اهمیت منطقه و نیروی دشمن و شدت حملات او و ضعف قوای خودی و کمبود مهمات و عدم موازنه نیروی زرهی در مقابل دشمن، آگاه، متأسفانه تاکنون اقدام موثری در تقویت و کمک رسانی نشده و تا دیروز ششمین پاسگاه آن نواحی را به اشغال درآوردند با توجه به عرایض بالا و تسامح یا عدم تمکن یا عذرهای دیگر در تاخیر اعزام نیروی کمکی، روح یأس و ارتیاب در مردم محروم این مرز و بوم ایجاد و بیم اشغال قسمت‌های دیگر از این مناطق حساس و تحکیم پایگاه‌های نظامی و فعالیت‌های تبلیغی و تخریبی و مشکوک در بین عشایر مغلوب و مأیوس می‌رود.

جامعه روحانیت برای رفع مسئولیت در پیشگاه خدای متعال و این خلق بی دفاع مبادرت به این گزارش نموده، انتظار و استدعای فرمان قاطع به مسئولین کشور و نیروهای مسلح برای نجات این بخش مهم از مملکت اسلامی از چنگال حکومت ملحد بعثی عراق و عمال صهیونیزم و امپریالیسم جهان خوار دارند (والا اشغال این قسمت از غرب و فردا لاسامح الله) شاهد فاجعه قسمت‌های دیگر و جنوب کشور عزیزمان خواهیم بود.

از طرف جامعه روحانیت استان ایلام - حیدری»

نقش آیت الله حیدری ایلامی درسازماندهی نیروهای مردمی در دوران دفاع مقدس

آیت‌الله حیدری نخستین مجتهدی بود که در ساعات آغازین جنگ با حضور در منطقه مرزی مهران، فرمان تشکیل خط پدافند را صادر کرد و با فرا خواندن مردم، به دفاع از این مرز و بوم پرداخت.

حضور فعال در سازماندهی نیروهای مردمی در سال 59 و تشکیل یگان های رزمی جهت مقابله با ارتش بعث عراق و تشکیل ستاد جذب و هدایت کمک های مردمی برای پشتیبانی از رزمندگان در خط مقدم را راه اندازی کرد.

این روحانی مبارز از ساعت‌های نخست حمله عراق به ایران تا پایان عمر پر بارش مسئول ستاد پشتیبانی و جذب کمک‌های مردمی در استان را به عهده داشت و در سال‌های دفاع مقدس و آوارگی مردمی که از شهر و کاشانه خود به دل کوه و دشت پناه برده بودند، با تشکیل ستادی مرکزی و تقسیم کردن آن به سه محور، به کمک مردم جنگ زده پرداخت.

وی نماینده حضرت امام خمینی در استان ایلام و نماینده مردم استان ایلام در مجلس خبرگان رهبری بود که در طول 8 سال دفاع مقدس همگام با رزمندگان ایران از مرزهای غربی کشور دفاع کرد.

از جمله نظرات وی می‌توان به بحث حاکمیت ولایت فقیه و موضع‌گیری در مقابل تفکر لیبرالی کسانی چون ابوالحسن بنی صدر اشاره کرد.

ایشان همواره به همراه مردم به جبهه‌ها می‌رفت‌، وی در عملیات فتح میمک که با هماهنگی ارتش و نیروهای عشایر ایلام صورت گرفت حضور فعالی داشت.

سرانجام این عالم مجاهد در نیمه شب 11 دی ماه 1365 دیده از جهان فروبست و پیکرش با تشییع مردم ایلام در جوار حرم حضرت فاطمه معصومه (س) به خاک سپرده شد.

کتاب «معراج شقایق» در شرح زندگانی وی منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار