دادستان تهران:

لزوم توقیف خودروی رانندگان مست/ عفاف و حجاب سیاست رسمی کشور است

دادستان تهران با تأکید بر لزوم توقیف خودروی رانندگان مست گفت: اتحادیه‌ها در زمینه عرضه مشروبات الکلی در اماکن عمومی ورود جدی داشته باشند.
کد خبر: ۳۲۶۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷ - 05January 2019

عفاف و حجاب سیاست رسمی کشور است/ لزوم توقیف خودروی رانندگان مستبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، چهارمین نشست بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی با موضوع جرایم مرتبط با مشروبات الکلی با حضور تعدادی از معاونان دادستان، دادستان‌های برخی از شهرستان‌های تابعه، رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا و نمایندگان دستگاه‌های متولی به ریاست جعفری دولت‌آبادی برگزار شد.

دادستان تهران در این نشست، ضمن تبریک سال جدید میلادی به هموطنان مسیحی، اهمیت آسیب‌های اجتماعی در کشورمان را در چند بخش مورد توجه قرار داد و گفت: این که قانونگذار در قانون برنامه ششم توسعه موادی از این قانون را به موضوع آسیب‌های اجتماعی اختصاص داده، مؤید توجه قانونگذار به این مسأله به عنوان یک امر مهم و کلان است.

وی توجه مقام معظم رهبری به مسأله آسیب‌های اجتماعی و برگزاری چندین جلسه با مدیریت معظم‌له ظرف دو سال گذشته در این زمینه را موید توجه مسؤولان عالی کشور به مقوله آسیب‌های اجتماعی دانست.

جعفری دولت‌آبادی شکل‌گیری ساختار جدیدی برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی با تشکیل سازمان اجتماعی در وزارت کشور، اختصاص بودجه جداگانه، بازسازی سازمان اجتماعی، برنامه‌ریزی برای دستگاه‌ها و برگزاری جلسات منظم و مستمر را بیانگر اهمیت مسأله آسیب‌ها در کشور دانست.

دادستان تهران با اشاره به این که آسیب‌ها بستر و زمینه‌ساز دیگر جرایم و مشکلات اجتماعی است، یادآور شد: تا زمانی که آسیب‌هایی مانند بیکاری، طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی وجود داشته باشد، این امر در پیشرفت، آبادانی و رفاه کشور تأثیر منفی بر جای خواهد گذاشت.

وی تمرکز دشمن بر حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی فرهنگی را مورد توجه قرار داد و افزود: دشمنان راه‌های سیاسی و نظامی را در سال‌های گذشته آزموده‌اند و چهل سال برای تغییر و براندازی نظام شیوه‌هایی مانند ایجاد ناامنی، استفاده از گروهک‌ها، معاندین، تخریب وجهه ایران در عرصه بین‌المللی و ده‌ها توطئه دیگر را در حوزه سیاسی و مقابله به کار گرفته‌اند که همگی با شکست مواجه شده است، لذا امروز دو سیاست مهم جنگ اقتصادی و تشدید فشار‌های مالی و تمرکز بر حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

جعفری دولت‌آبادی با روشنگری نسبت به برنامه‌های دشمنان، افزود: آن‌ها معتقدند مبارزه در حوزه نظامی و سیاسی کاملا به بن‌بست رسیده و لذا در تلاش هستند تا فشار‌های مالی را تشدید کرده و حوزه‌های فرهنگی اجتماعی را دستخوش تغییرات کنند تا به ادعای آن‌ها استحاله رخ دهد، در سبک زندگی مردم تغییر ایجاد شود و به تبع آن رفتار نظام سیاسی نیز تغییر کند.

وی راه‌اندازی صد‌ها شبکه تلویزیونی فارسی‌زبان، سایت و نشریات در ورای مرز‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را نشان‌دهنده تلاش دشمن برای تغییر در سبک زندگی و ذائقه مردم عنوان کرد و اظهار داشت: تمام این اقدامات بیانگر طراحی برای تغییر و بر هم زدن اوضاع اجتماعی - فرهنگی کشور است.

دادستان تهران در بیان نکته دیگر افزود: زمانی که جامعه درگیر آسیب‌های اجتماعی می‌شود، از پیشرفت، عدالت و رفاه باز می‌ماند؛ هرگاه آمار بیکاری، تجرد جوانان، طلاق و حاشیه‌نشینی افزایش یابد، برنامه‌ریزی نیز دشوار می‌شود، هم‌چنان که با افزایش تعداد معتادان متجاهر برنامه‌ریزی شهری نیز با مشکل جدی مواجه خواهد شد؛ به همین سبب و رفع آسیب‌های اجتماعی نیازمند برنامه ریزی جدی است.

جعفری دولت‌آبادی سه راهکار عمده در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و با تقسیم‌بندی آن به اقدامات پیشگیرانه، توانمندسازی و حمایتی و مقابله‌ای تصریح کرد: در رابطه با اقدامات پیشگیرانه قانون‌گذار در قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توجه زیادی را به این موضوع نشان داده است. هم‌چنین دستگاه‌هایی، چون سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به امر توانمندسازی و دیگر اقدامات حمایتی مسؤولیت بیشتری بر عهده دارند.

دادستان تهران با تاکید به این که اقدامات مقابله‌ای باید به عنوان آخرین راهکار مورد توجه قرار گیرد، افزود: در آخرین مرحله باید پلیس و دستگاه قضایی ایفای نقش کنند و باید استفاده از روش‌های پیشگیرانه، توانمندسازی و مقابله‌ای به خوبی تبیین شود.

دادستان تهران جرایم مرتبط با مشروبات الکلی را زیرمجموعه مفاسد اجتماعی و اخلاقی دانست و اظهار داشت: تمرکز بر پنج آسیب مورد توجه در جلسات آسیب‌های اجتماعی و سازمان اجتماعی کشور به معنی غفلت از دیگر آسیب‌های اجتماعی نیست.

جعفری دولت‌آبادی در مورد مفاسد اخلاقی به چند نکته پرداخت و در تبیین آن اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با وجود دموکراسی، جمهوریت و اتکا به رأی مردم به نحو واقعی، دارای نظام دینی است و توجه ارزش‌های دینی از اصول و شاخص‌های مهم در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

دادستان تهران ادعای برخی مبنی بر این که حجاب اجباری نیست را بی‌مبنا خواند و افزود: اساسا جمهوری اسلامی نمی‌تواند نسبت به موضوع حجاب بی‌اهمیت و بی‌توجه باشد؛ چرا که مفاسد اخلاقی اجتماعی، ارزش‌های دینی را نقض می‌کند.

وی خطاب به کسانی که با سیاست‌های حجاب و عفاف در کشور مخالفت می‌کنند، اظهار داشت: مشی عفاف در قرآن مجید نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ علاوه بر این عفاف و حجاب سیاست رسمی کشور است و ارتکاب جرایم مرتبط با مفاسد اخلاقی ناقض این سیاست است.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به سرمایه‌گذاری دشمن در بحث مبارزه با عفاف و حجاب، افزود: دشمن تلاش می‌کند تا عفاف و حجاب به امری اختیاری تبدیل شود؛ به همین دلیل با تحریک عده‌ای برای برداشتن روسری‌ها، سعی کردند نقشه خود را عملیاتی کنند، اما با برخورد قاطع دستگاه قضایی و پلیس مواجه شدند.

وی گزارش‌های واصله مبنی بر رانندگی در حین مستی را مورد اشاره قرار داد و با هشدار به کسانی که دست به چنین اقدامی می‌زنند، خاطرنشان کرد: در تمام دنیا رانندگی حین مستی جرم است و این که عده‌ای با رانندگی در حالت مستی برای دیگران خطر ایجاد نمایند، قابل اغماض نیست.

جعفری دولت‌آبادی با یادآوری فروش مشروبات الکلی تقلبی در برخی استان‌ها و فوت عده‌ای بر اثر آن فوت و با انتقاد از دلسوزی برخی برای آنان، اظهار داشت: امروز برخی تجارت مشروب تقلبی می‌کنند و جان دیگران را با خطر مواجه می‌کنند؛ عده‌ای نیز در اتوبان‌ها و خیابان‌ها در حالت مستی، مبادرت به رانندگی می‌کنند توقع دارند با آن‌ها برخورد قانونی صورت نگیرد.

دادستان تهران به پلیس دستور داد که نسبت به توقیف خودروی رانندگان مست اقدام کند و تاکید کرد: در این زمینه دستور کتبی صادر شده و تا پایان زمان مقرر نباید این گونه خودرو‌ها رفع توقیف شود.

وی با گلایه از اقدام پلیس مبنی بر رفع توقیف برخی خودرو‌ها پیش از مهلت موضوع دستورالعمل دادستانی، افزود: دستور دادستان در این رابطه لازم‌الاجرا است و جز دادستان، معاون وی و یا دادگاه، پلیس نمی‌تواند آن را لغو کند.

جعفری دولت‌آبادی با تبیین رویه قضایی در برخورد با مصرف مشروبات الکلی و طرح گلایه پلیس در این زمینه که مؤید اختلاف‌نظر دادسرا‌ها و محاکم در تشخیص ارتکاب جرم است، ابراز امیدواری کرد که این موضوع با پیگیری رییس کل محاکم تهران برطرف گردد. وی خاطرنشان کرد: راننده مست باید بداند که این اقدام مجازت سنگینی به دنبال دارد و علاوه بر مجازات حدی، مجازات تکمیلی مانند محرومیت از رانندگی و ابطال گواهینامه نیز را به همراه خواهد داشت.

دادستان تهران با تاکید بر این که عرضه مشروبات الکلی، در اماکن عمومی از جمله هتل‌ها و رستوران‌ها جرم است، از پلیس و اتحادیه‌ها خواست از این کار جلوگیری شود.

وی با بیان این که در مبارزه با قاچاق و عرضه مشروبات الکلی، اقدامات پلیس و دستگاه قضایی به تنهایی کفایت نمی‌کند، نقش دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی را مورد تأکید قرار داد و گفت: باید این موضوع در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و دیگر حوزه‌های فرهنگی برای جوانان تبیین شود.

جعفری دولت‌آبادی لزوم اطلاع‌رسانی در مورد حرمت شرب خمر و جرم بودن مصرف و عرضه مشروبات الکلی را مورد تاکید قرار داد و گفت: متهمان بازداشتی نسبت به حرمت یا جرم بودن مشروب‌خواری ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند؛ لذا وظیفه دستگاه‌های آموزشی و فرهنگی است که با اقدامات پیشگیرانه و آموزشی اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص صورت دهند.

دادستان تهران هم‌چنین خواستار ورود دیگر سایر دستگاه‌های مرتبط در جرایم راجع به مشروبات الکلی شد و افزود: هرچند گزارش‌هایی مبنی بر مصرف مشروبات الکلی به دادستانی ارسال می‌شود، اما این به این معنا نیست که جامعه ما از مسیر عفاف و دین‌ورزی خارج شده است؛ هم‌چنان که مردم در مراسم دینی و مذهبی نشان داده‌اند که به مذهب و شعایر دینی توجه کامل دارند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها