شمخانی در جمع خبرنگاران:

مذاکره ایران با طالبان به منظور تحقق صلح در افغانستان/ راهبرد مأیوس‌سازی آمریکا را دنبال می‌کنیم

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ایران راهبرد مأیوس‌سازی آمریکا و عدم تسلیم را اتخاذ کرده است، گفت: بعد از سرکوب تروریست‌ها در سوریه، اقدام مشترکی میان طرفین مذاکرات آستانه به منظور تکمیل قانون اساسی این کشور صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۳۲۶۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ - 07January 2019

ایران راهبرد عدم تسلیم و مأیوس‌سازی آمریکا را اتخاذ کرده استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در حاشیه همایش بین المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فهرستی که درباره خروج آمریکایی‌ها از پیمان‌های مختلف بین المللی و در شعار‌های انتخاباتی ترامپ بود، هیچ‌کدام از آن‌ها تاکنون محقق نشده است.

وی ادامه داد: ایران راهبرد مأیوس‌سازی آمریکا و عدم تسلیم را اتخاذ کرده است؛ البته ایران نیرویی در منطقه ندارد که بخواهد آن را خارج کند، بلکه فقط نیرو‌های مستشاری بودند که آن‌ها هم فقط مشاوره انجام می‌دادند؛ چون ملت‌های عراق، سوریه، افغانستان و یمن خودشان از کشور خود دفاع می‌کنند؛ پس ما هیچ نیروی نظامی در منطقه نداریم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: مسأله دیگری که باید به آن توجه کنیم، این است که ایران هیچ سیگنال و پیامی برای مذاکره با آمریکا نداده است؛ از این گذشته، آمریکایی‌ها هم ثابت کرده‌اند که قابل اعتماد نیستند و این را تاریخ مذاکرات تأیید می‌کند؛ اما در مقابل، این آمریکایی‌ها هستند که پیام می‌دهند و برای مذاکره اعلام آمادگی می‌کنند.

شمخانی درباره مذاکرات ایران با طالبان و دولت افغانستان هم گفت: ایران به دنبال کمک به دولت افغانستان برای تحقق ثبات است؛ چون طالبان به دنبال این است که بتواند با دولت این کشور به مصالحه برسد؛ لذا جمهوری اسلامی نیز با نیت صلح‌طلبی و عدم سلطه‌گری می‌خواهد به دولت افغانستان کمک کند تا آن‌ها به یک فرمول برای صلح و ثبات دست یابند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ائتلاف ایران، روسیه و ترکیه در زمینه مسائل سوریه عنوان کرد: ما روند مذاکرات آستانه را دنبال می‌کنیم و بعد از سرکوب تروریست‌ها اقدام مشترکی میان طرفین در حال اجراست تا بتوانند در روند تکمیل قانون اساسی و واگذاری قدرت به مردم همکاری داشته باشند؛ این همکاری به دلیل پیروزی‌های اخیر فراهم شده است؛ البته در شرق فرات موضوع پیچیده‌تر است و نیاز به مذاکرات بیشتری میان طرفین احساس می‌شود.

شمخانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر استقبال سایر کشورها از همایش دفاع و امنیت در غرب آسیا گفت: حضور گسترده نمایندگان کشور‌های مختلف در این همایش نشان‌دهنده انزواناپذیری ایران است. در واقع این همایش بهترین نمونه برای نشان دادن ناکارآمد بودن راهبرد آمریکا در انزوای ایران است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین درباره پیشنهاد آمریکا در افغانستان برای مذاکره با ایران، عنوان کرد: آن‌ها توسط نمایندگانی به ما اعلام کردند که آماده مذاکره با ایران هستند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها