امیر حاتمی:

نقش غرب در تحولات خونبار منطقه/ مقاومت ملت‌های منطقه در حال نتیجه دادن است

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: با امنیت، ثبات و صلح فاصله چندانی نداریم و باور داریم که مقاومت ملت‌ها در کنار آگاهی‌های آنان برای بازگشت به خویشتن در حال نتیجه دادن است.
کد خبر: ۳۲۶۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ - 07January 2019

نقش غرب در تحولات خونبار منطقه/ مقاومت ملت‌های منطقه در حال نتیجه دادن استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ «امیر حاتمی» وزیر دفاع روز دوشنبه در همایش بین المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا اظهار داشت: مرور تحولات امنیتی غرب آسیا در بیش از یک قرن به ما می‌آموزد که حرص و طمع استعماری و استکباری غرب، عامل مهمی در روند شکل‌گیری تحولات منطقه بوده و اساساً از ایده‌ها و نگرانی‌های منبعث از اندیشه و منفعت‌طلبی غربی نظم سازی شده است.

وی افزود: پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی و اشغال سرزمین ملت مظلوم فلسطین و استقرار یک رژیم نژادپرست، این منطقه پس از جنگ جهانی دوم، قربانی رقابت‌های اردوگاه لیبرالیسم و کمونیسم شد. اگرچه خاطره ایجاد و حمایت رژیم اشغالگر صهیونیستی که حاصل همین نظم‌سازی بود، همانند دمل چرکین در دل و چهره ملت‌های مسلمان و آزاده منطقه و جهان به عنوان تلخ‌ترین خاطره مانده است.

وزیر دفاع ادامه داد: در دوره‌ای دیگر مقارن با تحولات پس از فروپاشی شوروی سابق، منطقه قربانی تئوری‌ها و راهبرد‌های جاه‌طلبانه آمریکایی‌ها همانند نظم نوین جهانی و پایان تاریخ و نظم بین‌المللی تک‌قطبی و خاورمیانه بزرگتر و خاورمیانه جدید شد.

امیر حاتمی گفت: با همه این تاریخ دردناک و پر از نشیب غرب آسیا وضعیت کنونی حکایت از آن دارد که به رغم همه این راهبرد‌ها و نسخه‌های وارداتی غربی، منطقه ما هنوز روی آرامش به خود ندیده و در حال تجربه دوران گذار است. در واقع در تمام تحولات خونبار منطقه که مرور کردیم، همیشه پای غرب در میان بوده است.

وی افزود: معتقدیم که در زمان فعلی این منطقه در حساس‌ترین زمان حیات خویش به سر می‌برد؛ دورانی طلایی که سرنوشت و تحولات سال‌های آینده را رقم خواهد زد. اعتقاد داریم که با امنیت، ثبات و صلح فاصله چندانی نداریم و نیز باور داریم که مقاومت ملت‌ها در کنار آگاهی‌های آنان برای بازگشت به خویشتن در حال نتیجه دادن بوده و به چیدن ثمره شیرین خود یعنی صلح و امنیت واقعی نزدیک‌تر شده‌اند.

وزیر دفاع تصریح کرد: مردم منطقه ما برنده و پیروز واقعی صلح هستند؛ آن‌ها هستند که صلح را بردند و این هم دلیل گران‌بها و مهمی است که ما را ترغیب کرده تا با انگیزه‌تر در خصوص سرنوشتمان در منطقه و جهان با یکدیگر بیشتر گفت‌وگو کنیم و گرد هم آییم.

امیر حاتمی گفت: باور داریم که مقاومت ملت‌ها که با افزایش آگاهی آن‌ها توأم شده، در حال نتیجه دادن است و این بار نظم منطقه غرب آسیا، نظمی مبتنی بر استکبارستیزی و به شکل بومی خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از سوریه بیان کرد: پیام راهبردی خروج آمریکا از سوریه نشان می‌دهد که دوره هژمونی و سلطه غرب به پایان رسیده است و منطقه ما در دوران حساسی به سر می‌برد، اما مقاومت ملت‌ها در کنار بازگشت به خود در حال نتیجه دادن و بازگشت صلح به منطقه است، نظم جدید در منطقه غرب آسیا تفاوت جدی با نظم غرب‌محور خواهد داشت.

وزیر دفاع افزود: انقلاب اسلامی و مقاومت سوریه، عراق و یمن نشان دهنده این واقعیت است که غرب دیگر محور تحولات منطقه نیست. در واقع ادامه سیاست‌های آمریکا و غرب در منطقه، تنفر ملت‌های منطقه از آن‌ها را بیشتر می‌کند؛ لذا پیام روشن ما به ملت‌های منطقه این است که صلح، ثبات و آرامش در سایه همکاری به دست می‌آید.

امیر حاتمی تصریح کرد: سیاست‌های آمریکا شکست خورده است و آن‌ها که امیدی به آینده ندارند، به تجارت امنیت روی آورده‌اند؛ به همین دلیل آمریکایی‌ها غیر قابل اعتماد هستند.

وی گفت: همه دیدند که آمریکا با وجود معاهده امنیتی با عراق آن‌ها را در مقابله با داعش تنها گذاشت؛ اما ایران اسلامی علی‌رغم اینکه تعهدات امنیتی ندارد، نشان داد که برادرانه در کنار ملت‌های منطقه است و با خواست دولت‌های سوریه و عراق به کمک آن‌ها می‌رود.

وزیر دفاع عنوان کرد: خروج آمریکا از معاهدات بین‌المللی نشان می‌دهد که هیچ اعتمادی به آمریکا نیست و در مواقع ضروری همپیمانان خود را تنها می‌گذارند.

امیر حاتمی اظهار داشت: خروج آمریکا از برجام چهره واقعی این کشور را برای همگان بیش از پیش روشن ساخت و نشان داد که آمریکایی‌ها از هیچ تلاشی برای آسیب زدن به استقلال سایر کشور‌ها دریغ نمی‌کنند. کدام منطقی می‌پذیرد که در مقابل تهدیدات رژیم اشغالگر قدس و حامیان آن‌ها سکوت کرد؟ پاسخ ما به آن‌ها این است که امروز زمان مناسبی برای آزمودن اراده ما نیست.

وی با بیان اینکه کشور‌های منطقه با همکاری و هماهنگی می‌توانند امنیت و ثبات را به غرب آسیا برگردانند، تأکید کرد: راهبرد نظامی ایران بازدارندگی فعال است و به دنبال رقابت تسلیحاتی با هیچ کشوری نیستیم.

وزیر دفاع گفت: الگوی پیشنهادی ما برای کشور‌های منطقه همکاری و هماهنگی بر اساس اصول اسلام است و کشور‌های مرتجع با دامن زدن به اختلافات و ایجاد آشوب نمی‌توانند امنیت خود را تامین کنند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار