روایت یک فرمانده از عملیات کربلای ۵؛

لشکر ویژه ۲۵ کربلا حماسه‌ساز نبرد سنگین عملیات «کربلای ۵» بود

«حمید رضا رستمیان» گفت: دلیرمردان لشکر ویژه ۲۵ کربلا در عملیات «کربلای ۵» حماسه‌ها آفریدند تا دشمنان اسلام ناب محمدی، قدرت رزمی یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران را لمس کنند.
کد خبر: ۳۲۷۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸ - 10January 2019

لشکر ویژه ۲۵ کربلا حماسه آفرین نبرد سنگین عملیات کربلای 5 بودبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از ساری، سردار «حمید رضا رستمیان» از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس به تشریح نقش لشکر ویژه ۲۵ کربلا در عملیات «کربلای ۵» پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

با ناکامی‌هایی که در عملیات «کربلای ۴» رقم خورده بود، خیلی ناراحت بودیم، اگرچه برای ما همه حالت‌های نبرد قابل تحمل بود. در گوشه‌ای از منطقه عملیاتی «کربلای ۴» به فکر این بودیم که چرا نتوانستیم موفق میدان باشیم، اگرچه لشکر ویژه ۲۵ کربلا موفق‌ترین یگان عمل‌کننده در این عملیات بود و از طرفی هم متحمل خسارت‌ها و شهادت‌ها شده بود. دوستان قدیمی جنگ هر کدام مطالبی را مطرح می‌کردند که دلایل ناکامی‌های عملیات بود. همه رزمندگان اسلام به دنبال فرصتی برای خلق حماسه‌ای دیگر بودند. کدام منطقه؟ نمی‌دانیم. کدام زمان؟ نمی‌دانیم.

چند روزی بعد از عملیات «کربلای ۴» به ما ابلاغ شد که به منطقه شلمچه برویم. برای ما تعجب‌آور بود که اصلا عبور از موانع و خط‌شکنی در شلمچه با توجه به سابقه فعالیت‌های مهندسی دشمن امکان‌پذیر نخواهد بود. پیش خودمان می‌گفتیم می‌خواهند برای تجدید قوا سرمان را به خط پدافندی گرم کنند.

حدود سه الی چهار روزه انتقالات انجام گرفت و توجیه شدیم. باز هم می‌گفتند برای عملیات آماده باشید. به زمین‌های اطراف نگاه می‌کردیم اصلا عقل ناقص‌مان جواب نمی‌داد. آبگرفتگی‌ها موانع سخت منطقه چند کیلومتری و... نهایتا گفتیم «توکل به خدا».

معجزه‌ای رقم خورد با عصای موسایی

غروب روز ۱۹ دی‌ماه ۶۵ بود که گفتند امشب عملیات است، آمادگی ۱۰۰ درصد داشته باشید. لشکر ۴۱ ثارالله با فرماندهی حاج «قاسم سلیمانی» به دژ مستحکم دشمن کوبید. معجزه‌ای رقم خورد با عصای موسایی. دریاچه بوییان تسخیر شد و دژ آن سوی دریاچه زیر گام‌های رزمندگان قرار گرفت. به شکر الهی دژ نفوذناپذیری که با طرح‌های اسرائیلی احداث شده بود، تسخیر شد. به‌دنبال لشکر ۴۱ ثارالله، لشکر ویژه ۲۵ کربلا ادامه عملیات را انجام داد و دژهای بعدی و کانال پرورش ماهی و خاک‌ریزهای نونی و مثلثی و... فتح شد.

یاد و خاطره حماسه‌های بزرگ گردان‌های مسلم بن عقیل، عاشورای ۱ و ۲، حمزه، امام حسین (ع)، علی بن ابی‌طالب (ع)، امام حسن (ع)، موسی بن جعفر (ع) ۱ و ۲، امام محمد باقر (ع)، ویژه شهدا، یا رسول (ص)، صاحب‌الزمان (ع)، مالک اشتر و... گرامی باد.

لشکر ویژه ۲۵ کربلا، طلایه‌دار نبرد سخت و سنگین این عملیات بود

لشکر ویژه ۲۵ کربلا، طلایه‌دار نبرد سخت و سنگین این عملیات بود. آن‌گاه که گردان ویژه عاشورا (غواصان، پیاده و...) لشکر ۲۵ به آب اروند زدند تا با عبور از رودخانه، سرپل منطقه را تصرف کنند. تمام نگاه‌ها به قدرت الهی بود تا غواصان را به ساحل دور رودخانه هدایت کند تا فتح‌الفتوح دیگری بعد از «والفجر هشت» انجام گیرد. صف‌آرایی ۲ جبهه، نشان از آمادگی و هوشیاری طرفین بود.

رزمندگان اسلام در حین اینکه می دانستند دشمن هوشیار و آماده است به آب زدند تا عطش عاشقی را به نمایش بگذارند و با خون خود اروند را رنگین کنند تا دشمنان بفهمند که ایران سرزمین دلیران است و هرگز فرزندان امام خمینی نخواهند گذاشت ذره‌ای ازخاک میهن اسلامی زیرپای دشمنان دین و ایران اسلامی لگد مال شود.

گردان‌های عاشورا، علی‌بن‌ابی‌طالب (ع)، یا رسول‌الله (ص)، انصار‌الحسین (ع) و... لشکر ۲۵ کربلا در این عملیات حماسه‌آفرینی کردند و با خون خود ازانقلاب اسلامی دفاع کردند.

عملیات «کربلای ۵» با جابجایی مانور عملیات و تک اصلی و پشتیبانی در یک فاصله زمانی ۱۵ روزه از منطقه عملیاتی «کربلای ۴» به منطقه عملیاتی «کربلای ۵» در شلمچه در تاریخ ۱۹ دی‌ماه سال ۶۵ با رمز مبارک و مقدس «یا زهرا (س)» آغاز شد.

وقتی عبور از منطقه شرق بصره محال نبود

هدیه شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان سلحشور شرکت‌کننده در عملیات «کربلای ۴» به رزمندگان کربلای پنجی ها، پیروزی عاشورایی در این عملیات بوده است. بار‌ها و بارها، آمریکا و اسرائیل و شوروی و صدام اعلام کرده بودند که شکستن و عبور از موانع و سد‌های ایجاد شده در منطقه شرق بصره محال است.

ظاهرا عبور از موانع همچون خاکریز‌های نونی، مثلثی، هلالی، به شکل دژها، کانال پرورش ماهی، دریاچه بوبیان، سیم‌خاردار‌های مختلف و آبگرفتگی‌ها و... برای ارتش‌های دنیا محال بوده و هست. اما اراده پروردگار عالم بر این بود که آنانی که به قدرت الهی توکل می‌کنند از همه این موانع بگذرند.

بسیجیان با توکل و توسل از موانع گذشتند و بر دشمنان مغرور تاختند و فرزندان ولایت و امامت از خود گذشتند تا از سیم خاردار‌ها بگذرند.

۴۵ شبانه‌روز در شرق بصره، ونابودی بیش از ۱۴۰ نوع انواع یگان‌های زرهی، مکانیزه، پیاده، کماندویی، تکاوری، گارد ریاست جمهوری و... دشمن، نشان از سخت‌ترین جنگ‌ها و نبرد‌ها در این منطقه بوده است.

انهدام بیش از ۸۰ فروند هواپیمای جنگی،۷۰۰ دستگاه انواع تانگ‌ها و نفربر‌های زرهی، ۲۵۰ قبضه انواع توپ‌های صحرایی و ضد هوایی، ۱۵۰۰ دستگاه انواع خودرو‌های رزمی و غیررزمی، ۴۰۰ دستگاه انواع ادوات مهندسی رزمی، ۱۴۰ یگان درگیر دشمن از ۵۰ درصد تا۱۰۰درصد، بیش از ۴۰ هزار کشته و زخمی دشمن، ۲۷۰۰ اسیر عراقی، آزاد سازی روستاها، جزایر، کانال پرورش ماهی، جاده شلمچه به بصره و پیشروی تا ۱۰ کیلومتری شهر بصره عراق، به غنیمت گرفتن ۲۲۰ دستگاه انواع تانگ‌ها و نفربر‌های زرهی، ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو‌های رزمی، ۸۵ دستگاه انواع توپ‌های صحرایی و ضدهوایی... دستاورد این عملیات بود.

حماسه‌های مقاومت و ایستادگی دلیر مردان مدافع وطن و جانفشانی شهیدان عظیم الشان و جانبازان و آزادگان و ایثارگران این پیروزی را به لطف الهی محقق کرده است. دلیرمردان لشکر ویژه ۲۵ کربلا در این عملیات حماسه‌ها آفریدند.

گردان‌های پیاده در قالب محور‌های ۱،۲،۳،۴ و زرهی، ادوات، تخریب، یگان دریایی، جنگ نوین، بهداری، مهندسی، توپخانه، پدافند هوایی و... رزمیدند تا دشمنان اسلام ناب محمدی، قدرت رزمی یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران را لمس کنند.

در این عملیات بزرگ و حماسه ساز و نبرد سنگین، حدود ۹۵۰ شهید از استان‌های مازندران و گلستان جانفشانی کردند تا متجاوزین به حریم کشورمان نتوانند خاک کشورمان را تصرف و اشغال کنند. روحشان شاد و راهشان پررهرو باد.

حال‌ ای ملت غیور و بزرگ ایران اسلامی، حال ببینید که مدافعان کشورمان ایران چه کسانی بوده‌اند؟ آیا آنانی که شعار، نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران سر داده بودند؟ یا آنانی که در برابر بیش از۵۰ کشور دنیا شورای امنیت سازمان ملل، ارتش متجاوز عراق، راهبرد‌های آمریکا و اسرائیل وغربی‌ها و عرب‌ها ایستادند بدنشان پاره پاره شد تا وجبی از خاک مقدس ایران به دست و اشغال اجنبی‌ها نیفتد؟ ما به شهیدان و خانواده‌های معظم شهیدان مدیونیم.

بخشی از مکالمات رزمندگان لشکر ویژه ۲۵ کربلا در این عملیات به نقل از سردار رستمیان در ادامه می‌آید:

ویژه عملیات کربلای پنج فرماندهی گردان مسلم ابن عقیل اعلام وضعیت کنید.

برادر مرتضی: علی هستم.
از دژ اول گذشتیم و از لشکر ۴۱ ثارالله عبور کردیم.

در حال پیشروی به سمت دژ اول کانال پرورش ماهی هستیم.
جاده سمت چپ آسفالته را پاک سازی کردیم.

گروهان‌های ۱و۲ در سمت چپ و راست جاده منتهی به کانال پرورش ماهی درحال پیشروی هستیم.
باید گردان دوم مسلم را برای تصرف اهداف بعدی وارد عمل کنیم.

تلفات سنگینی به دشمن وارد کردیم وتعدادی هم اسیر گرفته‌ایم چند نفرشون افسران عراقی هستند. تعدادی هم شهید و مجروح داریم.
نیاز به آمبولانس جهت انتقال مجروحین و شهدا را داریم.

مقداری آب و آذوقه برایمون بفرستند.
مهمات نیازداریم. مخصوصا موشک آرپی چی ۷ ضرورت دارد.

***

حسین، حسین، مرتضی.

مرتضی، حسین بگوشم

حسین جان، یاعلی بگو، برابر برنامه ابلاغ شده، گردان‌ها راوارد عمل کن.

حسین: بروی چشم مرتضی.

حسین جان: ازسمت راست به لشکر ۴۱ ثارالله وتیپ ۱۸ الغدیر الحاق کن.

ازسمت چپ بازگردان‌های محور سوم دست بده.

حسین: روی چشم.

مرتضی جان: فقط به واحد‌های آتش هماهنگ بشه که حواسشون به ما باشه.

مرتضی: باشه بهشون تاکید می‌کنم. هرجا نیاز به آتش پشتیبانی داشتی اعلام کنید.

حسین: ان‌شاء‌الله.

به امید خدا با تمام توان به دشمن ضربه می‌زنیم.

مرتضی: ان تنصرلله ینصرکم و یثبت اقدامکم.

مهدی، مهدی، مرتضی

مهدی بگوشم.

مرتضی گردان‌های محور یکم، بچه‌های حاج حسین بصیر دارن، کارهاشون راشروع می‌کنند. حواستون بهشون باشه.

درخواست‌های اون‌ها برای پشتیبانی آتش تامین کنید

حسن، حسن، مرتضی

بگوشم مرتضی.

حسن جان، آتش‌های مستقیم و پشتیبانی محور‌های ۱و۳ را به هنگام واردعمل شدن تامین کنید.

تانک‌های دشمن، هلی کوپتر‌های دشمن را با موشک‌های ضد زره بزنید.

حسن چشم آقا مرتضی.

علی، علی، مرتضی

علی بگوشم.

مرتضی علی جان چکار کردی؟ به هدف رسیدی؟

علی: بله آقا مرتضی، چسبیدم به دژ دوم کانال پرورش ماهی و گسترش پیدا کردم.

دشمن داره خودش را برای پاتک آماده می‌کنه.

مرتضی: محل تجمعش کجاست؟

علی: پشت مثلثی ها، تانک‌ها دارن می‌آن.

مرتضی: ان‌شاء‌الله به امید خدا، ما منطقه رو براشون نارالله می‌کنیم.

شما هم مهمات موجود را صرفه جویی کنید تا بهتون مهمات برسونیم.

علی: بروی چشم آقامرتضی. ما روزگار بعثیون را سیاه خواهیم کرد.

حمید، حمید، مرتضی.

حمید بگوشم.

بفرمایید مرتضی جان.

حواستون به پاتک‌های دشمن باشه. کاملا خودتون را محکم کنید از سمت راست به نیرو‌های حاج حسین وصل بشید و از سمت

چپ گردان‌های لشکر۲۷ هستند. الحاق برقرارکنید.

مرتضی جان، به سمت راست الحاق برقرارهست، ولی با گردان لشکر ۲۷، فاصله داریم.

مرتضی، حمید جان، حتما خودتون رابکشید به چب، تا دست همدیگر را بگیرید تا دشمن نتونه وارد بشه.

حمید: مرتضی جان، تمام تلاشم همینه، ولی شما از بالا به اون‌ها تاکید کنید که بادست بدهند.

مرتضی: باشه، اگر نیاز هست گردان مالک راوارد عمل کن تا این شکاف را پوشش بده.

حمید: به روی چشم آقا مرتضی.

بدین ترتیب، بخشی از گردان‌های پیاده لشکر ویژ ه. ۲۵ کربلا یکی پس ازدیگری وارد عمل شدند و حماسه آفریدند.

در محور یکم: گردان‌های یا رسول، علی ابن ابیطالب، امام حسن (ع)، عاشورا

در محور سوم: گردان‌های مسلم ۱و۲، موسی بن جعفر (ع) ۱و۲.

محور دوم: گردان‌های حمزه ۱و۲، امام محمد باقر (ع)، مالک اشتر.

محور چهارم: گردان‌های ویژه شهدا، انصار المجاهدین وامام حسین (ع) و... برابر نیاز وارد عمل می‌شدند.

سایر رده‌های لشکر شامل: تیپ زرهی، ادوات، توپخانه، مهندسی، تخریب، پدافند هوایی، جنگ نوین، بهداری، یگان دریایی و...

نقش پشتیبانی رزم خود را انجام می‌دادند.

یاد و خاطره حماسه بزرگ عملیات کربلای پنج در شلمچه که با جانفشانی حدود ۹۵۰ شهید لشکر ویژه ۲۵ کربلا بوده است، گرامی باد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار